TopGear stapt net uit de Volvo XC40 Recharge P8 – de nieuwe, volledig elektrische XC40. In ons komende nummer lees je ons complete verslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Volvo XC40
Uitvoering: Recharge P8 AWD
Locatie: omgeving Beesd
Weersomstandigheden: moessonachtig

Wat hebben we hier?

De populaire Volvo XC40, maar dan elektrisch.

Ik dacht dat Polestar en Lynk & Co de elektrische Volvo-takken waren?

Nou, ja, maar het merk moet zelf ook mee in de revolutie. Europa dwingt de uitstoot omlaag en met alleen plug-in hybrides kom je er niet. Vandaar dat Volvo al van meet af aan van plan was om van de XC40 ook een EV te maken: het platform was er al op berekend. De auto wordt dan ook op dezelfde band geproduceerd als de benzine-XC40, in dezelfde fabriek in Gent.

Ligt er gewoon een elektromotortje voorin?

Nee, zo makkelijk maakten ze zich er niet van af. Net als de Polestar 2 heeft de Volvo XC40 Recharge P8 twee motoren, één op elke as, samen goed voor 408 pk en 660 Nm. De accu mag er ook zijn: die meet 78 kWh, wat zorgt voor een actieradius van ‘meer dan 400 kilometer’. (Volvo komt nog met preciezere cijfers gebaseerd op meerdere omstandigheden, zoals koude winters en hete zomers.)

Ah, dus het is een super-SUV’tje?

Zo zouden we ‘m niet omschrijven. Goed, hij gaat van 0 naar 100 in 4,9 seconden en haalt, zoals alle Volvo’s tegenwoordig, 180 km/u. Maar hij is zeker niet geënt op sportiviteit. Z’n onderstel is vriendelijk, z’n besturing relaxt, z’n interieur heeft de bekende ontspannen Volvo-sfeer. Hij is dus meer een comfortabele, stille kilometervreter dan een speels bommetje. Geeft niks – daar is ie een Volvo voor.

Nog meer bijzonders?

De Volvo XC40 Recharge P8 heeft hetzelfde geïntegreerde Google-systeem als z’n technische broertje van Polestar. De spraakassistent werkt beter dan in welke andere auto ook. Hij is technisch al voorbereid op forse updates op het vlak van rijhulpjes. Z’n accu snoept een klein stukje van de kofferbak af, maar dankzij de ‘frunk’ (waarin je niet veel meer dan een toilettas kwijt kunt) is de totale bagageruimte toch iets groter dan bij de standaard XC40. En hij mag 1.500 kilo trekken, al durven we niet te zeggen hoe ver je dan op een lading zult komen.

Wat als ik er een wil hebben?

Dan moet je even geduld hebben – of dealers afstruinen en heel lief kijken. Voor dit jaar is de volledige lichting voor Nederland in principe al vergeven. Intekenen voor volgend jaar kan natuurlijk: de prijzen beginnen bij 59.900 euro. Veel voor een compacte SUV. Niet veel voor iets met 408 pk.

Lees ons volledige testverslag van de Volvo XC40 Recharge P8 in TopGear Magazine 185, vanaf 22 oktober in de winkel.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)