
TopGear stapt net uit de Volvo XC40 Recharge P8 – de nieuwe, volledig elektrische XC40. In ons komende nummer lees je ons complete verslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Volvo XC40
Uitvoering: Recharge P8 AWD
Locatie: omgeving Beesd
Weersomstandigheden: moessonachtig
Wat hebben we hier?
De populaire Volvo XC40, maar dan elektrisch.
Ik dacht dat Polestar en Lynk & Co de elektrische Volvo-takken waren?
Nou, ja, maar het merk moet zelf ook mee in de revolutie. Europa dwingt de uitstoot omlaag en met alleen plug-in hybrides kom je er niet. Vandaar dat Volvo al van meet af aan van plan was om van de XC40 ook een EV te maken: het platform was er al op berekend. De auto wordt dan ook op dezelfde band geproduceerd als de benzine-XC40, in dezelfde fabriek in Gent.
Ligt er gewoon een elektromotortje voorin?
Nee, zo makkelijk maakten ze zich er niet van af. Net als de Polestar 2 heeft de Volvo XC40 Recharge P8 twee motoren, één op elke as, samen goed voor 408 pk en 660 Nm. De accu mag er ook zijn: die meet 78 kWh, wat zorgt voor een actieradius van ‘meer dan 400 kilometer’. (Volvo komt nog met preciezere cijfers gebaseerd op meerdere omstandigheden, zoals koude winters en hete zomers.)
Ah, dus het is een super-SUV’tje?
Zo zouden we ‘m niet omschrijven. Goed, hij gaat van 0 naar 100 in 4,9 seconden en haalt, zoals alle Volvo’s tegenwoordig, 180 km/u. Maar hij is zeker niet geënt op sportiviteit. Z’n onderstel is vriendelijk, z’n besturing relaxt, z’n interieur heeft de bekende ontspannen Volvo-sfeer. Hij is dus meer een comfortabele, stille kilometervreter dan een speels bommetje. Geeft niks – daar is ie een Volvo voor.
Nog meer bijzonders?
De Volvo XC40 Recharge P8 heeft hetzelfde geïntegreerde Google-systeem als z’n technische broertje van Polestar. De spraakassistent werkt beter dan in welke andere auto ook. Hij is technisch al voorbereid op forse updates op het vlak van rijhulpjes. Z’n accu snoept een klein stukje van de kofferbak af, maar dankzij de ‘frunk’ (waarin je niet veel meer dan een toilettas kwijt kunt) is de totale bagageruimte toch iets groter dan bij de standaard XC40. En hij mag 1.500 kilo trekken, al durven we niet te zeggen hoe ver je dan op een lading zult komen.
Wat als ik er een wil hebben?
Dan moet je even geduld hebben – of dealers afstruinen en heel lief kijken. Voor dit jaar is de volledige lichting voor Nederland in principe al vergeven. Intekenen voor volgend jaar kan natuurlijk: de prijzen beginnen bij 59.900 euro. Veel voor een compacte SUV. Niet veel voor iets met 408 pk.
Lees ons volledige testverslag van de Volvo XC40 Recharge P8 in TopGear Magazine 185, vanaf 22 oktober in de winkel.
Meer van TopGear


Een van de populairste auto’s van Nederland krijgt een andere (en kortere) naam

Volvo XC40 Recharge review: De grootste verandering zie je niet

Het verstandige Volvo stapt ineens weer over op achterwielaandrijving

Hoeveel liter benzine staat qua CO2-uitstoot gelijk aan de productie van een EV?

Volvo gaat elektrische auto’s draadloos laden

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Waarom je nu vrachtwagens kunt spotten met ‘haaientandjes’ op de voorruit

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Waarom het beter is om iets harder te rijden met een elektrische auto richting je vakantie

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)
