
TopGear stapt net uit de Volvo XC40 Recharge P8 – de nieuwe, volledig elektrische XC40. In ons komende nummer lees je ons complete verslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Volvo XC40
Uitvoering: Recharge P8 AWD
Locatie: omgeving Beesd
Weersomstandigheden: moessonachtig
Wat hebben we hier?
De populaire Volvo XC40, maar dan elektrisch.
Ik dacht dat Polestar en Lynk & Co de elektrische Volvo-takken waren?
Nou, ja, maar het merk moet zelf ook mee in de revolutie. Europa dwingt de uitstoot omlaag en met alleen plug-in hybrides kom je er niet. Vandaar dat Volvo al van meet af aan van plan was om van de XC40 ook een EV te maken: het platform was er al op berekend. De auto wordt dan ook op dezelfde band geproduceerd als de benzine-XC40, in dezelfde fabriek in Gent.
Ligt er gewoon een elektromotortje voorin?
Nee, zo makkelijk maakten ze zich er niet van af. Net als de Polestar 2 heeft de Volvo XC40 Recharge P8 twee motoren, één op elke as, samen goed voor 408 pk en 660 Nm. De accu mag er ook zijn: die meet 78 kWh, wat zorgt voor een actieradius van ‘meer dan 400 kilometer’. (Volvo komt nog met preciezere cijfers gebaseerd op meerdere omstandigheden, zoals koude winters en hete zomers.)
Ah, dus het is een super-SUV’tje?
Zo zouden we ‘m niet omschrijven. Goed, hij gaat van 0 naar 100 in 4,9 seconden en haalt, zoals alle Volvo’s tegenwoordig, 180 km/u. Maar hij is zeker niet geënt op sportiviteit. Z’n onderstel is vriendelijk, z’n besturing relaxt, z’n interieur heeft de bekende ontspannen Volvo-sfeer. Hij is dus meer een comfortabele, stille kilometervreter dan een speels bommetje. Geeft niks – daar is ie een Volvo voor.
Nog meer bijzonders?
De Volvo XC40 Recharge P8 heeft hetzelfde geïntegreerde Google-systeem als z’n technische broertje van Polestar. De spraakassistent werkt beter dan in welke andere auto ook. Hij is technisch al voorbereid op forse updates op het vlak van rijhulpjes. Z’n accu snoept een klein stukje van de kofferbak af, maar dankzij de ‘frunk’ (waarin je niet veel meer dan een toilettas kwijt kunt) is de totale bagageruimte toch iets groter dan bij de standaard XC40. En hij mag 1.500 kilo trekken, al durven we niet te zeggen hoe ver je dan op een lading zult komen.
Wat als ik er een wil hebben?
Dan moet je even geduld hebben – of dealers afstruinen en heel lief kijken. Voor dit jaar is de volledige lichting voor Nederland in principe al vergeven. Intekenen voor volgend jaar kan natuurlijk: de prijzen beginnen bij 59.900 euro. Veel voor een compacte SUV. Niet veel voor iets met 408 pk.
Lees ons volledige testverslag van de Volvo XC40 Recharge P8 in TopGear Magazine 185, vanaf 22 oktober in de winkel.
Meer van TopGear


Een van de populairste auto’s van Nederland krijgt een andere (en kortere) naam

Volvo XC40 Recharge review: De grootste verandering zie je niet

Het verstandige Volvo stapt ineens weer over op achterwielaandrijving

Hoeveel liter benzine staat qua CO2-uitstoot gelijk aan de productie van een EV?

Volvo gaat elektrische auto’s draadloos laden

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?
