Wanneer houdt een Lupo op een Lupo te zijn en wordt het een abominatie met twee motoren en 1.243 pk? Ergens tien beslissingen geleden. Misschien toen ze de Lupo een CRX-daklijn gaven. Begrijp ons niet verkeerd: we bedoelen abominatie in de meest liefkozende en positieve manier die er is.

Want hoe kun je haten op iets dat niet meer is dan een buizenframe, niet eens de koplampen van een Lupo heeft en twee 2,0-liter turbomotoren met belachelijk veel vermogen? Het is de naakte essentie van bloedsnel rijplezier. En dat terwijl Lupo-eigenaren doorgaans zo verstandig zijn.

De voorste motor produceert 603 pk en 601 Nm en de achterste produceert 640 pk en 655 Nm. Deze cijfertjes mag je niet zomaar bij elkaar optellen voor het zogenoemde systeemvermogen, maar je hebt een goede indruk van de brute kracht. Beide motoren hangen aan een DSG-bak en drijven elk één as aan.

Van nul naar honderd doet de VW Lupo met twee GTI-motoren in 2,2 seconden en de kwartmijl doet ie in 8,788 seconden bij een snelheid van 273,46 km/u. Dit ding is dwaas en we zijn blij dat ie bestaat.

VW Lupo met twee GTI-motoren en 1.243 pk

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)