Volkswagen Touareg R50: kon vroeger gewoon

En de ongelofelijk dikke Touareg R50 kost ook niets meer

Volkswagen Touareg R50
Volkswagen Touareg R50
Volkswagen Touareg R50
Volkswagen Touareg R50
Volkswagen Touareg R50
Volkswagen Touareg R50
Volkswagen Touareg R50
Volkswagen Touareg R50
Volkswagen Touareg R50
Volkswagen Touareg R50
Volkswagen Touareg R50
Volkswagen Touareg R50
Volkswagen Touareg R50
Volkswagen Touareg R50
Volkswagen Touareg R50
Volkswagen Touareg R50

Morgen trekt Volkswagen het doek van de gloednieuwe Touareg, waarbij de Duitsers waarschijnlijk genoeg te vertellen hebben over hoeveel ijsbeer-vriendelijker en zeespiegel-verlagend de SUV geworden is. Tijd om te kijken naar de dikste Touareg uit de geschiedenis: de Volkswagen Touareg R50. Omdat het milieu je toch enkel hooikoorts bezorgt.

De Volkswagen Touareg was sociaal gezien altijd een tikkeltje geaccepteerder dan een Porsche Cayenne. Je buurman keek net iets minder spichtig door de lamellen en gevoelsmatig was hij wat liever voor de ozonlaag. Maar in werkelijkheid was het net zo’n eco-relschopper als de SUV van Porsche. Wat heet: nog veel erger. Zeker met de W12-benzinemotor of als de dikste versie van allemaal: R50. Jep, dat kon toen gewoon nog.

Specificaties Volkswagen Touareg R50

Volkswagen pakte de V10 TDI-motor en pompte het vermogen op naar 350 pk en 850 Nm. De normale V10 kon al een Boeing 747 trekken, dus kijk niet raar op als er een Volkswagen Touareg R50 met een SpaceX-raket voorbij komt zetten. Of andersom. In 6,5 seconden sprint de R50 naar 100 km/u (met een Boeing iets minder). Er is natuurlijk een keerzijde voor al dat dieselgeweld: de CO2-uitstoot is 333 gram CO2 per kilometer.

Zo’n hoge CO2-uitstoot is belasting-harakiri in Nederland. En dat is ook direct de reden dat Pon besloot de Volkswagen Touareg R50 aanvankelijk hier niet te leveren. Later kwamen ze daar op terug. Dankzij de enorme uitstoot en het hoge verbruik kelderen de prijzen enorm voor de inmiddels best oude SUV. In Duitsland vind je al een R50 voor minder dan 10.000 euro. Nette exemplaren (met minder dan 200.000 km) staan voor rond de 20.000 euro.

Zoek je het liever in Nederland? We konden geen R50 vinden. De V10- en de W12-versies zijn er wel, en schandalig goedkoop (klik maar). Maar dan mis je het obesitas-uiterlijk, wat hem zo heerlijk ordinair en tof maakt.

Reacties
  1. Remon zegt op 22 maart 2018 om 20:16:

    Hoi topgear,

    Er staat een grijze R50 op autoscout!

    Gr remin

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Magazines