Waarom autoracen vroeger beter was

Toen auto's nog onhandelbaar waren en banden waardeloos

autoracen vroeger beter
autoracen vroeger beter
autoracen vroeger beter
autoracen vroeger beter
autoracen vroeger beter
autoracen vroeger beter
autoracen vroeger beter
autoracen vroeger beter

De Goodwood Revival 2017 vond afgelopen weekend plaats. En dat betekent dat we weer een hele week zoet zijn met ons vergapen aan al het machtige videomateriaal dat werd geschoten.

Voor iedereen die denkt dat coureurs vandaag de dag eigenlijk niets meer hoeven te doen, met hun instelbare digitale remstuurtractiecontrole: je hebt het mis. Maar het is wel zo dat je vroeger bijzonder hard moest vechten om een auto heelhuids een rondje te laten rijden. Zeker in de regen, zoals hieronder wordt gedemonstreerd door negenvoudig Le Mans-winnaar en TG-held Tom Kristensen.

Kristensen heeft een lange historie van adembenemende Revival-momenten. Zoals die keer dat hij met een enorme Amerikaanse Ford achteraan startte in de St. Mary’s Trophy, en vervolgens alle kleine wendbare Alfaatjes en Lotus Cortina’s voorbijreed om als eerste te eindigen. Aan zijn Goodwood-repertoire kan hij nu dit moment uit de kwalificatiesessie van de Kinrara Trophy toevoegen.

Het heeft geregend en de baan is spiegelglad, maar dat deert Kristensen geen moment. Met een beeldschone Jaguar E-type zet hij alles op alles om zijn toch al snelste tijd te verbeteren. Dat hij daarvoor het grootste deel van de tijd dwars moet gaan; ach, dat is een leuke bonus. Toch?

Deze beelden zorgen dat we terugverlangen naar de tijd dat alles nog simpel was, de auto’s nog onhandelbaar en de banden nog waardeloos. Ja, het ging een stuk langzamer; maar kijk eens hoe veel lol je eraan beleefde.

Video: waarom autoracen vroeger beter was

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken