
Vluchten voor de politie, zeker in een Polo met het vermogen van een bladblazer, is niet zo handig. Met je koekblik proberen de zwaardere politieauto’s van de weg te drukken, is al helemaal niet slim. De Volkswagen Polo in de video onder aan deze pagina probeert het, zonder succes. De verdachte reed na het tanken weg zonder te betalen. De diefstal van brandstof was bij lange na niet het enige wat de verdachte op zijn kerfstok had.
De beelden geven een klein inkijkje in de achtervolgingsstrategie van de politie. Wanneer de achtervolging langs een afrit komt (5:15), zie je de onopvallende Volkswagen Passat alvast de positie op de afrit innemen. Zo kan de Polo niet op het laatste moment de afrit pakken om de agenten kwijt te raken. Eén afrit later probeert de Polo het dan toch. In een nogal gewaagde actie (5:30) schiet de agent met 130 de Polo achterna de afrit op, zo te zien rakelings langs een vrachtwagen. Code Bruin, dunkt ons.
Waarom duurt de achtervolging zo lang?
Een oude Polo die zo te zien nog geen 150 km/u haalt, moet geen uitdaging vormen voor een moderne politieauto om eventjes van de weg te tikken. De PIT-manoeuvre zoals je hem vaak ziet in Amerika, doet de politie hier (bijna) niet, omdat het te gevaarlijk is. Voor het inboxen (met meerdere auto’s klemrijden) had de politie aan het begin van de achtervolging nog geen toestemming. Er waren toen te weinig collega’s om de actie in te zetten.
De communicatie tussen de agenten is ook interessant om te volgen. Zo houden de politieauto’s bewust afstand bij gevaarlijke situaties, zoals wegwerkzaamheden. Uiteindelijk probeert de verdachte een van de politieauto’s te rammen en raakt dan zelf de controle over het stuur kwijt. Hij eindigt met een flinke klapper tegen de vangrail.
De achtervolging eindigt in een crash
Uiteindelijk krijgt de bestuurder van de witte Polo een proces-verbaal voor poging tot doodslag voor het inrijden op de agenten, rijden onder invloed, weigeren van een blaascontrole, diefstal, rijden zonder rijbewijs, rijden met valse platen en diverse verkeersovertredingen. De boete voor te hard rijden zal in ieder geval meevallen, aangezien de Polo nauwelijks boven de 130 km/u uitkomt.
VW Polo probeert politie te rammen, crasht zelf
Meer van TopGear


Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Als je deze eenvoudige regel niet invult, moet je ineens enorm veel BPM betalen

De goedkoopste Volkswagen is nu drie keer zo duur als tien jaar geleden

Volkswagens worden weer goedkoper in Nederland (maar dat heeft een keerzijde)

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Welke trajectcontrole is nou aangepast naar 70 km/u door werkzaamheden en welke niet?

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

‘Hoe kort na een snelheidsbord mag de politie eigenlijk flitsen?’

Nederlands stel verzint manier om 165.000 euro te verdienen aan de verzekering (maar loopt gelukkig tegen de lamp)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Deze nieuwe auto’s scoren niet goed in de crashtest (en dat heeft een duidelijke reden)

Deze Seat-rijder leek heel veel geluk te hebben, maar op het laatst gaat het toch fout op de Nürburgring

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Dit is geen flitspaal of verkeerscamera, maar wat is deze verdachte paal dan wel?

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Politie plaatst nieuw soort camera op viaducten, maar hier word jij wel blij van

Welke trajectcontrole is nou aangepast naar 70 km/u door werkzaamheden en welke niet?

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Pas op: op deze dag is de volgende week de beruchte Flitsmarathon in Nederland (én de rest van Europa)

In deze Europese vakantiestreken zijn flitspalen vanaf nu uitgeschakeld – dit is waarom

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Whoahaha….wat een STUMPERTJES zeg!
Denken ze met hun Polo die niet harder dan 120km p/u kan de politie af te wimpelen.
En dan vervolgens met een geweldige manoeuvre dat karretje de puinpoeier in te rijden HAHAHA!!
Dikke actie hoor stumpertjes !
Dat wordt een dure grap