Van de mensen die je een Fiat Multipla met een gouden toilet achterin brachten, is hier nu de Volkswagen SuperGolf. Normaal zouden we zeggen: het recht om het woord ‘Super’ te gebruiken om auto’s beschrijven is voorbehouden aan Ferrari en Lamborghini, maar in dit geval keuren we het helemaal goed. Want de SuperGolf stuurt meer dan 1.000 pk naar alle wielen.
Voor in de VW Golf, die zijn leven begon als nederige TDI, ligt een in de lengte geplaatste VR6-motor uit de Golf R32 met een gigantische turbo. Een gat in de motorkap voedt direct de turbine met frisse lucht – uit mechanische sympathie willen we graag een luchtfilter aanraden. En nu zorgt een zescilinder voor heel wat uitlaatgassen, maar een turbogat is onvermijdelijk. Daarom plaatste JP Performance een elektrische compressor die met een druk op de knop de giga-turbo voedt.
De achterste ophanging werd omgebouwd met push-rods, het uitlaatsysteem loopt nu via het dashboardkastje naar achteren, neemt een bocht naar rechts en komt via het achterscherm naar buiten, waar hij ook de Rocket Bunny-wielkastverbreders doorboort. De accu’s achterin voeden de elektrische compressor. Voor de veiligheid werd een nette rolkooi in de Golf gebakken. Slicks zorgen voor de grip en een wrap met signaalkleuren zorgt voor extra opvallendheid.
VW ‘SuperGolf’ heeft een VR6 en een e-turbo
Foto’s: JP Performance / YouTube
Robert heeft op 22 december 2019 geschreven:
Er zit een 2jz motor in hoor