Vorig jaar maakte Volkswagen bekend dat de Scout een nieuw leven krijgt. De Scout is een model van Harvester International, maar Volkswagen laat het oude merk vallen en gaat alleen door met Scout als merknaam. Met dit nieuwe automerk willen ze ‘volledig Amerikaanse’ pick-ups en SUV’s gaan bouwen. En om een volledig Amerikaanse fabriek te bouwen, krijgen ze nu 1,2 miljard euro. Eh, terug.
Volkswagen, of eigenlijk Scout, kiest de Amerikaanse staat Zuid-Carolina als plek voor de nieuwe fabriek. De staat heeft geen huisgebakken taart voor voor de nieuwe buren, maar een dikke envelop met 1,29 miljard dollar. Omgerekend is dat 1,196 miljard euro.
Ze moesten eerder flink betalen aan Amerika
Ergens is het een sigaar uit eigen doos, want in 2016 betaalde Volkswagen 14,7 miljard dollar aan Amerika als schikking voor de dieselgate. De totale kosten van de dieselgate lopen overigens nog veel, veel verder op. Nu krijgen ze dus net geen 10 procent weer terug. Klein detail: diesel zullen ze niet gaan bouwen in de nieuwe fabriek, alleen elektrische modellen.
Om alles in perspectief te zetten: vorig jaar maakte Volkswagen 74 miljard euro omzet en de operationele winst kwam uit op 2,6 miljard euro. De 1,2 miljard euro is dus niet alleen voor normale mensen een hoop geld, ook voor Volkswagen is het een leuk bedrag.
Waarom krijgt Volkswagen zoveel subsidie van Amerika?
De subsidie is onderdeel van de Inflation Reduction Act van President Biden. Amerika probeert hiermee bedrijven over te halen om fabrieken in de VS te bouwen. Door de vele werkplekken die Volkswagen creëert kan het merk nog eens 180 miljoen dollar krijgen. Dit komt ongeveer overeen met 166 miljoen euro. In totaal moeten er 4.000 Amerikanen aan de slag in de fabriek.
Ook in Europa timmert Volkswagen verder aan de weg. Het merk heft een ‘Gigafactory’ in Valencia op het oog. Ook daar moeten in 2026 de productie beginnen. In Spanje worden geen pick-ups gebouwd, maar batterijen voor de elektrische VW’s. Dit zou moeten leiden tot 3.000 werknemers en 30.000 extra banen bij leveranciers en partners van Volkswagen.
Halverwege dit jaar wil Volkswagen beginnen met de bouw van de fabriek. Tegen het einde van 2026 moet de productie van start gaan. Met dat geld verwacht Volkswagen niet alle kosten te kunnen dekken. Het merk wil 2 miljard dollar (of 1,85 miljard euro) in de nieuwe fabriek pompen. Uiteindelijk moet de nieuwe fabriek gaan zorgen voor 200.000 auto’s per jaar.
Jevroem heeft op 23 maart 2023 geschreven:
Het scheelt een factor 1000! Een miljard is net ff wat meer dan een miljoen…
Maarten heeft op 23 maart 2023 geschreven:
VW group (inclusief alle merken) cijfers 2022:
295 miljard euro omzet, 15 miljard netto winst. (5% winst)
Totale waarde bedrijf vandaag 71 miljard.
Winstuitkering aan aandeelhouders : Ja, ten koste van investeringen, boost aandeelwaarde.
Tesla :
81 miljard euro omzet, 12 miljard netto winst. (14% winst)
Totale waarde bedrijf vandaag 617 miljard.
Winstuitkering aan aandeelhouders : Nee, ten gunste van investeringen, beperkt aandeelwaarde.
Huidige totale schulden :
VW group 81 miljard euro ( 7 jaar aan nettowinst )
Tesla 5.7 miljard euro ( 1 jaar aan nettowinst )
De komende 5 jaar gaat VW 180 miljard euro investeren waarvan 1/3e stuk gegooid wordt op ICE ontwikkeling terwijl daar niet de groei zit.
Dit geld hebben ze niet en gaan ze dus lenen.
Dat maakt de totale schuld van VW 261 miljard euro. ( maar dan 20 jaar aan nettowinst)
Tegelijkertijd blijft Tesla de marges naar beneden drukken bij de rest van de autobouwers (zie prijsverlaging ID3 en ID4), Tesla kan dat makkelijk lijden (hoge winstmarges) de rest heeft al kleine winstmarges en gaan naar de 0 lijn.
Tot zover wat feiten. Geen enkele mening.
Verifieer het zelf door even te googlen naar de jaarverslagen van deze twee merken.
Nog belangrijker heeft op 24 maart 2023 geschreven:
Niemand, echt niemand, vraagt om die Tesla-propaganda. Wat een irritante trol is dat toch.
Jevroem heeft op 23 maart 2023 geschreven:
“een dikke envelop met 1,29 miljoen dollar. Omgerekend is dat 1,196 miljard euro”
Uiteraard klopt dit niet!
Maarten heeft op 23 maart 2023 geschreven:
Klopt prima. Prijs schommelt van minuut tot minuut maar denk dat je commentaar slaat op het aantal cijfertjes?
Cijfers na de komma geven (in Nederland) decimalen aan.