
Wat rent beter? Dat afgetrapte paar pantoffels dat je ooit voor een tientje bij de Scapino kocht, of toch die gloednieuwe Adidas-hardloopschoenen? Wees niet zo snel met oordelen, want in sommige gevallen kun je beter voor de comfortabelste optie kiezen en alsnog de snelste zijn. Dat leerden we tenminste van de Volkswagen Golf 8, die in de Comfort-stand sneller is dan in de Sport-modus.
Tijdens het proefrijden merkten we iets tegenstrijdigs, want voor ons gevoel was het stuurgedrag in de Comfort-modus directer dan in Sport. Navraag bij de onderstel-expert van Volkswagen bevestigde ons vermoeden. Er volgde een moeilijk verhaal over de uitwerking van stugge dempers op de weerstand van de wielen op het wegdek. Best bijzonder, al.
Het was een mooi aanknopingspunt voor de VW-meneer om wat grafieken te laten zien over de maximale g-krachten die de Golf kan halen, waarbij het doel was om te pochen over hoeveel sneller de Golf 8 is dan de Golf 7. Maar er viel iets anders op: de grafieken lieten zien dat de nieuwe VW Golf in de Comfort-modus meer g-krachten genereert in bochten dan in de Sport-modus.
De Volkswagen Golf 8 is dus sneller door de bochten in Comfort dan in Sport, zo bevestigde ook de onderstel-expert. Het scheelde niet gigantisch veel, maar desalniettemin is het opmerkelijk te noemen. ‘Cijfers staan er niet bij, want er worden hier net iets te veel foto’s gemaakt’, zei hij.
Waarom is er dan een Sport-modus?
Dat wil overigens niet direct zeggen dat rondetijden in de softe modus beter zijn, aangezien stuggere dempers voor meer stabiliteit kunnen zorgen als je een bochtencombinatie hebt. Maar mocht je binnenkort met je nieuwe Golf een race op een ovale baan hebben, hou ‘m dan zeker in Comfort-stand.
Meer van TopGear


De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
