Wat rent beter? Dat afgetrapte paar pantoffels dat je ooit voor een tientje bij de Scapino kocht, of toch die gloednieuwe Adidas-hardloopschoenen? Wees niet zo snel met oordelen, want in sommige gevallen kun je beter voor de comfortabelste optie kiezen en alsnog de snelste zijn. Dat leerden we tenminste van de Volkswagen Golf 8, die in de Comfort-stand sneller is dan in de Sport-modus.
Tijdens het proefrijden merkten we iets tegenstrijdigs, want voor ons gevoel was het stuurgedrag in de Comfort-modus directer dan in Sport. Navraag bij de onderstel-expert van Volkswagen bevestigde ons vermoeden. Er volgde een moeilijk verhaal over de uitwerking van stugge dempers op de weerstand van de wielen op het wegdek. Best bijzonder, al.
Het was een mooi aanknopingspunt voor de VW-meneer om wat grafieken te laten zien over de maximale g-krachten die de Golf kan halen, waarbij het doel was om te pochen over hoeveel sneller de Golf 8 is dan de Golf 7. Maar er viel iets anders op: de grafieken lieten zien dat de nieuwe VW Golf in de Comfort-modus meer g-krachten genereert in bochten dan in de Sport-modus.
De Volkswagen Golf 8 is dus sneller door de bochten in Comfort dan in Sport, zo bevestigde ook de onderstel-expert. Het scheelde niet gigantisch veel, maar desalniettemin is het opmerkelijk te noemen. ‘Cijfers staan er niet bij, want er worden hier net iets te veel foto’s gemaakt’, zei hij.
Waarom is er dan een Sport-modus?
Dat wil overigens niet direct zeggen dat rondetijden in de softe modus beter zijn, aangezien stuggere dempers voor meer stabiliteit kunnen zorgen als je een bochtencombinatie hebt. Maar mocht je binnenkort met je nieuwe Golf een race op een ovale baan hebben, hou ‘m dan zeker in Comfort-stand.
Reacties