Het grote publiek vindt – geheel onterecht – MPV’s niet cool. De verkopen donderden in elkaar en daarom is de Espace nu een veel minder ruime SUV. Als er één MPV moet zijn die het grote publiek kan overtuigen dat personenbusjes wél cool zijn, dan is het deze nieuwe Volvo EM90 wel. We hebben alleen wel wat slecht nieuws voor de Nederlanders en Belgen.

De Volvo EM90 is een nieuwe elektrisch busje voor de Chinese markt. Je gaat het ding hier dus niet vinden. Best jammer, want het stuur zit gewoon aan de goede kant en we weten zeker dat geen enkele kind een bezwaar zou hebben om achterin dit Volvo-busje op vakantie te gaan. Zeker niet gezien het 15,6-inch dakscherm waar de kids hun YouTube-filmpjes op kunnen afspelen.

Specificaties Volvo EM90

Zo’n vakantietrip moet ook redelijk lukken qua bereik: de actieradius van de Volvo EM90 is 738 kilometer dankzij een 116-kWh batterij. Deze actieradius is gemeten via de Chinese methode, die is wat minder streng dan onze WLTP. De MPV krijgt één elektromotor met 238 pk, goed voor een verstandige 0-100-tijd van 8,3 seconden. Zo snel als een hot hatch uit de jaren negentig, dus.

  • Dashboard Volvo EM90 (2023)
    Foto: © Volvo
  • Stoelen achterin de Volvo EM90 (2023)
    Foto: © Volvo
  • interieur en stoelen Volvo EM90 (2023)
    Foto: © Volvo
  • Stoelen achterin de Volvo EM90 (2023)
    Foto: © Volvo
  • Scherm Volvo EM90 (2023)
    Foto: © Volvo
  • Dashboard Volvo EM90 (2023)
    Foto: © Volvo
  • Stoel Volvo EM90 (2023)
    Foto: © Volvo
  • Bower Wilkins Speaker Volvo EM90 (2023)
    Foto: © Volvo
  • Dashboard Volvo EM90 (2023)
  • Stoelen achterin de Volvo EM90 (2023)
  • interieur en stoelen Volvo EM90 (2023)
  • Stoelen achterin de Volvo EM90 (2023)
  • Scherm Volvo EM90 (2023)
  • Dashboard Volvo EM90 (2023)
  • Stoel Volvo EM90 (2023)
  • Bower Wilkins Speaker Volvo EM90 (2023)

Volvo haalt graag het cliché van stal dat het interieur een woonkamer is voor onderweg, maar wij durven te stellen dat de binnenkant zelfs wat luxer is. Heb jij 21 speakers van Bowers & Wilkins in huis? Of noise cancellation? Volvo gebruikt het voor geluiden van het asfalt, maar het zou voor mensen met luide buren ook niet onaardig zijn. Het geheel staat trouwens op luchtvering.

De prijs van de Volvo EM90

De achterste portieren zijn schuifdeuren, wat altijd handig is. Verder staan de Thor Hammer-koplampen het busje ook erg goed en liefhebbers kunnen de 19-inch velgen inwisselen voor een setje 20-inchers. Goedkoop is het busje niet; omgerekend moet ie in China minimaal 105.000 euro gaan kosten. Zou je dan toch liever voor de Volvo EX90 van zo’n 82.000 euro gaan?

Reacties

  • David heeft op 25 september 2024 geschreven:

    Dan heb je nog de 2.5l hybride Toyota Sienna. Lijkt me voordeliger. En toyota komt ook met de Hiace luxe edition. Deze is buitenaards. De Lexus bus is ook niet onaardig. Geef mij maar een sportieve mpv. Dan een sportwagen.

    Reageer
  • Van den Berge heeft op 20 september 2024 geschreven:

    Wat een prijs ! Hierdoor lijkt de prijs van een VW ID BUZZ een koopje en die is al zo duur.
    Het is verstandig om die Volvo voor China te houden. Welke mens geeft hier zoveel geld aan uit?

    Reageer
  • Edwin heeft op 5 december 2023 geschreven:

    Nou nee, toch liever de EM90 als de EX90, nog ff hopen dat die ook naar Europa komt. Met de actieradius van 700 KM en chique looks zou die wel staan in het wagenpark van http://www.vipbus.nl en als ik dan kon kiezen uit de MB EQV https://www.vipbus.nl/voertuigen/4-persoons-elektrische-vipbus/ of deze Volvo EM90 dan zou de Volvo toch mijn voorkeur hebben.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)