Volvo V90 D5: 1e rij-indruk

TopGear stapt zojuist uit de gloednieuwe Volvo V90. In het komende nummer lees je ons uitgebreide rijverslag; nu alvast de highlights.

New Volvo V90 location driving
New Volvo V90 location driving
New Volvo V90 location driving
New Volvo V90 location driving
New Volvo V90 location driving
New Volvo V90 location driving
New Volvo V90 location driving
New Volvo V90 location driving
New Volvo V90 location driving
New Volvo V90 location driving
New Volvo V90 location driving
New Volvo V90 location driving

Testobject: Volvo V90
Uitvoering: D5 AWD Inscription
Locatie: omgeving van Málaga, Zuid-Spanje
Weersomstandigheden: zoals een zomer hoort te zijn

Is dit soms GezinsGear?

Ha, grapjas. Wil je daarmee zeggen dat je deze Volvo een saaie familiebak vindt? Want in dat geval: ga je ogen eens uitwassen en je even diep staan schamen in een hoek. Dit is namelijk de meest schitterende stationwagen die wij in tijden hebben gezien (vindt ook Zlatan), dus waag het niet om met ‘m te spotten.

Oké, hij ziet er erg netjes uit. Vertel, wat is het?

De opvolger van Volvo’s succesvolle V70: de geheel nieuwe V90. Waarom het hogere getal? Omdat ie een flink stuk groter is: het scheelt ruim 12 centimeter, zowel in de lengte als in de wielbasis. Volgens Volvo komt ie hierdoor nog meer in het vaarwater van het Duitse premiumspul van Audi, Mercedes en BMW.

Oh ja joh?

Ja, het is geen gebakken lucht. De V90 is een gladgestreken brok klasse en verfijning, net als de XC90 waar hij het meeste van z’n techniek mee deelt. Naast een prachtige, eenvoudige vormgeving en een belachelijke hoeveelheid ruimte (al zou je, als je z’n vierkante voorgangers gewend bent, misschien een beetje teleurgesteld kunnen zijn in z’n kofferbak) bulkt hij van de slimme technologie. Zo heeft elke V90 standaard adaptieve cruisecontrol en Pilot Assist, oftewel een semi-autonome modus die tot 130 km/u het stuur over kan nemen. Werkt goed, zolang je je niet in druk verkeer begeeft en de belijning op de weg duidelijk zichtbaar is.

En wat als je zelf rijdt, zoals het hoort?

Ook dat gaat uitstekend. De D5-versie heeft iets dat Power Pulse heet: een tankje van 2 liter waarin lucht onder een druk van 15 bar wordt opgeslagen en vrijgegeven in het inlaatspruitstuk als je optrekt, om een extra boost te geven en zo het turbogat te elimineren. Slim en effectief. Vlot sturen gaat prima, mede dankzij het uitgekiende onderstel; maar je doet het zelden, aangezien de V90 een zekere kalmte over je afroept. Hij is op z’n best als je achterover leunt in de massagestoelen en rustig voortkabbelt op het dieselkoppel.

Wanneer kan ik zo’n Volvo V90 krijgen en in wat voor versies?

De V90 is nu te bestellen en wordt vanaf september geleverd. De Nederlandse prijzen beginnen bij 45.995 euro voor de handgeschakelde D3 met 150 pk. Daarnaast zijn er nog de D4, D4 AWD en deze D5 AWD met 235 pk. Benzines heeft Volvo ook: de T5 met 254 pk, de nog sterkere T6 AWD en straks ook de T8 Twin Engine plug-in hybride, al komt die niet voor 2017 (en dus te laat voor een lage bijtelling).

Lees onze uitgebreide rijtest van de Volvo V90 D5 AWD in het julinummer van TopGear Magazine, dat vanaf 16 juni in de winkel ligt!

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken