
Wat rent beter? Dat afgetrapte paar pantoffels dat je ooit voor een tientje bij de Scapino kocht, of toch die gloednieuwe Adidas-hardloopschoenen? Wees niet zo snel met oordelen, want in sommige gevallen kun je beter voor de comfortabelste optie kiezen en alsnog de snelste zijn. Dat leerden we tenminste van de Volkswagen Golf 8, die in de Comfort-stand sneller is dan in de Sport-modus.
Tijdens het proefrijden merkten we iets tegenstrijdigs, want voor ons gevoel was het stuurgedrag in de Comfort-modus directer dan in Sport. Navraag bij de onderstel-expert van Volkswagen bevestigde ons vermoeden. Er volgde een moeilijk verhaal over de uitwerking van stugge dempers op de weerstand van de wielen op het wegdek. Best bijzonder, al.
Het was een mooi aanknopingspunt voor de VW-meneer om wat grafieken te laten zien over de maximale g-krachten die de Golf kan halen, waarbij het doel was om te pochen over hoeveel sneller de Golf 8 is dan de Golf 7. Maar er viel iets anders op: de grafieken lieten zien dat de nieuwe VW Golf in de Comfort-modus meer g-krachten genereert in bochten dan in de Sport-modus.
De Volkswagen Golf 8 is dus sneller door de bochten in Comfort dan in Sport, zo bevestigde ook de onderstel-expert. Het scheelde niet gigantisch veel, maar desalniettemin is het opmerkelijk te noemen. ‘Cijfers staan er niet bij, want er worden hier net iets te veel foto’s gemaakt’, zei hij.
Waarom is er dan een Sport-modus?
Dat wil overigens niet direct zeggen dat rondetijden in de softe modus beter zijn, aangezien stuggere dempers voor meer stabiliteit kunnen zorgen als je een bochtencombinatie hebt. Maar mocht je binnenkort met je nieuwe Golf een race op een ovale baan hebben, hou ‘m dan zeker in Comfort-stand.
Meer van TopGear


In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
