
Slecht nieuws moet je maar zo snel mogelijk brengen dus hier gaan we dan: de techniek is er klaar voor om het stuur en de pedalen overbodig te maken. Volgens Volvo is de nieuwe EX90 ‘qua hardware klaar’ om helemaal zelfstandig te rijden. Dat komt door een innovatieve lidar-sensor van het bedrijf Luminar. TopGear sprak met de baas van Luminar, Austin Russell.
‘Ja, zeker. Dit is onderdeel van de langetermijnvisie’, zegt Russell wanneer we hem vragen of bestuurders in de toekomst passé kunnen worden. ‘Ik denk dat je een stap terug moet zetten en moet zeggen dat dit meer een visie van een decennium is dan een ding van volgend jaar. Maar de technologie gaat er zeker komen’, stopt Russell ons toe.
Waarom juist bij de EX90?
We hebben altijd onze twijfels gehad bij autonoom rijden, maar we neigen ernaar om hem te geloven. Russell richtte Luminar in 2012 op toen hij 17 jaar oud was en werd later de jongste self-made miljardair in 2020 toen het bedrijf beursgenoteerd werd. Gelukkig is het doel van Luminar en Volvo niet om de bestuurder te vervangen, maar om hem te assisteren.
De nieuwe EX90 schijnt de juiste auto te zijn voor het autonoom rijden. Dat komt doordat de sensor hoog op de auto kan staan. Hij kan (overdag en ’s nachts) obstakels tot 250 meter afstand identificeren. De sensor zelf verdient niet de schoonheidsprijs: het lijkt op een lichtbalk waar de letters TAXI vanaf zijn gevallen.
‘Betekent dat ie vanaf vandaag autonoom kan rijden? Nee. Betekent het dat het in theorie wel kan? Ja. Begrijp me niet verkeerd: camera’s en radars toevoegen is geweldig, maar de waarheid is dat het je altijd laat gokken. Lidar zorgt ervoor dat je het weet’, zegt Russell. Best interessant, toch? Laten we daarom nu extra genieten van de tijd waarin we zelf nog de baas zijn over het stuur en de pedalen.
Meer van TopGear


De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Tesla Robotaxi: draadloos laden en minder dan 27.500 euro

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Man krijgt hartaanval, Tesla rijdt hem helemaal zelfstandig naar het ziekenhuis

Zelfrijdende Hyundai Ioniq 5 slaagt voor het rijexamen

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen
