
Autonoom, elektrisch, verbonden en veilig. Dat is de visie van Volvo als het aankomt op de toekomst van reizen. En daarom ook de insteek bij de presentatie van hun nieuwe concept: de Volvo 360c. Een auto die volledig elektrisch en autonoom is. De mogelijkheid om zelf plaats te nemen achter het stuur, lijkt er niet eens te zijn als we naar de foto’s kijken.
De achterliggende gedachte
Volgens de Zweedse autofabrikant heeft een volledig autonome en elektrische auto, zoals de Volvo 360c, een heleboel voordelen. Zo’n machine is beter voor het milieu, beter voor de verkeersveiligheid en… je kent het standaard riedeltje wel. Maar, Volvo denkt ook invloed uit te kunnen oefenen op onze woonvrijheid met hun conceptcar.
Aangezien het net een rijdend kantoor is (of een slaapkamer, of een thuisbioscoop, of waar je de ruimte ook voor wil gebruiken), is de afstand tussen huis en werk niet meer zo belangrijk. Werken of relaxen doe je gewoon lekker onderweg.
Het gevolg? Minder mensen die met z’n allen op dezelfde plek willen wonen. In theorie zou de Volvo 360c dus voor een minder overspannen woningmarkt kunnen zorgen. Dat is toch best wel next level.
Nooit meer met het ov
Daarnaast is Volvo ook nog eens van plan om de strijd aan te gaan met lucht-, bus- en treinaanbieders. Wachten op een druk station terwijl je het risico loopt dat je trein niet eens aankomt, waarom zou je? In plaats daarvan kun je ook lekker achterover hangen terwijl je door de 360c naar huis wordt gebracht.
‘Het concept maakt een structurele verandering mogelijk in de manier waarop mensen leven, door onproductieve of saaie reistijden te veranderen in handige en plezierige minuten of uren onderweg’, aldus Volvo.
Al heb je natuurlijk niks aan dit concept wanneer je autorijden als een van de betere dingen des levens ervaart.
Meer van TopGear


Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Renault Embleme is een prachtige waterstofauto die 1.000 kilometer actieradius haalt

BMW legde ooit een V12-motor van een Le Mans-racer in een X5

Dit zijn de geheime BMW’s die (helaas) nooit gemaakt zijn

Gaat Polestar racen? Met deze Polestar 6 Concept BST zou het prima kunnen

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Tesla Robotaxi: draadloos laden en minder dan 27.500 euro

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Man krijgt hartaanval, Tesla rijdt hem helemaal zelfstandig naar het ziekenhuis

Zelfrijdende Hyundai Ioniq 5 slaagt voor het rijexamen

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem
