Het kan aan ons liggen, maar dankzij het dakrek zien wij hier ook wel het ruigste kleine campertje van Nederland in. Qua matraslengte is ie wel alleen geschikt voor de troostprijswinnaar van het WK krokodillenzwemmen, maar een goed verhaal moet je nooit verpesten met de feiten. Wat je hier ziet is de nieuwe ‘bedrijfsbus’ van Volvo voor Nederland: de EX30 Cargo.

Volgend jaar gaan de belastingen voor ondernemers op de schop, waardoor een belangrijk voordeel wegvalt. Vanaf 2025 moet er voor bedrijfswagens met brandstofmotoren ineens BPM betaald worden, wat busjes en pick-ups fors duurder maakt. Volvo ziet hier een kans voor de kleine EX30, want ondernemers hoeven in 2025 geen BPM te betalen voor elektrische voertuigen.

Als je een Volvo EX30 Cargo wilt, moet je als ondernemer eerst zelf de auto kopen. Daarna bouwt Volvo hem voor 2.238 euro om tot Cargo. Wil je zelf aan de slag, dan kost het bouwpakket je 1.661 euro. Het dakrek is een optie. Nadat de Volvo EX30 Cargo zijn dienst heeft bewezen als bedrijfsbus, kun je hem weer eenvoudig terug laten ombouwen. Je mag het ombouwpakket als particulier vast ook kopen, maar dan zal ie iets duurder zijn door de BTW.

De Volvo EX30 Cargo is niet op grijs kenteken

Lees ook: Deze BMW X5 M Competition is officieel ook een bedrijfsbusje

Je krijgt geen schot tussen de bestuurder en de laadruimte, dus officieel is het geen auto met een grijs kenteken. Je kunt overigens wel een tussenschot laten plaatsen, maar dit zal meer uit praktische overwegingen zijn. Ook heeft Volvo handige dingen als lades in de aanbieding. En wat ook handig is: omdat de Volvo EX30 elektrisch is, mag ie gewoon alle milieuzones in volgend jaar.

Andere bedrijfsauto’s van Volvo (en Renault)

Volvo steekt samen met Renault 300 miljoen euro in een start-up met de naam Flexis. Onder deze merknaam willen ze bedrijfsbusjes gaan verkopen in 2026. Veel van de noeste arbeid komt van Renault: de busjes komen uit een Renault-fabriek, gebruiken dezelfde batterijen als die in de aanstaande performance-EV van Alpine en worden in eerste instantie verkocht onder het Renault Trucks-merk.

11 reacties op “Volvo gaat plotseling in de bedrijfswagens met dit BPM-vrije ‘busje’ voor Nederland”

  1. Wat betekent deze titel: “Volvo gaat in plotseling de bedrijfswagens met dit BPM-vrije ‘busje’ voor Nederland”?
    Zowel schrijver van dit artikel als de redacteur ontslaan!

    David

    • Ex30 is Volvo Cars. Start up Flexis is met Volvo Trucks. Het gaat over twee bedrijven die buiten de naam niets (meer) met elkaar te maken hebben.

  2. Mijn god, als zelfs de titel niet meer gecontroleerd wordt… Of nog erger: het vier ogen principe is wel toegepast, maar dit wordt niet opgemerkt… Dit is toch niet te lezen joh?

    En als het nou bij een foutje bleef… Wat zijn de criteria om mensen aan te nemen om artikelen te schrijven?

  3. Probeer wat meer tijd en aandacht te besteden aan het correct formuleren van zinnen. Dit toont ook enig respect naar de lezer van uw artikel.

    • ‘Volvo gaat in plotseling de bedrijfswagens met dit BPM-vrije ‘busje’ voor Nederland’

      Wat????

      Zit ook een hoop maggi in dit artikel.
      Sterk staaltje Nederlandse taalverloedering weer.

      • Dan is het wel handig om het ook goed te citeren. Niettemin, het is niet erg goed leesbaar. De grootste ergernis blijft wel het feit dat onze overheid weer extra geld gaat harken door een belasting die nooit van toepassing was ineens wel voor bedrijfswagens te hanteren. Dat is ongehoord onbeschoft. En nee, het was geen vrijstelling.

    • Slaat nergens op,is helemaal geen busje,ik verwachte al zoiets als b.v. een volkswagen bus maar die EX30 is absoluut geen busje,lijkt er in de verste verte niet op!! gemiste kans Volvo!!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *