
Wanneer houdt een Lupo op een Lupo te zijn en wordt het een abominatie met twee motoren en 1.243 pk? Ergens tien beslissingen geleden. Misschien toen ze de Lupo een CRX-daklijn gaven. Begrijp ons niet verkeerd: we bedoelen abominatie in de meest liefkozende en positieve manier die er is.
Want hoe kun je haten op iets dat niet meer is dan een buizenframe, niet eens de koplampen van een Lupo heeft en twee 2,0-liter turbomotoren met belachelijk veel vermogen? Het is de naakte essentie van bloedsnel rijplezier. En dat terwijl Lupo-eigenaren doorgaans zo verstandig zijn.
De voorste motor produceert 603 pk en 601 Nm en de achterste produceert 640 pk en 655 Nm. Deze cijfertjes mag je niet zomaar bij elkaar optellen voor het zogenoemde systeemvermogen, maar je hebt een goede indruk van de brute kracht. Beide motoren hangen aan een DSG-bak en drijven elk één as aan.
Van nul naar honderd doet de VW Lupo met twee GTI-motoren in 2,2 seconden en de kwartmijl doet ie in 8,788 seconden bij een snelheid van 273,46 km/u. Dit ding is dwaas en we zijn blij dat ie bestaat.
VW Lupo met twee GTI-motoren en 1.243 pk
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Kooptip: VW Lupo met Audi S3-motor

Bimotor Lupo met 1.800 pk valt niet te besturen

Volkswagen Lupo met TWEE W12-motoren

Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Poah: je kunt nu tijdelijk gratis een tractorrijbewijs krijgen, maar je moet wel snel zijn

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Er zijn slechts vier automerken die géén verlies maken op hun elektrische auto’s – dit zijn ze
