
Zul je net zien: heb je alles netjes neergelegd om je Billy-kast in elkaar te sleutelen en de schroefjes geteld, hebben ze een linksdraaiende inbussleutel in het doosje gedaan bij de Ikea. Mag je toch weer terug naar de winkel voor een onderdeeltje. Volvo spiekt nu bij landgenoot Ikea en gaat ook auto’s verkopen die net niet helemaal compleet zijn. Gelukkig hoef je achteraf niets op de auto te schroeven, want het gaat om ontbrekende software.
De software van de nieuwe Volvo EX90 is wat je in vaktermen ‘nogal een dingetje’ zou noemen. Volvo liet de grote SUV voor het eerst aan de wereld zien in 2022, maar inmiddels is 2024 al voor de helft voorbij en hij is er nog niet. Het probleem is dat Volvo de software niet alleen voor de EX90 ontwikkelt, maar dat ze dezelfde software in allerlei andere modellen willen gebruiken. Alsof je een friturist bij McDonald’s ook gelijk sushi leert maken voor zijn volgende baan.
Deze dingen werken nog niet (goed)
Ergens dit jaar moet de Volvo EX90 dan eindelijk verschijnen, maar op het moment dat de auto bij klanten arriveert, ontbreken er nog wat features die een update later zal activeren. Zo werkt het lidar-systeem nog niet en kun je Siri nog niet bedienen op je iPhone via de auto. Ook zou een systeem dat kruispunten veiliger moet maken niet werken en je kunt nog geen stroom terugleveren aan je huis. Ook zou de boordcomputer van de EX90 nu nog 3 procent batterij per dag gebruiken.
Automotive News Europe meent dat de baas van Volvo de problemen bagatelliseert: ‘Het hele punt van een voertuig dat door software wordt gedefinieerd met draadloze updatemogelijkheden, is het voortdurend upgraden van die software. Dat kunnen we doen’, zei hij. ‘Ik denk dat klanten die investeren in geavanceerde technologieproducten zoals de EX90 dit volledig begrijpen, en dat ze er op termijn de vruchten van zullen plukken.’
De productie van de Volvo EX90 is inmiddels gestart in het Amerikaanse Charleston. Binnenkort rijdt TopGear met de nieuwe SUV om je te laten weten hoe ie bevalt. De inbussleuteltjes laten we in ieder geval thuis.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Volvo kijkt af bij Ikea: klanten ontvangen EX90 waar bepaalde dingen nog ontbreken”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Was de elektrische zevenzits Volvo EX90 het wachten waard? (review)

Volvo krijgt als eerste het EU-batterijpaspoort waarin je kunt zien hoe duurzaam een EV echt is

Waarom je de nieuwe Volvo EX90 uit 2022 nog nooit in Nederland hebt gezien

Heb je de moderne klapkoplampen van de Volvo EX90 al gezien?

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Volvo verliest zijn ziel hiermee. Van super betrouwbare auto, naar Chinese rommel die niet af is.
Ga zo door. Maar voor mij geen Volvo meer.
De V60 phev word ook zo geteisterd door software bugs. En in de garage word je niet meer verder geholpen. Als het moeilijker word dan banden of remblokken wisselen. Willen ze dat je een nieuwe auto koopt.
Volvo als jullie dit lezen, ga aub weer voor kwaliteit en goede service. Rommel hebben we genoeg in deze wereld. En we kopen de auto’s echt nog wel als ze langer dan 5 jaar meegaan.
“Ook zou de boordcomputer van de EX90 nu nog 3 procent batterij per dag gebruiken.”
Dat zou best opmerkelijk zijn, om het zachtjes uit te drukken.
Voor zover ik zie heeft de EX90 altijd een 111kWh batterij.
Dat zou 3,33kWh per dag aan boordcomputer zijn.
Dan staat dat ding gemiddeld 140W te verstoken.
Dat is niet alleen behoorlijk inefficiënt, maar ook een aardige warmtebron.
Als dat echt waar zou zijn is er één voordeel: Een standkachel is waarschijnlijk overbodig…