Het is een bijzonder ding, die Purosangue. Volgens Ferrari is het géén SUV, maar meer een wat hoger geplaatste vierzitter. In onze walkaround kon je alvast heel wat details in je opnemen, maar we hebben er nog eens vier uitgepikt. Check hieronder vijf dingen die ons opvielen aan de nieuwe niet-SUV van Ferrari, de Purosangue.
01. Geen achterruitenwisser
Met een F1-team in de portfolio weet Ferrari wel het een en ander van aerodynamica. Qua downforce communiceert het automerk geen specificaties voor de SUV, maar over de auto verspreid zijn er wel diverse luchthappers en andere aerodynamische elementen aanwezig.
Zelfs de achterruit heeft een typerende vorm, en onder de spoiler, buiten het zicht, zitten nog twee vleugeltjes. Hierdoor is een ruitenwisser niet meer nodig; de spoiler en de ruit zorgen ervoor dat de rijwind de ruit droog blaast. Het is een van de weinig SUV’s die geen achterruitenwisser heeft. Bij sedans is het overigens heel gangbaar dat er geen ruitenwisser achterop zit; die hebben geen last van spray van het wegdek op de ruit.
02. Geen vijf zitplaatsen
Tot nu toe heb je op alle foto’s van de Purosangue twee stoelen achterin gezien. Liever een achterbank? Dan moet je bij een ander merk gaan schoppen. Ferrari weigert meer dan vier zitplaatsen in de Purosangue te leveren. Qua been- en hoofdruimte is het trouwens helemaal in orde achterin de Ferrari Purosangue.
03. Er wordt niet gesproken over offroad-capaciteiten
De Lamborghini Urus heeft rijmodi als Neve, Terra en Sabbia – allemaal geschikt voor ondergronden die geen asfalt zijn. Ferrari weet, net als Lamborghini, ook wel dat de klanten niet echt offroad gaan. Daarom reppen ze met geen woord over offroad-prestaties. In plaats daarvan krijgt de Purosangue alle rijhulpjes van de sportauto’s om zo hard mogelijk te gaan.
04. Geen trekhaak
Oké, geen offroad-gedoe dus. Is het dan een goede trekauto? Helaas, met de Ferrari Purosangue kun je niet je andere Ferrari naar het circuit brengen – een trekhaak is géén optie. Die 716 Nm is er alleen voor de auto en de vier passagiers, niet om een aanhanger mee te trekken.
05. De versnellingsbak ligt achterin
Je zou kunnen zeggen dat de Purosangue een middenmotor heeft. De V12 ligt achter de vooras, bijna in het interieur. Voor een goede gewichtsverdeling ligt de versnellingsbak helemaal achterin. We wensen de monteurs die de bougies moeten vervangen alvast veel plezier. Al zijn ze het wel gewend bij andere modellen bij Ferrari.
Reacties