
Slecht nieuws moet je maar zo snel mogelijk brengen dus hier gaan we dan: de techniek is er klaar voor om het stuur en de pedalen overbodig te maken. Volgens Volvo is de nieuwe EX90 ‘qua hardware klaar’ om helemaal zelfstandig te rijden. Dat komt door een innovatieve lidar-sensor van het bedrijf Luminar. TopGear sprak met de baas van Luminar, Austin Russell.
‘Ja, zeker. Dit is onderdeel van de langetermijnvisie’, zegt Russell wanneer we hem vragen of bestuurders in de toekomst passé kunnen worden. ‘Ik denk dat je een stap terug moet zetten en moet zeggen dat dit meer een visie van een decennium is dan een ding van volgend jaar. Maar de technologie gaat er zeker komen’, stopt Russell ons toe.
Waarom juist bij de EX90?
We hebben altijd onze twijfels gehad bij autonoom rijden, maar we neigen ernaar om hem te geloven. Russell richtte Luminar in 2012 op toen hij 17 jaar oud was en werd later de jongste self-made miljardair in 2020 toen het bedrijf beursgenoteerd werd. Gelukkig is het doel van Luminar en Volvo niet om de bestuurder te vervangen, maar om hem te assisteren.
De nieuwe EX90 schijnt de juiste auto te zijn voor het autonoom rijden. Dat komt doordat de sensor hoog op de auto kan staan. Hij kan (overdag en ’s nachts) obstakels tot 250 meter afstand identificeren. De sensor zelf verdient niet de schoonheidsprijs: het lijkt op een lichtbalk waar de letters TAXI vanaf zijn gevallen.
‘Betekent dat ie vanaf vandaag autonoom kan rijden? Nee. Betekent het dat het in theorie wel kan? Ja. Begrijp me niet verkeerd: camera’s en radars toevoegen is geweldig, maar de waarheid is dat het je altijd laat gokken. Lidar zorgt ervoor dat je het weet’, zegt Russell. Best interessant, toch? Laten we daarom nu extra genieten van de tijd waarin we zelf nog de baas zijn over het stuur en de pedalen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Tesla Robotaxi: draadloos laden en minder dan 27.500 euro

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Man krijgt hartaanval, Tesla rijdt hem helemaal zelfstandig naar het ziekenhuis

Zelfrijdende Hyundai Ioniq 5 slaagt voor het rijexamen

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
