
Bij het vervoeren van je gezinnetje in een Volvo denk je niet snel aan een apparaat dat in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u sprint, toch? Dat gaat de Volvo EX30 toch echt doen. Volgens het hoofd van strategie van Volvo, Erik Severinson, heeft de EX30 een snelle 0-100-tijd omwille van veiligheid. Hij vergelijkt Volvo met zustermerk Polestar dat wel gericht is op snelheid.
‘Polestar is gepositioneerd op een andere klant die kijkt naar acceleratie naast andere factoren. Dit [de EX-30] is een echte Volvo. Acceleratie is belangrijk vanuit een veiligheidsoogpunt om snel een andere auto te kunnen inhalen’, vertelt Severinson. Daarmee gaat het merk volgens hem niet tegen het ‘veiligheidserfgoed’ van Volvo in. Koop dus die snelle droomauto en vertel je partner dat je hem koopt vanuit een veiligheidsoogpunt.
Komt Volvo door de snelle EX30 niet in het vaarwater van Polestar?
De hoofdstrateeg legt uit waarom dat niet het geval is: ‘We hebben een geweldige acceleratie in een EV die klein en licht is. Maar als performance ook andere zaken omvat – topsnelheid en scherp rijgedrag – dan is dit geen performance-auto.’ Daarvoor moet je volgens hem bij Polestar zijn. Door deze twee losse merken, wordt Volvo volgens hem ook meer … Volvo.
‘Een Volvo is een familieauto. We geven om mensen, de planeet en persoonlijke mobiliteit. We hebben in dat opzicht performance niet als doel. Polestar levert iets heel anders. We kunnen meer Volvo zijn als we ons niet hoeven te focussen op die klanten’, zegt Severinson. Dus wat voor klant ben jij? Een familieman die voor een Volvo gaat of een snelheidsduivel die beter past bij Polestar?
Meer van TopGear


Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Het grootste succesnummer van Volvo is een auto die ze eigenlijk zelf niet zo wilden bouwen

Een van de bestverkochte auto’s van Nederland heeft het ‘Tesla-probleem’ – zo los je dat op

Volvo gaat plotseling in de bedrijfswagens met dit BPM-vrije ‘busje’ voor Nederland

Volvo EX30 vs zijn concurrenten review: Wat is nu de beste kleine elektrische crossover?

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit type autoband ziet er cool uit, maar is altijd gevaarlijk (zelfs de duurdere merken)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt
