
Het kan aan ons liggen, maar dankzij het dakrek zien wij hier ook wel het ruigste kleine campertje van Nederland in. Qua matraslengte is ie wel alleen geschikt voor de troostprijswinnaar van het WK krokodillenzwemmen, maar een goed verhaal moet je nooit verpesten met de feiten. Wat je hier ziet is de nieuwe ‘bedrijfsbus’ van Volvo voor Nederland: de EX30 Cargo.
Volgend jaar gaan de belastingen voor ondernemers op de schop, waardoor een belangrijk voordeel wegvalt. Vanaf 2025 moet er voor bedrijfswagens met brandstofmotoren ineens BPM betaald worden, wat busjes en pick-ups fors duurder maakt. Volvo ziet hier een kans voor de kleine EX30, want ondernemers hoeven in 2025 geen BPM te betalen voor elektrische voertuigen.

Als je een Volvo EX30 Cargo wilt, moet je als ondernemer eerst zelf de auto kopen. Daarna bouwt Volvo hem voor 2.238 euro om tot Cargo. Wil je zelf aan de slag, dan kost het bouwpakket je 1.661 euro. Het dakrek is een optie. Nadat de Volvo EX30 Cargo zijn dienst heeft bewezen als bedrijfsbus, kun je hem weer eenvoudig terug laten ombouwen. Je mag het ombouwpakket als particulier vast ook kopen, maar dan zal ie iets duurder zijn door de BTW.
De Volvo EX30 Cargo is niet op grijs kenteken
Lees ook: Deze BMW X5 M Competition is officieel ook een bedrijfsbusje
Je krijgt geen schot tussen de bestuurder en de laadruimte, dus officieel is het geen auto met een grijs kenteken. Je kunt overigens wel een tussenschot laten plaatsen, maar dit zal meer uit praktische overwegingen zijn. Ook heeft Volvo handige dingen als lades in de aanbieding. En wat ook handig is: omdat de Volvo EX30 elektrisch is, mag ie gewoon alle milieuzones in volgend jaar.
Andere bedrijfsauto’s van Volvo (en Renault)
Volvo steekt samen met Renault 300 miljoen euro in een start-up met de naam Flexis. Onder deze merknaam willen ze bedrijfsbusjes gaan verkopen in 2026. Veel van de noeste arbeid komt van Renault: de busjes komen uit een Renault-fabriek, gebruiken dezelfde batterijen als die in de aanstaande performance-EV van Alpine en worden in eerste instantie verkocht onder het Renault Trucks-merk.
11 reacties op “Volvo gaat plotseling in de bedrijfswagens met dit BPM-vrije ‘busje’ voor Nederland”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Het grootste succesnummer van Volvo is een auto die ze eigenlijk zelf niet zo wilden bouwen

Een van de bestverkochte auto’s van Nederland heeft het ‘Tesla-probleem’ – zo los je dat op

Volvo EX30 vs zijn concurrenten review: Wat is nu de beste kleine elektrische crossover?

Volvo EX30 Twin Motor Performance: Is de sterkste EX30 ook de beste?

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Is de goedkoopste versie van de Polestar 3 al goed genoeg, of moet je toch even doorsparen?

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Normaal zijn Honda’s nogal duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Geen maximumsnelheid in Nederland? Dat kan prima, volgens dit onderzoek

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

Wat betekent deze titel: “Volvo gaat in plotseling de bedrijfswagens met dit BPM-vrije ‘busje’ voor Nederland”?
Zowel schrijver van dit artikel als de redacteur ontslaan!
David
Ex30 is Volvo Cars. Start up Flexis is met Volvo Trucks. Het gaat over twee bedrijven die buiten de naam niets (meer) met elkaar te maken hebben.
Lekker genederlandst!
Mijn god, als zelfs de titel niet meer gecontroleerd wordt… Of nog erger: het vier ogen principe is wel toegepast, maar dit wordt niet opgemerkt… Dit is toch niet te lezen joh?
En als het nou bij een foutje bleef… Wat zijn de criteria om mensen aan te nemen om artikelen te schrijven?
Probeer wat meer tijd en aandacht te besteden aan het correct formuleren van zinnen. Dit toont ook enig respect naar de lezer van uw artikel.
Volgens mij heb ik al 3 knopen in mijn tong na het lezen van alleen de titel…
‘Volvo gaat in plotseling de bedrijfswagens met dit BPM-vrije ‘busje’ voor Nederland’
Wat????
Zit ook een hoop maggi in dit artikel.
Sterk staaltje Nederlandse taalverloedering weer.
Dan is het wel handig om het ook goed te citeren. Niettemin, het is niet erg goed leesbaar. De grootste ergernis blijft wel het feit dat onze overheid weer extra geld gaat harken door een belasting die nooit van toepassing was ineens wel voor bedrijfswagens te hanteren. Dat is ongehoord onbeschoft. En nee, het was geen vrijstelling.
Lekkere titel
Als die volgeladen is met spullen, dan kan je niet meer aan de laadkabel 😂
Slaat nergens op,is helemaal geen busje,ik verwachte al zoiets als b.v. een volkswagen bus maar die EX30 is absoluut geen busje,lijkt er in de verste verte niet op!! gemiste kans Volvo!!