Volvo V60: 1e rij-indruk

'Schat, ik heb de Volvo V90 doen krimpen', zou het plot kunnen zijn van een geinig komedie, in werkelijkheid is het de nieuwe Volvo V60

Volvo V60 voorzijde
Volvo V60 zijkant
Volvo V60 zijkant
Volvo V60 interieur 2
Volvo V60 interieur 2
Volvo V60 interieur 7
Volvo V60 interieur 7
Volvo V60 interieur 7
Volvo V60 achterlicht
Volvo-V60-achterkant
Volvo V60 voorzijde
Volvo V60 interieur 5
Volvo V60 interieur
Foto('s): Volvo CarsVolvo V60 koplamp
Volvo V60 interieur 6
Volvo V60 voorzijde
Volvo V60 zijkant
Volvo V60 zijkant
Volvo V60 interieur 2
Volvo V60 interieur 2
Volvo V60 interieur 7
Volvo V60 interieur 7
Volvo V60 interieur 7
Volvo V60 achterlicht
Volvo-V60-achterkant
Volvo V60 voorzijde
Volvo V60 interieur 5
Volvo V60 interieur
Volvo V60 koplamp
Volvo V60 interieur 6

Goeie grutten, wat worden ze groot. De nieuwe Volvo V60 past ook niet meer in z’n oude kleren. Z’n wielbasis groeide met 10 centimeter en de gehele lengte zit nu op 4,8 meter. Dat is langer dan een C-klasse of een A4. Waar de oude net even te veel overeenkomsten had met een oude Ford Focus, staat de nieuwe op het SPA-platform van Volvo. Verwacht een geavanceerde auto met veel tech en veiligheid.

Is het niet gewoon een kleine V90?

Hoewel hij op hetzelfde platform staat als de V90, rijdt de V60 een stuk dynamischer. Het zijn geen tegenpolen, maar het is zeker merkbaar. Je kunt de twee trouwens uit elkaar halen door naar de schouderlijn te kijken. Bij de V90 loopt ie over de hele lengte, en bij de V60 houdt ie op bij de deuren. Aan de voorkant zie je het aan de koplampen: de dagrijverlichting van de V60 loopt door uit de koplampen richting de grille. De V90 houdt de lichtstreep binnen de lampenunit.

Maar hoe rijdt het?

Hij stimuleert je niet om telkens weer op het gaspedaal te stampen. Het stuur communiceert weinig en er is weinig interactie met de auto. Scheurneuzen zijn beter af met een 3-serie. Rust en kalmte, daar draait het om bij de Volvo V60. Overigens kun je ‘m best een bocht doorsmijten. Zonder te mopperen en met niet al te veel overhellen sleurt ie zichzelf erdoorheen.

En de motoren?

De D3 kun je misschien beter laten, aangezien zelfs de D4 al moeite heeft met inhalen op snelwegen. Stil zijn ze wel. We reden ook met de T6. Door de vierwielaandrijving moest de viercilinder veel massa in beweging brengen, en dat merk je. De viercilinders van Volvo worden wel steeds stiller en soepeler. Hetzelfde kunnen we niet zeggen van de achttrapsautomaat. De bak is traag en schakelt zelden wanneer jij dat wilt. En als je geen R-Design-uitvoering neemt, krijg je ook geen flippers achter het stuur.

Het interieur

De ontwerpers namen een Scandinavische chill-pill en tekende het bekende Volvo-interieur. Het aanraakscherm is op het eerste gezicht perfect. Het ziet er strak en netjes uit en het werkt zeer aardig, al zijn er wat kritische punten. Als je bijvoorbeeld lage tonen wilt aanpassen, moet je vijf keer het scherm aanraken. Wat is er mis met een analoge druk- en draaiknop?

Nog meer irritaties?

Apple CarPlay en Android Auto kun je bestellen als optie, maar het werkt nog niet perfect. Een kaart tonen en tegelijkertijd laten zien welk nummer afspeelt wordt, is niet mogelijk. Ook kun je de temperatuur niet aanpassen terwijl je CarPlay in de voorgrond houdt. Je moet dus wisselen van schermen.

Ons oordeel

De Volvo V60 is geen fris en vernieuwend ontwerp als de XC40. Hij is nauw verwant aan de V90 en hij pretendeert ook niets anders te zijn. Je krijgt precies wat je verwacht.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Magazines