
Zul je net zien: heb je alles netjes neergelegd om je Billy-kast in elkaar te sleutelen en de schroefjes geteld, hebben ze een linksdraaiende inbussleutel in het doosje gedaan bij de Ikea. Mag je toch weer terug naar de winkel voor een onderdeeltje. Volvo spiekt nu bij landgenoot Ikea en gaat ook auto’s verkopen die net niet helemaal compleet zijn. Gelukkig hoef je achteraf niets op de auto te schroeven, want het gaat om ontbrekende software.
De software van de nieuwe Volvo EX90 is wat je in vaktermen ‘nogal een dingetje’ zou noemen. Volvo liet de grote SUV voor het eerst aan de wereld zien in 2022, maar inmiddels is 2024 al voor de helft voorbij en hij is er nog niet. Het probleem is dat Volvo de software niet alleen voor de EX90 ontwikkelt, maar dat ze dezelfde software in allerlei andere modellen willen gebruiken. Alsof je een friturist bij McDonald’s ook gelijk sushi leert maken voor zijn volgende baan.
Deze dingen werken nog niet (goed)
Ergens dit jaar moet de Volvo EX90 dan eindelijk verschijnen, maar op het moment dat de auto bij klanten arriveert, ontbreken er nog wat features die een update later zal activeren. Zo werkt het lidar-systeem nog niet en kun je Siri nog niet bedienen op je iPhone via de auto. Ook zou een systeem dat kruispunten veiliger moet maken niet werken en je kunt nog geen stroom terugleveren aan je huis. Ook zou de boordcomputer van de EX90 nu nog 3 procent batterij per dag gebruiken.
Automotive News Europe meent dat de baas van Volvo de problemen bagatelliseert: ‘Het hele punt van een voertuig dat door software wordt gedefinieerd met draadloze updatemogelijkheden, is het voortdurend upgraden van die software. Dat kunnen we doen’, zei hij. ‘Ik denk dat klanten die investeren in geavanceerde technologieproducten zoals de EX90 dit volledig begrijpen, en dat ze er op termijn de vruchten van zullen plukken.’
De productie van de Volvo EX90 is inmiddels gestart in het Amerikaanse Charleston. Binnenkort rijdt TopGear met de nieuwe SUV om je te laten weten hoe ie bevalt. De inbussleuteltjes laten we in ieder geval thuis.
3 reacties op “Volvo kijkt af bij Ikea: klanten ontvangen EX90 waar bepaalde dingen nog ontbreken”
Laat een antwoord achter aan Ronnie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: kan ie nog meekomen met de concurrentie (review)

Was de elektrische zevenzits Volvo EX90 het wachten waard? (review)

Volvo krijgt als eerste het EU-batterijpaspoort waarin je kunt zien hoe duurzaam een EV echt is

Waarom je de nieuwe Volvo EX90 uit 2022 nog nooit in Nederland hebt gezien

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Hoe kunnen zoveel mensen zo’n dure nieuwe auto betalen? Dit zijn de verschillende opties

Dit is geen flitspaal of verkeerscamera, maar wat is deze verdachte paal dan wel?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

Volvo verliest zijn ziel hiermee. Van super betrouwbare auto, naar Chinese rommel die niet af is.
Ga zo door. Maar voor mij geen Volvo meer.
De V60 phev word ook zo geteisterd door software bugs. En in de garage word je niet meer verder geholpen. Als het moeilijker word dan banden of remblokken wisselen. Willen ze dat je een nieuwe auto koopt.
Volvo als jullie dit lezen, ga aub weer voor kwaliteit en goede service. Rommel hebben we genoeg in deze wereld. En we kopen de auto’s echt nog wel als ze langer dan 5 jaar meegaan.
Auto’s worden als mobieltjes: wegwerpproducten. Gaan een jaar of 5 mee, daarna geen softwareondersteuning meer en kan je de zooi weg doen. Goed voor het milieu ook, maar dan elders. Als we maar deugen. Gelukkig heb ik nog een mechanische auto.
“Ook zou de boordcomputer van de EX90 nu nog 3 procent batterij per dag gebruiken.”
Dat zou best opmerkelijk zijn, om het zachtjes uit te drukken.
Voor zover ik zie heeft de EX90 altijd een 111kWh batterij.
Dat zou 3,33kWh per dag aan boordcomputer zijn.
Dan staat dat ding gemiddeld 140W te verstoken.
Dat is niet alleen behoorlijk inefficiënt, maar ook een aardige warmtebron.
Als dat echt waar zou zijn is er één voordeel: Een standkachel is waarschijnlijk overbodig…