
Vluchten voor de politie, zeker in een Polo met het vermogen van een bladblazer, is niet zo handig. Met je koekblik proberen de zwaardere politieauto’s van de weg te drukken, is al helemaal niet slim. De Volkswagen Polo in de video onder aan deze pagina probeert het, zonder succes. De verdachte reed na het tanken weg zonder te betalen. De diefstal van brandstof was bij lange na niet het enige wat de verdachte op zijn kerfstok had.
De beelden geven een klein inkijkje in de achtervolgingsstrategie van de politie. Wanneer de achtervolging langs een afrit komt (5:15), zie je de onopvallende Volkswagen Passat alvast de positie op de afrit innemen. Zo kan de Polo niet op het laatste moment de afrit pakken om de agenten kwijt te raken. Eén afrit later probeert de Polo het dan toch. In een nogal gewaagde actie (5:30) schiet de agent met 130 de Polo achterna de afrit op, zo te zien rakelings langs een vrachtwagen. Code Bruin, dunkt ons.
Waarom duurt de achtervolging zo lang?
Een oude Polo die zo te zien nog geen 150 km/u haalt, moet geen uitdaging vormen voor een moderne politieauto om eventjes van de weg te tikken. De PIT-manoeuvre zoals je hem vaak ziet in Amerika, doet de politie hier (bijna) niet, omdat het te gevaarlijk is. Voor het inboxen (met meerdere auto’s klemrijden) had de politie aan het begin van de achtervolging nog geen toestemming. Er waren toen te weinig collega’s om de actie in te zetten.
De communicatie tussen de agenten is ook interessant om te volgen. Zo houden de politieauto’s bewust afstand bij gevaarlijke situaties, zoals wegwerkzaamheden. Uiteindelijk probeert de verdachte een van de politieauto’s te rammen en raakt dan zelf de controle over het stuur kwijt. Hij eindigt met een flinke klapper tegen de vangrail.
De achtervolging eindigt in een crash
Uiteindelijk krijgt de bestuurder van de witte Polo een proces-verbaal voor poging tot doodslag voor het inrijden op de agenten, rijden onder invloed, weigeren van een blaascontrole, diefstal, rijden zonder rijbewijs, rijden met valse platen en diverse verkeersovertredingen. De boete voor te hard rijden zal in ieder geval meevallen, aangezien de Polo nauwelijks boven de 130 km/u uitkomt.
VW Polo probeert politie te rammen, crasht zelf
Meer van TopGear


Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Als je deze eenvoudige regel niet invult, moet je ineens enorm veel BPM betalen

De goedkoopste Volkswagen is nu drie keer zo duur als tien jaar geleden

Volkswagens worden weer goedkoper in Nederland (maar dat heeft een keerzijde)

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Pas op: dit lijkt een verkeerscamera, maar deze nieuwe flitser deelt een van de duurste boetes uit

Zo word je in het buitenland opgelicht met parkeren zonder dat je het doorhebt

Eend wordt gesnapt door een flitspaal, maar dat is niet het vreemdste aan dit verhaal

Een Opel-bestuurder werd met 696 km/u (!) geflitst in België – zo hoog was de boete die hij kreeg

De nieuwe handsfree-flitsers van de politie maken blijkbaar soms een (best grappige) fout

Pas maar op: de politie gaat ook online op zoek naar verkeersovertredingen (en stuurt boetes op)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Deze nieuwe auto’s scoren niet goed in de crashtest (en dat heeft een duidelijke reden)

Deze Seat-rijder leek heel veel geluk te hebben, maar op het laatst gaat het toch fout op de Nürburgring

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

De politie heeft helemaal geen snelle Audi’s nodig om vlotte huur-Golfjes te pakken

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Pas op: dit lijkt een verkeerscamera, maar deze nieuwe flitser deelt een van de duurste boetes uit

Eend wordt gesnapt door een flitspaal, maar dat is niet het vreemdste aan dit verhaal

Een Opel-bestuurder werd met 696 km/u (!) geflitst in België – zo hoog was de boete die hij kreeg

De nieuwe handsfree-flitsers van de politie maken blijkbaar soms een (best grappige) fout

Pas maar op: de politie gaat ook online op zoek naar verkeersovertredingen (en stuurt boetes op)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

Whoahaha….wat een STUMPERTJES zeg!
Denken ze met hun Polo die niet harder dan 120km p/u kan de politie af te wimpelen.
En dan vervolgens met een geweldige manoeuvre dat karretje de puinpoeier in te rijden HAHAHA!!
Dikke actie hoor stumpertjes !
Dat wordt een dure grap