
Autonoom, elektrisch, verbonden en veilig. Dat is de visie van Volvo als het aankomt op de toekomst van reizen. En daarom ook de insteek bij de presentatie van hun nieuwe concept: de Volvo 360c. Een auto die volledig elektrisch en autonoom is. De mogelijkheid om zelf plaats te nemen achter het stuur, lijkt er niet eens te zijn als we naar de foto’s kijken.
De achterliggende gedachte
Volgens de Zweedse autofabrikant heeft een volledig autonome en elektrische auto, zoals de Volvo 360c, een heleboel voordelen. Zo’n machine is beter voor het milieu, beter voor de verkeersveiligheid en… je kent het standaard riedeltje wel. Maar, Volvo denkt ook invloed uit te kunnen oefenen op onze woonvrijheid met hun conceptcar.
Aangezien het net een rijdend kantoor is (of een slaapkamer, of een thuisbioscoop, of waar je de ruimte ook voor wil gebruiken), is de afstand tussen huis en werk niet meer zo belangrijk. Werken of relaxen doe je gewoon lekker onderweg.
Het gevolg? Minder mensen die met z’n allen op dezelfde plek willen wonen. In theorie zou de Volvo 360c dus voor een minder overspannen woningmarkt kunnen zorgen. Dat is toch best wel next level.
Nooit meer met het ov
Daarnaast is Volvo ook nog eens van plan om de strijd aan te gaan met lucht-, bus- en treinaanbieders. Wachten op een druk station terwijl je het risico loopt dat je trein niet eens aankomt, waarom zou je? In plaats daarvan kun je ook lekker achterover hangen terwijl je door de 360c naar huis wordt gebracht.
‘Het concept maakt een structurele verandering mogelijk in de manier waarop mensen leven, door onproductieve of saaie reistijden te veranderen in handige en plezierige minuten of uren onderweg’, aldus Volvo.
Al heb je natuurlijk niks aan dit concept wanneer je autorijden als een van de betere dingen des levens ervaart.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Dit zijn de geheime BMW’s die (helaas) nooit gemaakt zijn

Gaat Polestar racen? Met deze Polestar 6 Concept BST zou het prima kunnen

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Tesla Robotaxi: draadloos laden en minder dan 27.500 euro

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Man krijgt hartaanval, Tesla rijdt hem helemaal zelfstandig naar het ziekenhuis

Zelfrijdende Hyundai Ioniq 5 slaagt voor het rijexamen

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Jij kunt nu zo’n wereldberoemde (en bloedsnelle) drift-Corsa uit de stuntshow van Disneyland Parijs kopen

Je kunt nu al duurzame diesel tanken, maar die blijkt toch niet zo duurzaam als gedacht

Jongeman rijdt 300+ in huurauto en loopt door extreem domme pech tegen de lamp

Officieel: we krijgen een autovrije zondag in Nederland (en dit is wanneer)

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit
