Wie na zijn vlotte cabriolet of spetterende coupé inmiddels vanwege een rijke kinderschaar gedoemd is tot het rijden in een SUV, hoeft niet alle principes over boord te gooien. De Duitse tuner ABT maakt het leven bijzonder prettig met haar motorische oppeppers en wie de buitenkant op niveau wil brengen, is bij dezelfde firma aan het goede adres.
 
De Tiguan, VW’s nieuwste SUV, is een vrij hoekige, ietwat vormeloze en vooral op functie gerichte auto. Nou, daar weet ABT wel raad mee. Of het nu grote wielen zijn, spatbordverbreders, skirts, een afwijkende grille, ABT tovert ze uit de rekken en zo wordt de familiebus toch nog leuk.
 
Vrijwel alle motoren van Volkswagen en Audi worden door ABT opgewaardeerd, ongeacht in welk model ze liggen. De bekende 2.0 TDI levert normaal 140 pk en 320 Nm, maar gaat zo naar de 170 pk en 370 Nm. Een ander succes weet ABT bij de 2.0 TSFI neer te zetten. Van 200 gaat deze naar 240 pk en het koppel gaat navenant mee omhoog naar 330 Nm.
 
Nog een mogelijkheid: het vervangen van de fabrieksturbo door een ABT-turbocharger. Daarmee gaat de 3.0 TDI motor naar 300 pk en hetzelfde wonder geschiedt met de 2.0 TSFI. ABT beweert dat er volgens de Europese testcyclus geen invloed is op de CO2-uitstoot. Dat is toch mooi meegenomen.

Reacties