Benieuwd waarom je steeds meer nieuwe auto’s ziet die niemand (in één keer) mooi lijkt te vinden? Dat kan er mee te maken hebben dat jij niet de belangrijkste doelgroep bent van dat automerk. Vorig jaar werden er in Nederland ruim 300.000 nieuwe auto’s op kenteken gezet. In China verwachten ze dit jaar op 30 miljoen nieuwe auto’s uit te komen. Jouw mening maakt voor de totale omzet weinig uit. En niet alleen de designs worden voor die markt aangepast, ook de prijzen mogen daar flink omlaag.

De verkopen in China vielen Volkswagen wat tegen. De meeste mensen daar gingen voor een merk uit eigen land of voor een Tesla, die ook nog eens de prijzen omlaag gooiden. Om een beetje marktaandeel terug te winnen, schroefde Volkswagen in juli de prijs van de ID.3 tijdelijk met maar liefst 22 procent omlaag naar omgerekend slechts 15.800 euro. Daarvoor heb je hier nog geen Mitsubishi Space Star. In Nederland betaal je minimaal 42.000 euro voor een ID.3 met dezelfde 58-kWh batterij.

Ook in China zijn ze gek op korting

Volkswagen ID.3

In juni verkocht Volkswagen nog maar 1.819 exemplaren van de ID.3. Toen de korting kwam, groeide het aantal al naar 7.378 stuks en in augustus naar 10.000 stuks. Slechts 7.000 exemplaren zouden tegen de bodemprijs verkocht worden, maar door het succes verruimde VW het aantal naar 17.000, zo meldt Electrek. De prijs van de ID.3 op de website van Volkswagen in China is momenteel omgerekend 20.000 euro, wat nog altijd fors minder is dan hier.

Volkswagen schroeft de prijzen daar dus omlaag omdat het een heel belangrijke markt is, en ze willen daar best wat inleveren om een voet tussen de deur te krijgen. Ook worden de Volkswagen voor China in het land zelf gebouwd, dus wellicht dat de productiekosten ook lager liggen. Ook liggen de belastingen daar weer anders dan hier. Het merk heet daar trouwens officieel ook SAIC Volkswagen, omdat het Duitse merk een lokaal bedrijf als partner heeft.

Volkswagen ID.4 1st Edition Max

De VW ID.4 (die daar ID.4 Crozz heet) loopt ook wat achter met 4.031 verkochte exemplaren in juli. Daarom gooit Volkswagen ook van die auto de prijs omlaag. Met ruim 6.000 euro korting kost de ID.4 in China nu omgerekend 18.600 euro. In Nederland kost de instapper met vergelijkbare specs meer dan 45.000 euro. Volkswagen zegt nu 3.000 auto’s tegen die actieprijs te verkopen, maar wie weet doen ze er nog wat bij.

Goed idee voor Nederland?

Als Volkswagen in Nederland zou gaan stunten met de prijzen, dan zouden ze makkelijk een jaar lang de kortingen kunnen aanbieden. Vorig jaar verkocht het merk hier nog geen 5.000 exemplaren van de ID.3 en de ID.4. Of zouden Nederlanders dan ineens de volledige productie van de ID.3 en ID.4 naar hier halen, net als bij de Outlander PHEV destijds? Het zou een mooie stunt zijn om heel Nederland weer aan de Volkswagen te krijgen.

Reacties

  • Maarten heeft op 6 september 2023 geschreven:

    Geweldige eerste alinea, lekker artikel!

    Regionaal spelen met kortingen is soms gewoon de beste zet als fabrikant.
    Stel dat je 5K korting geeft, is de aankoopprijs voor de consument ineens 6K goedkoper want minder BTW. Als je daarmee als fabrikant ook nog eens de catalogusprijs onder het nationaal geldende subsidie plafond kan drukken dan maak je het ineens nog een 3K goedkoper voor je potentiële klanten om je product te kopen. Zo is bijvoorbeeld 5K inleveren op je marge een korting van 9K voor je klanten. Daarom is goedkoop kunnen produceren zo essentieel als je concurrerend wil kunnen zijn en blijven.

    En laten we eerlijk zijn; concurrentie is goed voor ons, de consumenten. Zonder de Chinezen en Tesla die de prijzen op scherp zetten, waren de andere fabrikanten echt veel minder snel geneigd je meer auto te verkopen voor hetzelfde geld.

