Geen zorgen, het is niet alleen maar ellende, morgen lees je in het tweede deel waarom het een goed jaar was

En wederom strompelden de twee meest veelbelovende hypercars van dit tijdperk een heel jaar door zonder te worden afgemaakt, waarmee ze nu drie jaar te laat zijn. Chris Harris reed de eerste Mercedes-AMG One, maar die was duidelijk een beetje pips (de auto, hè, de auto).

Mercedes stuurde een brief aan de kopers in Amerika, wier aanbetaling al lang geleden was overgemaakt, met de mededeling dat, eh… de One toch niet aan de daar geldende emissie-eisen zou kunnen voldoen en daarmee niet voor de openbare weg gehomologeerd kon worden.

De Aston Martin Valkyrie is nog niet door ons of een ander onafhankelijk persoon getest, en er zijn er inmiddels wel een paar afgeleverd, maar dan zonder het actieve onderstel en de aeromodi die zo cruciaal voor de specificaties zijn. Die zullen ‘later’ alsnog worden toegevoegd. Hun vertraging was duidelijk te wijten aan hoogmoed en zelfoverschatting.

Niet alleen hypercars komen later

Te veel andere auto’s zijn echter vertraagd, in ontwikkeling of productie, door chipageddon. Het mondiale tekort aan halfgeleiders klinkt als een saai detail, maar het heeft de hele automarkt doen ontsporen. Nieuwe auto’s zijn er maar mondjesmaat, en dus zijn bijna-nieuwe (en niet-zo-heel-nieuwe) enorm in prijs gestegen.

Het is het ergst bij goedkope nieuwe auto’s, omdat fabrikanten de paar chips die ze hebben liever in hun duurdere en lucratievere modellen zetten. En dat alles in een jaar waarin benzine-, diesel- en elektriciteitsprijzen de lucht in schoten, net als de rentepercentages op auto-leningen.

Geen echte autobeurzen meer

We vermoeden dat Parijs 2022 de definitieve genadeklap is geweest voor de autoshow van de oude stempel. Geen van de Duitse concerns, noch de Koreaanse, noch de Japanse kwam opdagen om zich te presenteren, en alle makers van supercars al evenmin. Zelfs Citroën liet het afweten.

De fabrikanten hebben in deze tijd nu eenmaal veel data over waar ze hun klanten kunnen vinden en benaderen ze liever rechtstreeks dan dat ze in een dure glazen kooi gaan proberen harder te schreeuwen dan hun rivalen.

Maar als je nieuwe onthullingen en conceptcars wilt zien, of een jongetje of meisje bent dat ook eens dicht in de buurt van een supercar wil komen (dat waren wij ooit allemaal), is het toch nogal sneu.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)