We stappen net uit de nieuwe Volvo S60. In de komende editie van het magazine tref je het complete testverslag aan, hier vast de highlights.

Testobject: Volvo S60
Uitvoering: T8 Polestar Engineered
Locatie: Los Angeles, Verenigde Staten
Weersomstandigheden: zonnig, 28 graden

Ik dacht dat Volvo alleen nog maar SUV’s maakte?

Nee joh. Je zou het haast gaan denken, met al die XC90’s, XC60’s en XC40’s die je om je heen ziet. Maar ze maken toch ook nog die fraaie V90 en S90?

Oh ja.

We begrijpen je twijfel wel, hoor – sedans worden nauwelijks nog verkocht. Het is SUV voor, SUV na. Wij worden er ook wel eens wat moedeloos van. Maar gelukkig ziet Volvo nog altijd brood in de sedan, en komt dus met deze nieuwe S60. Al twijfelen ze bij de Nederlandse importeur kennelijk ook een beetje: er komen vooralsnog maar twee versies. De T5, en dan ook nog alleen in de R-Design versie, en de T8 Polestar Engineered. Geen Momentum of Inscription of hoe ze die uitrustingsniveaus verder ook noemen, dit is het. Op termijn zullen er nog een T4 en een T6 komen, maar dan houdt het ook op.  Naar diesels zul je helemaal tevergeefs zoeken.

Wel een mooi ding, die nieuwe Volvo S60!

Nou hè? Ze hebben duidelijk leentje-buur gespeeld bij grote broer S90. Maar je kunt er, zeker aan de achterkant en die daklijn, trekjes van die wonderschone Coupé Concept in terugvinden. Hij is trouwens een tik groter dan zijn voorganger. De nieuwe Volvo S60 is 13 centimeter langer dan de oude, waarvan 10 centimeter aan de wielbasis ten goede komt. Wat goed nieuws is voor mensen die op de achterbank terechtkomen: plek zat daar. Het is trouwens sowieso prettig toeven in dat interieur: mooie materialen, perfecte afwerking, makkelijke bediening: helemaal in orde.

Polestar Engineered? Wat mag dat wezen?

Polestar is, zoals je weet, de tunings- en race-afdeling van Volvo. En de naam van het nieuwe submerk dat alleen met elektrische auto’s zal komen. Die ‘performance’-afdeling heeft zich dus nog eens over de S60 gebogen om zijn sportieve kant nog wat verder te benadrukken. Het uit zich onder meer in een (bescheiden) vermogens-upgrade en andere schakelmomenten in de versnellingsbak. Verder zijn er speciale dempers van de Zweedse specialist Öhlins en remmen van Brembo. De remklauwen zijn trouwens, leuk voor de herkenbaarheid, altijd goudgekleurd, net als de veiligheidsgordels.

Zit er een beetje gang in?

Mag je zeggen. Het vermogen bedraagt 405 pk, de trekkracht 670 Nm. Waarmee je een sprintje naar 100 km/u in 4,7 seconden achter de rug hebt. Dus dat is vlot, heel vlot. Toch is deze T8 Polestar Engineered  geen concurrent voor de M3’s,  RS4’s of AMG’s van deze wereld. Zo is ie ook niet bedoeld. Het is op alle vlakken veel meer een GT dan een sportauto. Beschaving voert nadrukkelijk de boventoon. De vering en demping zijn niet overdreven hard of stug, de besturing niet heel direct of communicatief. Al wil dat alles ook weer niet zeggen dat je niet aardig wat vijanden onder bochten kunt maken met deze Volvo S60. Je kunt ze echt behoorlijk venijnig nemen, en zo’n bocht zal zich heus een beetje misbruikt voelen nadat jij er doorheen bent gedenderd. Maar om nou te zeggen dat de auto je er constant toe aanmoedigt om dat constant te doen: nee.

Minpunten?

Nauwelijks. Nou ja: de remmen. Niet dat ze het niet goed doen – eerder het tegenovergestelde. Ze grijpen nogal bruusk en resoluut in, wat ze heel moeilijk te doseren maakt. Het schijnt te maken te hebben met de balans tussen het regeneratieve remmen van de elektromotor (om remenergie terug te winnen) en de Brembo’s. Er schijnt nog aan gewerkt te worden, dus dat zal wellicht zijn opgelost als de auto eenmaal in de showroom staat. Nog iets raars: de nieuwe Volvo S60 is natuurlijk voorzien van allerlei elektronische hulpjes. Maar met name het gedeelte dat je waarschuwt voor voorliggers en ander overstekend wild, is wel érg hyperactief. Het vliegt om de haverklap (en veel te vroeg) in een soort gillende (oké: piepende) paniek. Verder zit er een file-assistent op die uitstekend functioneert – hij rijdt, remt en versnelt geheel automatisch, en doet dat prima. Alleen geeft hij er om volkomen onduidelijke redenen de brui aan en waarschuwt daar dan weer helemaal niet voor. Er brandt een klein lampje met een stuurtje ten teken dat het systeem actief is, en opeens brandt het niet meer en is het ‘zoek het maar uit’. Vreemd, zeker voor zo’n veiligheidsapostel als Volvo.

Maar verder?

Topper, die S60! Hij is prachtig om te zien, rijdt uitstekend en zit ruim in de verwennerij.  En door juist een wat ‘vriendelijker’ variant van performance te kiezen, creëert deze Polestar Engineered-versie zijn eigen niche. Hoewel prijzen nog niet definitief bekend zijn, gaat men bij Volvo Nederland uit van een bedrag van rond de 65 mille. Waarmee het ook nog eens de goedkoopste 400 plus-pk-auto van Nederland is. Als dat niet cool is, weten wij het ook niet meer.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)