
Het kan aan ons liggen, maar dankzij het dakrek zien wij hier ook wel het ruigste kleine campertje van Nederland in. Qua matraslengte is ie wel alleen geschikt voor de troostprijswinnaar van het WK krokodillenzwemmen, maar een goed verhaal moet je nooit verpesten met de feiten. Wat je hier ziet is de nieuwe ‘bedrijfsbus’ van Volvo voor Nederland: de EX30 Cargo.
Volgend jaar gaan de belastingen voor ondernemers op de schop, waardoor een belangrijk voordeel wegvalt. Vanaf 2025 moet er voor bedrijfswagens met brandstofmotoren ineens BPM betaald worden, wat busjes en pick-ups fors duurder maakt. Volvo ziet hier een kans voor de kleine EX30, want ondernemers hoeven in 2025 geen BPM te betalen voor elektrische voertuigen.

Als je een Volvo EX30 Cargo wilt, moet je als ondernemer eerst zelf de auto kopen. Daarna bouwt Volvo hem voor 2.238 euro om tot Cargo. Wil je zelf aan de slag, dan kost het bouwpakket je 1.661 euro. Het dakrek is een optie. Nadat de Volvo EX30 Cargo zijn dienst heeft bewezen als bedrijfsbus, kun je hem weer eenvoudig terug laten ombouwen. Je mag het ombouwpakket als particulier vast ook kopen, maar dan zal ie iets duurder zijn door de BTW.
De Volvo EX30 Cargo is niet op grijs kenteken
Lees ook: Deze BMW X5 M Competition is officieel ook een bedrijfsbusje
Je krijgt geen schot tussen de bestuurder en de laadruimte, dus officieel is het geen auto met een grijs kenteken. Je kunt overigens wel een tussenschot laten plaatsen, maar dit zal meer uit praktische overwegingen zijn. Ook heeft Volvo handige dingen als lades in de aanbieding. En wat ook handig is: omdat de Volvo EX30 elektrisch is, mag ie gewoon alle milieuzones in volgend jaar.
Andere bedrijfsauto’s van Volvo (en Renault)
Volvo steekt samen met Renault 300 miljoen euro in een start-up met de naam Flexis. Onder deze merknaam willen ze bedrijfsbusjes gaan verkopen in 2026. Veel van de noeste arbeid komt van Renault: de busjes komen uit een Renault-fabriek, gebruiken dezelfde batterijen als die in de aanstaande performance-EV van Alpine en worden in eerste instantie verkocht onder het Renault Trucks-merk.
11 reacties op “Volvo gaat plotseling in de bedrijfswagens met dit BPM-vrije ‘busje’ voor Nederland”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Het grootste succesnummer van Volvo is een auto die ze eigenlijk zelf niet zo wilden bouwen

Een van de bestverkochte auto’s van Nederland heeft het ‘Tesla-probleem’ – zo los je dat op

Volvo EX30 vs zijn concurrenten review: Wat is nu de beste kleine elektrische crossover?

Volvo EX30 Twin Motor Performance: Is de sterkste EX30 ook de beste?

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Waarom je nu vrachtwagens kunt spotten met ‘haaientandjes’ op de voorruit

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Wat betekent deze titel: “Volvo gaat in plotseling de bedrijfswagens met dit BPM-vrije ‘busje’ voor Nederland”?
Zowel schrijver van dit artikel als de redacteur ontslaan!
David
Ex30 is Volvo Cars. Start up Flexis is met Volvo Trucks. Het gaat over twee bedrijven die buiten de naam niets (meer) met elkaar te maken hebben.
Lekker genederlandst!
Mijn god, als zelfs de titel niet meer gecontroleerd wordt… Of nog erger: het vier ogen principe is wel toegepast, maar dit wordt niet opgemerkt… Dit is toch niet te lezen joh?
En als het nou bij een foutje bleef… Wat zijn de criteria om mensen aan te nemen om artikelen te schrijven?
Probeer wat meer tijd en aandacht te besteden aan het correct formuleren van zinnen. Dit toont ook enig respect naar de lezer van uw artikel.
Volgens mij heb ik al 3 knopen in mijn tong na het lezen van alleen de titel…
‘Volvo gaat in plotseling de bedrijfswagens met dit BPM-vrije ‘busje’ voor Nederland’
Wat????
Zit ook een hoop maggi in dit artikel.
Sterk staaltje Nederlandse taalverloedering weer.
Dan is het wel handig om het ook goed te citeren. Niettemin, het is niet erg goed leesbaar. De grootste ergernis blijft wel het feit dat onze overheid weer extra geld gaat harken door een belasting die nooit van toepassing was ineens wel voor bedrijfswagens te hanteren. Dat is ongehoord onbeschoft. En nee, het was geen vrijstelling.
Lekkere titel
Als die volgeladen is met spullen, dan kan je niet meer aan de laadkabel 😂
Slaat nergens op,is helemaal geen busje,ik verwachte al zoiets als b.v. een volkswagen bus maar die EX30 is absoluut geen busje,lijkt er in de verste verte niet op!! gemiste kans Volvo!!