Soms zie je weleens een hulpdienst rijden die overduidelijk te hard rijdt, maar geen zwaailicht of sirenes gebruikt. En nee, dat is niet omdat het eten klaar staat en ze ander een koud prakje hebben. Het gebeurt misschien zelfs vaker dan je denkt. Volgens Brandweer.nl blijkt uit een onderzoek dat 87 procent van de brandweerlieden niet altijd met zwaailichten en sirenes rijden, zelfs als ze te hard of door rood rijden.
Waarom de brandweer niet altijd sirene gebruikt
De brandweer noemt het zelf OGS (optische en geluidssignalen). Soms kiezen ze er bewust voor om in de nacht geen sirenes en zwaailichten te gebruiken om overlast te verminderen. Daar zit wat in, want volgens het wetboek moet de sirene in de nacht minimaal 100 dB zijn en maximaal 125 dB. Dat zit vrij dicht tegen de pijngrens, als je er direct naast staat. Genoeg dus om mensen uit hun schoonheidsslaapje te wekken. In het geval van de politie kan het zijn om eventuele boefjes niet te alarmeren en ze te kunnen pakken; voor agenten gelden daarbij iets andere regels.
Dat is een probleem
Als hulpdiensten rijden met zwaailichten en sirenes dan hebben ze bepaalde vrijstellingen als het gaat om snelheid en rode verkeerslichten. Als ze kiezen om de signalen uit te zetten, dan zijn ze aansprakelijk als het fout gaat, zo meldt de website van de Brandweer. Ze worden dus eigenlijk wettelijk verplicht om ‘s nachts geluidsoverlast te veroorzaken. Volgens het Instituut Fysieke Veiligheid zit er een kloof tussen de regelgeving en de praktijk.
Het IFV ziet twee oplossingen: ‘Het verlagen van het geluidsniveau van de sirene en het creëren van bewustwording bij chauffeurs en hun werkgevers over de mogelijke juridische gevolgen van een ongeval in de nacht bij het niet voeren van OGS.’ De conclusie is in ieder geval: ga niet haten op hulpdiensten als ze te hard rijden zonder zwaailichten of sirenes, waarschijnlijk zijn ze wel met spoed onderweg.
Johan bekenkamp heeft op 16 juni 2021 geschreven:
Geen geluid en geen lampen .ben je een gewoon voertuig en heb je je aan de gewone regels te houden ,
Bij sommige beroepsvoeruigen zijn extra ontheffingen die uit gevoerd mogen worden zonder de ogs
119 heeft op 13 juni 2021 geschreven:
Met de opleiding als brandweerchauffeur werd zelfs gezegd dat je op bv provinciale wegen beter zonder ogs kan rijden. Met halen mensen allemaal rare capriolen uit. Moet jij als chauffeur weer op anticiperen. Beter dan zonder ogs , kom je net zo snel aan, misschien nog wel sneller, en zonder brokken.
Jan-Paul van Barneveld heeft op 13 juni 2021 geschreven:
Voor politie, brandweer en ambulances gelden sowieso ontheffingen voor de RVV 1990 (Reglement verkeersregels en verkeerstekens) ook als ze geen optische en geluidssignalen voeren. Voorwaarde daarbij is dat de overtreding noodzakelijk (subsidiariteitseis) is voor de uitoefening van hun taken en dat ze de veiligheid van andere verkeersdeelnemers zo min mogelijk in gevaar brengen (proportionaliteitseis). Zonder ‘OGS’ zijn ze echter geen zogenaamd ‘voorrangsvoertuig’. Ook als ze alleen zwaailichten aan hebben, gelden de normale voorrangsregels:
Gert-Jan heeft op 12 juni 2021 geschreven:
Zwaailicht kun in geval van brandweer snachts toch gewoon gevoerd worden? Geen geluidsoverlast en toch zichtbaar.
119@ heeft op 13 juni 2021 geschreven:
Gaat om de aansprakelijkheid voor als het fout gaat. Als je niet allebei gebruikt ben je voor de wet geen voorrangsvoertuig
Wouter heeft op 13 juni 2021 geschreven:
Nou soisoo helemaal mee eens ouleh