
Het grote publiek vindt – geheel onterecht – MPV’s niet cool. De verkopen donderden in elkaar en daarom is de Espace nu een veel minder ruime SUV. Als er één MPV moet zijn die het grote publiek kan overtuigen dat personenbusjes wél cool zijn, dan is het deze nieuwe Volvo EM90 wel. We hebben alleen wel wat slecht nieuws voor de Nederlanders en Belgen.
De Volvo EM90 is een nieuwe elektrisch busje voor de Chinese markt. Je gaat het ding hier dus niet vinden. Best jammer, want het stuur zit gewoon aan de goede kant en we weten zeker dat geen enkele kind een bezwaar zou hebben om achterin dit Volvo-busje op vakantie te gaan. Zeker niet gezien het 15,6-inch dakscherm waar de kids hun YouTube-filmpjes op kunnen afspelen.
Specificaties Volvo EM90
Zo’n vakantietrip moet ook redelijk lukken qua bereik: de actieradius van de Volvo EM90 is 738 kilometer dankzij een 116-kWh batterij. Deze actieradius is gemeten via de Chinese methode, die is wat minder streng dan onze WLTP. De MPV krijgt één elektromotor met 238 pk, goed voor een verstandige 0-100-tijd van 8,3 seconden. Zo snel als een hot hatch uit de jaren negentig, dus.
-
Foto: © Volvo
-
Foto: © Volvo
-
Foto: © Volvo
-
Foto: © Volvo
-
Foto: © Volvo
-
Foto: © Volvo
-
Foto: © Volvo
-
Foto: © Volvo
Volvo haalt graag het cliché van stal dat het interieur een woonkamer is voor onderweg, maar wij durven te stellen dat de binnenkant zelfs wat luxer is. Heb jij 21 speakers van Bowers & Wilkins in huis? Of noise cancellation? Volvo gebruikt het voor geluiden van het asfalt, maar het zou voor mensen met luide buren ook niet onaardig zijn. Het geheel staat trouwens op luchtvering.
De prijs van de Volvo EM90
De achterste portieren zijn schuifdeuren, wat altijd handig is. Verder staan de Thor Hammer-koplampen het busje ook erg goed en liefhebbers kunnen de 19-inch velgen inwisselen voor een setje 20-inchers. Goedkoop is het busje niet; omgerekend moet ie in China minimaal 105.000 euro gaan kosten. Zou je dan toch liever voor de Volvo EX90 van zo’n 82.000 euro gaan?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
3 reacties op “Deze toffe EM90 is het eerste busje van Volvo (en we moeten je gelijk teleurstellen)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Hoe je als autogekkie zomaar ineens kunt vallen voor een oude MPV

De Defender zakt in prijs door nieuwe PHEV (maar er is ook een nieuwe V8)

De MPV-comeback duurt voort: Dit is de verrassend coole Zeekr Mix

Nee, het is geen dakkoffer wat er op de grootste Kia van dit moment zit

De nieuwe Volkswagen ID. Buzz voor 7 personen is de versie die je wilt

Deze Chrysler Pacifica heeft een V8 met 1.500 pk en een koolstofvezel koets

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakteen comeback

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakteen comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Dan heb je nog de 2.5l hybride Toyota Sienna. Lijkt me voordeliger. En toyota komt ook met de Hiace luxe edition. Deze is buitenaards. De Lexus bus is ook niet onaardig. Geef mij maar een sportieve mpv. Dan een sportwagen.
Wat een prijs ! Hierdoor lijkt de prijs van een VW ID BUZZ een koopje en die is al zo duur.
Het is verstandig om die Volvo voor China te houden. Welke mens geeft hier zoveel geld aan uit?
Nou nee, toch liever de EM90 als de EX90, nog ff hopen dat die ook naar Europa komt. Met de actieradius van 700 KM en chique looks zou die wel staan in het wagenpark van http://www.vipbus.nl en als ik dan kon kiezen uit de MB EQV https://www.vipbus.nl/voertuigen/4-persoons-elektrische-vipbus/ of deze Volvo EM90 dan zou de Volvo toch mijn voorkeur hebben.