Het is ongemerkt toch vrij hard gegaan, de afgelopen zestien jaar. De Volkswagen Touareg is inmiddels zo oud dat we over ‘andere tijden’ kunnen spreken als we naar de eerste generatie uit 2002 kijken. Tijden dat je je auto nog kon vernoemen naar een Afrikaanse stam.
Tijden dat Volkswagen niet zo van dat benauwde was en de instapper een volwaardige 3,6-liter V6 gaf. Had je meer te besteden? Dan kocht je een R50 TDI, met een V10-motor. Wilde je een financieel yolo’tje doen? Dan zette je een krabbel onder de W12 Sport Edition.
Niet meer dus, want Volkswagen is (gedwongen) een stuk verstandiger geworden. De nieuwe Volkswagen Touareg staat op hetzelfde MLB Evo-platform als de Audi Q7 en Porsche Cayenne en weegt daardoor zo’n 200 kilo minder dan zijn voorganger. Overigens hoef je je geen zorgen te maken: ook deze keer zul je een aantal redelijk onredelijke motoren terugvinden in de prijslijst.
Gegroeid
Hoewel de motoren krimpen, nemen de buitenmaten toe. De nieuwe Volkswagen Touareg is 4,88 meter lang, 1,98 meter breed en 1,70 meter hoog. Achterin kun je 810 liter troep kwijt. Handig als je je in de illustere ‘actieve lifestyle doelgroep’ bevindt waar SUV-verkopers het altijd over hebben. Past je kitesurf-vlieger ook achterin.
Motoren nieuwe VW Touareg
Bovenin de prijslijsten staan twee V6-dieselmotoren met 230 pk 285 pk. Nee, de diesel is nog niet dood bij Volkswagen. Een plug-in hybride komt, maar voorlopig alleen naar China. Een V6-benzine met 340 pk volgt later nog. In 2019 volgt ook een 4,0-liter V8 turbodiesel met 421 pk.
Interieur
Binnenin vindt de echte innovatie plaats. Het digitale cockpit loopt net niet (of net wel?) over in het enorme scherm van het infotainmentsysteem. Nét even anders dan Mercedes, dus. De twee schermen zijn 12 en 15 inch groot.
Reacties