Zul je net zien: heb je alles netjes neergelegd om je Billy-kast in elkaar te sleutelen en de schroefjes geteld, hebben ze een linksdraaiende inbussleutel in het doosje gedaan bij de Ikea. Mag je toch weer terug naar de winkel voor een onderdeeltje. Volvo spiekt nu bij landgenoot Ikea en gaat ook auto’s verkopen die net niet helemaal compleet zijn. Gelukkig hoef je achteraf niets op de auto te schroeven, want het gaat om ontbrekende software.
De software van de nieuwe Volvo EX90 is wat je in vaktermen ‘nogal een dingetje’ zou noemen. Volvo liet de grote SUV voor het eerst aan de wereld zien in 2022, maar inmiddels is 2024 al voor de helft voorbij en hij is er nog niet. Het probleem is dat Volvo de software niet alleen voor de EX90 ontwikkelt, maar dat ze dezelfde software in allerlei andere modellen willen gebruiken. Alsof je een friturist bij McDonald’s ook gelijk sushi leert maken voor zijn volgende baan.
Deze dingen werken nog niet (goed)
Ergens dit jaar moet de Volvo EX90 dan eindelijk verschijnen, maar op het moment dat de auto bij klanten arriveert, ontbreken er nog wat features die een update later zal activeren. Zo werkt het lidar-systeem nog niet en kun je Siri nog niet bedienen op je iPhone via de auto. Ook zou een systeem dat kruispunten veiliger moet maken niet werken en je kunt nog geen stroom terugleveren aan je huis. Ook zou de boordcomputer van de EX90 nu nog 3 procent batterij per dag gebruiken.
Automotive News Europe meent dat de baas van Volvo de problemen bagatelliseert: ‘Het hele punt van een voertuig dat door software wordt gedefinieerd met draadloze updatemogelijkheden, is het voortdurend upgraden van die software. Dat kunnen we doen’, zei hij. ‘Ik denk dat klanten die investeren in geavanceerde technologieproducten zoals de EX90 dit volledig begrijpen, en dat ze er op termijn de vruchten van zullen plukken.’
De productie van de Volvo EX90 is inmiddels gestart in het Amerikaanse Charleston. Binnenkort rijdt TopGear met de nieuwe SUV om je te laten weten hoe ie bevalt. De inbussleuteltjes laten we in ieder geval thuis.
Volvo kenner heeft op 29 juli 2024 geschreven:
Volvo verliest zijn ziel hiermee. Van super betrouwbare auto, naar Chinese rommel die niet af is.
Ga zo door. Maar voor mij geen Volvo meer.
De V60 phev word ook zo geteisterd door software bugs. En in de garage word je niet meer verder geholpen. Als het moeilijker word dan banden of remblokken wisselen. Willen ze dat je een nieuwe auto koopt.
Volvo als jullie dit lezen, ga aub weer voor kwaliteit en goede service. Rommel hebben we genoeg in deze wereld. En we kopen de auto’s echt nog wel als ze langer dan 5 jaar meegaan.
Dave heeft op 23 juli 2024 geschreven:
“Ook zou de boordcomputer van de EX90 nu nog 3 procent batterij per dag gebruiken.”
Dat zou best opmerkelijk zijn, om het zachtjes uit te drukken.
Voor zover ik zie heeft de EX90 altijd een 111kWh batterij.
Dat zou 3,33kWh per dag aan boordcomputer zijn.
Dan staat dat ding gemiddeld 140W te verstoken.
Dat is niet alleen behoorlijk inefficiënt, maar ook een aardige warmtebron.
Als dat echt waar zou zijn is er één voordeel: Een standkachel is waarschijnlijk overbodig…