    • Wolfjan heeft op 18 september 2023 geschreven:

      Wat een bizarre situatie

      Wij moeten de hoofdprijs betalen, omdat zogenaamd de batterijen zo duur zijn. Dezelfde auto wordt in vhina voor 18600 verkocht terwijl het in NL rond de 50K

      We worden in de maling genomen en dik belazerd

      VW, mercedes, BMW vinden jullie gek dat wij chinese auto’s in Nederland gaan kopen

      Dat zal ik ook maar doen!

      Wij zijn geen melkkoe!

      Reageer
    Reageer
  • Dave heeft op 6 september 2023 geschreven:

    Helaas wordt de in de kop gestelde vraag niet beantwoord in het artikel.

    • Maarten heeft op 6 september 2023 geschreven:

      staat er wel, zie :

      “Om een beetje marktaandeel terug te winnen, schroefde Volkswagen in juli de prijs van de ID.3 tijdelijk met maar liefst 22 procent omlaag naar omgerekend slechts 15.800 euro. Daarvoor heb je hier nog geen Mitsubishi Space Star. In Nederland betaal je minimaal 42.000 euro voor een ID.3 met dezelfde 58-kWh batterij.”

      • Maarten heeft op 6 september 2023 geschreven:

        Als toevoeging daarop. Als je lokaal produceert (dus in China) maak je als fabrikant minder kosten dan hier in de EU en komen je klanten in aanmerking voor subsidie. Soms kan het dan zo zijn dat de zelfde auto inderdaad ongeveer de helft kost voor een Chinees dan dat het ons hier zou kosten.

        Gelukkig kennen we geen BPM op EV’s anders was het verschil nog groter geweest.

        • Sinoloog heeft op 6 september 2023 geschreven:

          Die subsidie is er overigens alleen maar omdat de Chinese overheid de Chinese merken, waar het in vrijwel alle gevallen aandeelhouder of financier van is, wil stimuleren omdat het deze merken groot wil maken ten koste van Westerse merken.

          Het uitgesproken doel: Westerse industrie kapot maken. Zoals onder andere de CEO van BYD letterlijk gezegd heeft:
          https://www.youtube.com/watch?v=fcTjBo-TMKA

          • @maarten heeft op 12 september 2023 geschreven:

            De enige conclusie van 5 kantjes aan jouw wartaal is dat je geen enkel ethisch besef hebt. Het meest treurige is nog dat je het zelf niet door hebt ondanks de hoeveelheid mensen die je daarop wijzen.

          • Maarten heeft op 12 september 2023 geschreven:

            @ Barry.
            Ik adviseer je in het vervolg gewoon even goed te lezen, scheelt je weer wat typewerk?

            “En dan heb je hier nog een figuur die zegt dat ie graag een Chinees zou zijn en dat ze een goed systeem hebben. Dat soort mensen hebben een enkeltje Pieter Baan Centrum nodig.”.

            Waar heb ik gezegd dat ik een chinees wil zijn? NERGENS, dat is het product van je eigen brein.

            Ik zei :
            “Ik geloof dat direct. Eerlijk gezegd, had ik hetzelfde gewild ALS ik Chinees was.”.

            Dat is niet hetzelfde he? nee. dat is inderdaad iets anders. Oke en door:

            “dat ze (de Chinezen)een goed systeem hebben.”.

            Heb ik gezegd dat ze een goed systeem hebben of zei ik:

            “Dit is ook het ENIGE voordeel van een 1 partij politiek systeem. Ze kunnen doen wat ze willen en dat doen wat op lange termijn winst op kan leveren. Ook als dat illegale staatssteun zou zijn. (Komen we hier in het westen niet echt mee weg)”.

            Waar gaat het toch steeds mis Barry?

            Het is niet moeilijk te begrijpen (nam ik aan), dat het kunnen inzetten van een meerjaren planning en strategie, je een economisch voordeel geeft op de lange termijn. Dat is gewoon moeilijker voor elkaar te krijgen in een Democratie. Daar zijn mensen veel meer aan de macht en mensen kiezen voor hun EIGEN belang VANDAAG en morgen, wat voorbeelden :

            Iedereen is voor windmolens, maar “niet in mijn wijk”.
            Ik ben voor schone lucht, maar “de benzine is te duur”.
            Ik ben voor vooruitgang, maar alles wat de “RoVeRhEiD” doet is een leugen.
            Ik ben vermogend dus kies ik voor de VVD en zo wordt mijn vermogen niet belast en ben ik beter af.
            Ik ben niet vermogend dus kies ik niet voor de VVD en ben ik beter af.

            Allemaal gedreven door kortzichtig eigenbelang..

            De gemiddelde stemmer heeft niets met het “grotere belang” en eigen belang is altijd sterker / dominant.

