
Ja, het is echt waar: na meer dan tien jaar ontwikkeling en een serie conceptcars is Volkswagens gewaagde XL1, een plug-in hybride met een gemiddeld dieselverbruik van 0,9 l/100 km (1 op 111!), nu echt klaar voor productie.
We reden al eens met een vroege XL1 en werden aangenaam verrast. Het is een tweezittertje met een innemend uiterlijk, dat alles op stroomlijn en efficiëntie gooit. Zijn Cw-waarde bedraagt 0,189, ongekend laag, en hij weegt slechts 795 kilo. Hij wordt aangedreven door een tweecilinder TDI van 48 pk en een elektromotor van 27 pk, gevoed door lithium-ionaccu's en gekoppeld aan een dsg-transmissie, waarmee ie vanuit stilstand in 12,7 seconden 100 km/u weet te bereiken en een topsnelheid van 160 km/u kan halen. Geen slechte waarden voor de allerzuinigste productieauto ter wereld.
De auto heeft ongeveer de afmetingen van een Polo, behalve dan dat ie veel lager is: van grond tot dak meet ie een miezerige 1,15 meter. De passagiers zitten niet langer in een rijtje, zoals bij de prototypes die hem voorgingen, maar semi-naast elkaar. Tot een afstand van 50 kilometer kan de XL1 volledig elektrisch rijden – dat helpt natuurlijk om dat ongelooflijk lage brandstofverbruik en een CO2-uitstoot van 29 g/km te realiseren – waarna de dieselmotor bijspringt.
Een eerste serie van 50 XL1's wordt op dit moment geproduceerd in de VW-fabriek in Osnabrück. Hoe veel er daarna nog zullen volgen, is niet bekend, evenmin als het precieze prijskaartje dat eraan komt te hangen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Volkswagen XL Sport Concept

Volkswagen XL Sport: toefje Ducati

Vergeten concept: VW ARVW

Volkswagen XL1

Volkswagen XL1

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Op AliExpress koop je nu voor een prikkie een gloednieuwe GTI-motor (en dat schijnt nog best oké te zijn)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
