
Wanneer houdt een Lupo op een Lupo te zijn en wordt het een abominatie met twee motoren en 1.243 pk? Ergens tien beslissingen geleden. Misschien toen ze de Lupo een CRX-daklijn gaven. Begrijp ons niet verkeerd: we bedoelen abominatie in de meest liefkozende en positieve manier die er is.
Want hoe kun je haten op iets dat niet meer is dan een buizenframe, niet eens de koplampen van een Lupo heeft en twee 2,0-liter turbomotoren met belachelijk veel vermogen? Het is de naakte essentie van bloedsnel rijplezier. En dat terwijl Lupo-eigenaren doorgaans zo verstandig zijn.
De voorste motor produceert 603 pk en 601 Nm en de achterste produceert 640 pk en 655 Nm. Deze cijfertjes mag je niet zomaar bij elkaar optellen voor het zogenoemde systeemvermogen, maar je hebt een goede indruk van de brute kracht. Beide motoren hangen aan een DSG-bak en drijven elk één as aan.
Van nul naar honderd doet de VW Lupo met twee GTI-motoren in 2,2 seconden en de kwartmijl doet ie in 8,788 seconden bij een snelheid van 273,46 km/u. Dit ding is dwaas en we zijn blij dat ie bestaat.
VW Lupo met twee GTI-motoren en 1.243 pk
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Kooptip: VW Lupo met Audi S3-motor

Bimotor Lupo met 1.800 pk valt niet te besturen

Volkswagen Lupo met TWEE W12-motoren

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Volkswagen bedenkt elektrische auto, maar dan wel met benzinemotor

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Elektrische steps worden eindelijk legaal in Nederland – dit zijn de voorwaarden

Wordt de diesel (per ongeluk) ineens weer heel aantrekkelijk in Nederland door de nieuwe wegenbelasting?

Straks betaal je geen wegenbelasting meer over het gewicht van je auto, maar over iets anders

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring
