Plug it in and turn me on

En wat doet Volvo deze keer op de Internationale Automobil Ausstelling in Frankfurt? Knieperig zijn. Niet alleen met écht nieuwe modellen (want die staan er niet), maar vooral ook met brandstof en CO2-uitstoot. Want naast de érg zuinige C30 Efficiency waarover we al eerder schreven, komen de Zweden met de Recharge concept C30.

En die gaat technisch heel wat verder dan het ‘zuinige banden en aërodynamische aanpassingen – klaar’-idee van die C30 Efficiency. De Recharge is namelijk voorzien van een elektromotor in elk wiel en genoeg hoogwaardige accu’s (lithiumpolymeer) om 100 kilometer ver te kunnen rijden. Opladen kan gewoon via het stopcontact. Klinkt misschien eigenaardig, maar in Zweden staan op veel parkeerplaatsen al hele rijen palen met stekkers, die (nu nog) vooral gebruikt worden om de standkachels van stroom te voorzien, die er weer voor zorgen dat niet alles in, op en aan je auto muurvast vriest.

Overigens is de Recharge wel degelijk voorzien van een gewone motor: een 1.6-viercilinder die (uiteraard) ook met ethanol E85 uit de voeten kan. Die motor springt bij als de capaciteit van de accu’s onder de 30 procent komt. Het bijzondere aan het nieuwe Volvo-concept is dat die motor dan niet de wielen aandrijft, maar puur de generator. En die kan de opgewekte stroom dan naar de wielmotoren of naar de accus’s sturen. Voordelen: je kunt echt 100 km puur op elektra rijden, zonder dat de benzinemotor bijspringt – bij bijvoorbeeld een Prius gebeurt dat telkens automatisch, om de accu’s te ‘helpen’ extra vermogen te leveren . Plus: omdat de motor alleen de generator aandrijft, gebeurt dat in een toerengebied waarbij uitstoot van allerlei narigheid als CO2 zo minimaal mogelijk is. Je kunt de motor trouwens ook zelf aanzetten; zo kun je op een lange snelweg tussen twee steden zorgen dat je, eenmaal in de stad, weer genoeg elektriciteit hebt om geheel uitstootloos naar je bestemming te rijden. Slim!
 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken