
Wat rent beter? Dat afgetrapte paar pantoffels dat je ooit voor een tientje bij de Scapino kocht, of toch die gloednieuwe Adidas-hardloopschoenen? Wees niet zo snel met oordelen, want in sommige gevallen kun je beter voor de comfortabelste optie kiezen en alsnog de snelste zijn. Dat leerden we tenminste van de Volkswagen Golf 8, die in de Comfort-stand sneller is dan in de Sport-modus.
Tijdens het proefrijden merkten we iets tegenstrijdigs, want voor ons gevoel was het stuurgedrag in de Comfort-modus directer dan in Sport. Navraag bij de onderstel-expert van Volkswagen bevestigde ons vermoeden. Er volgde een moeilijk verhaal over de uitwerking van stugge dempers op de weerstand van de wielen op het wegdek. Best bijzonder, al.
Het was een mooi aanknopingspunt voor de VW-meneer om wat grafieken te laten zien over de maximale g-krachten die de Golf kan halen, waarbij het doel was om te pochen over hoeveel sneller de Golf 8 is dan de Golf 7. Maar er viel iets anders op: de grafieken lieten zien dat de nieuwe VW Golf in de Comfort-modus meer g-krachten genereert in bochten dan in de Sport-modus.
De Volkswagen Golf 8 is dus sneller door de bochten in Comfort dan in Sport, zo bevestigde ook de onderstel-expert. Het scheelde niet gigantisch veel, maar desalniettemin is het opmerkelijk te noemen. ‘Cijfers staan er niet bij, want er worden hier net iets te veel foto’s gemaakt’, zei hij.
Waarom is er dan een Sport-modus?
Dat wil overigens niet direct zeggen dat rondetijden in de softe modus beter zijn, aangezien stuggere dempers voor meer stabiliteit kunnen zorgen als je een bochtencombinatie hebt. Maar mocht je binnenkort met je nieuwe Golf een race op een ovale baan hebben, hou ‘m dan zeker in Comfort-stand.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
