
Het kan aan ons liggen, maar dankzij het dakrek zien wij hier ook wel het ruigste kleine campertje van Nederland in. Qua matraslengte is ie wel alleen geschikt voor de troostprijswinnaar van het WK krokodillenzwemmen, maar een goed verhaal moet je nooit verpesten met de feiten. Wat je hier ziet is de nieuwe ‘bedrijfsbus’ van Volvo voor Nederland: de EX30 Cargo.
Volgend jaar gaan de belastingen voor ondernemers op de schop, waardoor een belangrijk voordeel wegvalt. Vanaf 2025 moet er voor bedrijfswagens met brandstofmotoren ineens BPM betaald worden, wat busjes en pick-ups fors duurder maakt. Volvo ziet hier een kans voor de kleine EX30, want ondernemers hoeven in 2025 geen BPM te betalen voor elektrische voertuigen.

Als je een Volvo EX30 Cargo wilt, moet je als ondernemer eerst zelf de auto kopen. Daarna bouwt Volvo hem voor 2.238 euro om tot Cargo. Wil je zelf aan de slag, dan kost het bouwpakket je 1.661 euro. Het dakrek is een optie. Nadat de Volvo EX30 Cargo zijn dienst heeft bewezen als bedrijfsbus, kun je hem weer eenvoudig terug laten ombouwen. Je mag het ombouwpakket als particulier vast ook kopen, maar dan zal ie iets duurder zijn door de BTW.
De Volvo EX30 Cargo is niet op grijs kenteken
Lees ook: Deze BMW X5 M Competition is officieel ook een bedrijfsbusje
Je krijgt geen schot tussen de bestuurder en de laadruimte, dus officieel is het geen auto met een grijs kenteken. Je kunt overigens wel een tussenschot laten plaatsen, maar dit zal meer uit praktische overwegingen zijn. Ook heeft Volvo handige dingen als lades in de aanbieding. En wat ook handig is: omdat de Volvo EX30 elektrisch is, mag ie gewoon alle milieuzones in volgend jaar.
Andere bedrijfsauto’s van Volvo (en Renault)
Volvo steekt samen met Renault 300 miljoen euro in een start-up met de naam Flexis. Onder deze merknaam willen ze bedrijfsbusjes gaan verkopen in 2026. Veel van de noeste arbeid komt van Renault: de busjes komen uit een Renault-fabriek, gebruiken dezelfde batterijen als die in de aanstaande performance-EV van Alpine en worden in eerste instantie verkocht onder het Renault Trucks-merk.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
11 reacties op “Volvo gaat plotseling in de bedrijfswagens met dit BPM-vrije ‘busje’ voor Nederland”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Het grootste succesnummer van Volvo is een auto die ze eigenlijk zelf niet zo wilden bouwen

Een van de bestverkochte auto’s van Nederland heeft het ‘Tesla-probleem’ – zo los je dat op

Volvo EX30 vs zijn concurrenten review: Wat is nu de beste kleine elektrische crossover?

Volvo EX30 Twin Motor Performance: Is de sterkste EX30 ook de beste?

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Wat betekent deze titel: “Volvo gaat in plotseling de bedrijfswagens met dit BPM-vrije ‘busje’ voor Nederland”?
Zowel schrijver van dit artikel als de redacteur ontslaan!
David
Ex30 is Volvo Cars. Start up Flexis is met Volvo Trucks. Het gaat over twee bedrijven die buiten de naam niets (meer) met elkaar te maken hebben.
Lekker genederlandst!
Mijn god, als zelfs de titel niet meer gecontroleerd wordt… Of nog erger: het vier ogen principe is wel toegepast, maar dit wordt niet opgemerkt… Dit is toch niet te lezen joh?
En als het nou bij een foutje bleef… Wat zijn de criteria om mensen aan te nemen om artikelen te schrijven?
Probeer wat meer tijd en aandacht te besteden aan het correct formuleren van zinnen. Dit toont ook enig respect naar de lezer van uw artikel.
Volgens mij heb ik al 3 knopen in mijn tong na het lezen van alleen de titel…
‘Volvo gaat in plotseling de bedrijfswagens met dit BPM-vrije ‘busje’ voor Nederland’
Wat????
Zit ook een hoop maggi in dit artikel.
Sterk staaltje Nederlandse taalverloedering weer.
Dan is het wel handig om het ook goed te citeren. Niettemin, het is niet erg goed leesbaar. De grootste ergernis blijft wel het feit dat onze overheid weer extra geld gaat harken door een belasting die nooit van toepassing was ineens wel voor bedrijfswagens te hanteren. Dat is ongehoord onbeschoft. En nee, het was geen vrijstelling.
Lekkere titel
Als die volgeladen is met spullen, dan kan je niet meer aan de laadkabel 😂
Slaat nergens op,is helemaal geen busje,ik verwachte al zoiets als b.v. een volkswagen bus maar die EX30 is absoluut geen busje,lijkt er in de verste verte niet op!! gemiste kans Volvo!!