
TopGear stapt net uit de Volvo XC40 Recharge P8 – de nieuwe, volledig elektrische XC40. In ons komende nummer lees je ons complete verslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Volvo XC40
Uitvoering: Recharge P8 AWD
Locatie: omgeving Beesd
Weersomstandigheden: moessonachtig
Wat hebben we hier?
De populaire Volvo XC40, maar dan elektrisch.
Ik dacht dat Polestar en Lynk & Co de elektrische Volvo-takken waren?
Nou, ja, maar het merk moet zelf ook mee in de revolutie. Europa dwingt de uitstoot omlaag en met alleen plug-in hybrides kom je er niet. Vandaar dat Volvo al van meet af aan van plan was om van de XC40 ook een EV te maken: het platform was er al op berekend. De auto wordt dan ook op dezelfde band geproduceerd als de benzine-XC40, in dezelfde fabriek in Gent.
Ligt er gewoon een elektromotortje voorin?
Nee, zo makkelijk maakten ze zich er niet van af. Net als de Polestar 2 heeft de Volvo XC40 Recharge P8 twee motoren, één op elke as, samen goed voor 408 pk en 660 Nm. De accu mag er ook zijn: die meet 78 kWh, wat zorgt voor een actieradius van ‘meer dan 400 kilometer’. (Volvo komt nog met preciezere cijfers gebaseerd op meerdere omstandigheden, zoals koude winters en hete zomers.)
Ah, dus het is een super-SUV’tje?
Zo zouden we ‘m niet omschrijven. Goed, hij gaat van 0 naar 100 in 4,9 seconden en haalt, zoals alle Volvo’s tegenwoordig, 180 km/u. Maar hij is zeker niet geënt op sportiviteit. Z’n onderstel is vriendelijk, z’n besturing relaxt, z’n interieur heeft de bekende ontspannen Volvo-sfeer. Hij is dus meer een comfortabele, stille kilometervreter dan een speels bommetje. Geeft niks – daar is ie een Volvo voor.
Nog meer bijzonders?
De Volvo XC40 Recharge P8 heeft hetzelfde geïntegreerde Google-systeem als z’n technische broertje van Polestar. De spraakassistent werkt beter dan in welke andere auto ook. Hij is technisch al voorbereid op forse updates op het vlak van rijhulpjes. Z’n accu snoept een klein stukje van de kofferbak af, maar dankzij de ‘frunk’ (waarin je niet veel meer dan een toilettas kwijt kunt) is de totale bagageruimte toch iets groter dan bij de standaard XC40. En hij mag 1.500 kilo trekken, al durven we niet te zeggen hoe ver je dan op een lading zult komen.
Wat als ik er een wil hebben?
Dan moet je even geduld hebben – of dealers afstruinen en heel lief kijken. Voor dit jaar is de volledige lichting voor Nederland in principe al vergeven. Intekenen voor volgend jaar kan natuurlijk: de prijzen beginnen bij 59.900 euro. Veel voor een compacte SUV. Niet veel voor iets met 408 pk.
Lees ons volledige testverslag van de Volvo XC40 Recharge P8 in TopGear Magazine 185, vanaf 22 oktober in de winkel.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Een van de populairste auto’s van Nederland krijgt een andere (en kortere) naam

Volvo XC40 Recharge review: De grootste verandering zie je niet

Het verstandige Volvo stapt ineens weer over op achterwielaandrijving

Hoeveel liter benzine staat qua CO2-uitstoot gelijk aan de productie van een EV?

Volvo gaat elektrische auto’s draadloos laden

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Mercedes-AMG SL 63 S E Performance: werkt deze hybride AMG wel?

BMW XM 50e: verrassend speels en veel goedkoper

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)