            Simpel voorbeeld over wat dat brengt:

            Wordt het aandeel mensen met vermogen groter, zal er dus meer gestemd worden op partijen die vermogenden ontzien en dit is een zichzelf versterkend effect. Wat een kloof creëert in de samenleving tot de situatie onhoudbaar wordt want de toename van vermogen / welvaart bij de welvarenden moet ergens vandaan komen, in dit geval bij de mensen die al niet bij de vermogenden hoorden. Dit is simplistisch uitgelegd maar uiteindelijk wel precies wat er hier de laatste 20 jaar is gebeurd.

            Het klopt gewoon niet. Democratie is dus niet perfect, het is ongeveer “oke” bij een gebrek aan betere opties.

            Zeg ik hiermee dat een dictatuur beter is? Nee dat zeg ik niet (even goed lezen!!) en dat is ook niet zo. Het is uiteraard de slechtere optie.

            Dan nu even Filosofisch, wat zou dan wel beter zijn?

            Beste zou zijn een A.I die ons (als complete aarde) regeert die altijd het beste met het “mens ras” voor heeft, want wij maken elkaar geregeld kapot en/of dood in globale ruzies (ofwel oorlogen genoemd) wegens ruzie over invloed, macht, resources en land. Maargoed dat is voor hier nu even 5 brugger te ver. Het ziet er trouwens nu nog naar uit dat “zekerheid hebben” over het kunnen maken van een perfecte A.I een utopie is en blijft.

            Ben je het er niet mee eens, dan is dat prima. Geen reden tot haat of boze reacties. Gewoon normaal reageren.

            @ Pieter Janssen. Dat ben ik met je eens. dat is een van ze vele zaken die de overheid daar gedoogt omdat hun doel is economische groei. Ze kiezen de snelste en meest efficiënte weg naar die groei..

          • Barry heeft op 7 september 2023 geschreven:

            Als je vandaag met alles wat we weten nog steeds op komt voor China dan ben je net zo eng als die schurken zelf.

            Ze plegen genocide.
            Ze stoppen iedereen met een andere mening in een concentratiekamp.
            Ze zijn vriendjes van Poetin en Kim Jong Un.
            Ze plegen meer cyberaanvallen dan alle andere landen samen.

            En dan heb je hier nog een figuur die zegt dat ie graag een Chinees zou zijn en dat ze een goed systeem hebben. Dat soort mensen hebben een enkeltje Pieter Baan Centrum nodig.

          • Pieter Janssen heeft op 7 september 2023 geschreven:

            Oneindig veel subsidie krijgen en onrechtmatig gebruik maken van het IP van anderen is iets anders dan zelf iets goeds doen. Dat snap jij toch ook wel Maarten?

          • @maarten heeft op 7 september 2023 geschreven:

            Jij zou het idd goed doen in China. De grote baas nablaten ipv zelf nadenken. En mensen die het niet met je eens zijn fijn aangeven bij de geheime dienst zodat ze naar een heropvoedingskamp kunnen. Klinkt als jouw ideale wereld gezien de toon en inhoud van je bijdrages hier.

          • Maarten heeft op 7 september 2023 geschreven:

            Ik geloof dat direct. Eerlijk gezegd, had ik hetzelfde gewild als ik Chinees was. Het is altijd fijn als jouw land / regio het goed / beter doet dan de anderen.

            Dit is ook het enige voordeel van een 1 partij politiek systeem. Ze kunnen doen wat ze willen en dat doen wat op lange termijn winst op kan leveren. Ook als dat illegale staatssteun zou zijn. (Komen we hier in het westen niet echt mee weg)

            In democratische systemen worden mensen die de macht hebben elke x jaar weer verleid tot het roepen over en doen van populaire kortetermijn beslissingen, deze leveren namelijk stemmen op.

            Niemand gaat stemmen op een partijj die zegt dat we even 5 jaar door de zure appel heen moeten bijten om daarna te werken naar een langetermijndoel. Dan lig je er gewoon uit.

            Dus in dat opzicht moeten wij hier toch een beetje onze politiek aankijken en hopen dat ze onze eigen industrieën beschermen door bijvoorbeeld importheffingen op auto’s uit China. Anders is het wel duidelijk dat we hier heel veel bedrijven gaan verliezen.

          • Pinball heeft op 7 september 2023 geschreven:

            Flauwekul , die electrische auto’s zijn in nederland 40% te duur. We moeten ze gewoon een jaartje niet kopen zakt de prijs als een baksteen.
            Dan wil iedereen ze wel.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)