Onder de dictatoriale managementstijl van Ferdinand Piëch groeiden de merken onder de Volkswagen Groep uit tot wat ze nu zijn. Zonder hem hadden we nu geen Veyron en was Audi niet de tegenhanger van BMW en Mercedes die we nu kennen. Eén ding gebeurde niet tijdens het leiderschap van Piëch: een elektrische productie-auto bouwen. Al had het allemaal niet veel gescheeld, want volgens anonieme bronnen wilde Piëch bijzonder graag Tesla kopen in 2013.

Collega’s bij Volkswagen en Audi lieten Piëch al vaker proefrijden in elektrische modellen, maar geen enkele EV kon de grote baas overtuigen. Totdat hij op aanraden van een Porsche-dealer in Beverly Hills een stuk reed in een Tesla Model S. Toen Piëch uitstapte was hij vastberaden: Volkswagen moest Tesla kopen. Dezelfde vastberadenheid zorgde ervoor dat Volkswagen ooit Rolls-Royce kocht (dat later naar BMW ging) en is de reden dat de Phaeton bestaat.

Veel medestanders kan Piëch niet vinden. Martin Winterkorn en Ulrich Hackenberg zijn tegen de aankoop van het Amerikaanse EV-merk, zo meldt Manager Magazin. De rekenmachines bij Volkswagen waren naar verluidt al druk aan het tikken, maar het was tevergeefs. Elon Musk moest niets van een overname weten. Jammer voor Volkswagen, want het bedrijf is nu ruim 35 keer zoveel waard als toen. Later zou Musk Tesla nog wel aanbieden aan Apple, maar dat is weer een ander verhaal.

Reacties

  • Piet heeft op 29 januari 2021 geschreven:

    Goed dat VAG geen rommel maakt….

    Oh, ik vergeet de sjoemelmotoren, motorschades, lampen die het vaak niet doen (zelfs bij een splinternieuwe 911 turbo S zag ik dat) etc.etc etc.

    Reageer
  • Was het maar gebeurd heeft op 4 januari 2021 geschreven:

    Dan zou Tesla misschien werkende auto’s maken ipv die rommel die vanzelf uit elkaar valt.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear