
Wat rent beter? Dat afgetrapte paar pantoffels dat je ooit voor een tientje bij de Scapino kocht, of toch die gloednieuwe Adidas-hardloopschoenen? Wees niet zo snel met oordelen, want in sommige gevallen kun je beter voor de comfortabelste optie kiezen en alsnog de snelste zijn. Dat leerden we tenminste van de Volkswagen Golf 8, die in de Comfort-stand sneller is dan in de Sport-modus.
Tijdens het proefrijden merkten we iets tegenstrijdigs, want voor ons gevoel was het stuurgedrag in de Comfort-modus directer dan in Sport. Navraag bij de onderstel-expert van Volkswagen bevestigde ons vermoeden. Er volgde een moeilijk verhaal over de uitwerking van stugge dempers op de weerstand van de wielen op het wegdek. Best bijzonder, al.
Het was een mooi aanknopingspunt voor de VW-meneer om wat grafieken te laten zien over de maximale g-krachten die de Golf kan halen, waarbij het doel was om te pochen over hoeveel sneller de Golf 8 is dan de Golf 7. Maar er viel iets anders op: de grafieken lieten zien dat de nieuwe VW Golf in de Comfort-modus meer g-krachten genereert in bochten dan in de Sport-modus.
De Volkswagen Golf 8 is dus sneller door de bochten in Comfort dan in Sport, zo bevestigde ook de onderstel-expert. Het scheelde niet gigantisch veel, maar desalniettemin is het opmerkelijk te noemen. ‘Cijfers staan er niet bij, want er worden hier net iets te veel foto’s gemaakt’, zei hij.
Waarom is er dan een Sport-modus?
Dat wil overigens niet direct zeggen dat rondetijden in de softe modus beter zijn, aangezien stuggere dempers voor meer stabiliteit kunnen zorgen als je een bochtencombinatie hebt. Maar mocht je binnenkort met je nieuwe Golf een race op een ovale baan hebben, hou ‘m dan zeker in Comfort-stand.
Meer van TopGear


De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

Boze Duitser rijdt expres mobiele flitser omver (en dat wordt nog veel duurder dan een boete)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten

Bij dit Funda-huis parkeer je je auto gewoon in je werkkamer

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’
