
De ontstaansgeschiedenis van de Cayman die zijn reguliere middenmotor opeens vervangen zag worden door het machtige 4,0-liter boxerblok dat normaal gesproken in een GT3 te vinden is, verliep wat anders dan je zou denken.
‘Ik was heel dik met Wolfgang Hatz [de R&D-baas van Porsche]’, vertelde Andreas Preuninger, hoofd van Porsches GT-afdeling. ‘Op een dag zei hij: “Hé, kom op, laten we een GT3-motor pakken en die in een GT4 stoppen.”’
De Performance-auto van het Jaar 2022 is een cadeautje, letterlijk
Dat klonk echter wat simpeler dan het was: het zou een forse hoop ingewikkelde chirurgie vergen om het nieuwe hart te laten passen, en omdat ze wisten dat het een rotklus was, liet de GT-afdeling het er maar bij. Tot enige tijd later Hatz’ verjaardag eraan zat te komen en Preuninger geen cadeau voor hem had.
Hij realiseerde zich dat een iTunes-bon niet echt in de smaak zou vallen, en toen ging er opeens een lampje branden. ‘We zeiden, oké, we gaan een verrassing voor hem maken. We maken een prototype met een GT3-motor in een 981 Cayman, want dat wilden we eigenlijk toch al een keer doen.’
En dat werd de eerste mule voor de GT4 RS. Toen ze hem voor Wolfgangs verjaardag in zijn garage parkeerden, wisten ze dat ze iets bijzonders hadden. En gelukkig was de Raad van Bestuur van Porsche dat met ze eens.
De Porsche 718 Cayman GT4 RS is geweldig
En je begrijpt waarom, want de auto die het uiteindelijk werd, de 718 Cayman GT4 RS, is een sportauto die alle hokjes aanvinkt voor mensen zoals wij, die rijden niet zozeer zien als een manier om van A naar B te komen, maar als evenement, een passie.
De snerpende, snauwende en toerengretige motor is een triomf van verbranding, versterkt door de geniale koolstofvezel luchtinlaten op de plekken waar eerst de achterruiten zaten – en die iedereen in de cabine deel maken van het inlaatproces.
De besturing is van een complete verrukkelijkheid, de remmen zijn krachtig en zijn looks zijn agressief, maar ook weer niet excentriek. Hij is bruikbaar en gefocust, maar niet in hetzelfde spectrum als de GT3 RS of de GT3; waarmee we bedoelen dat je op de openbare weg ook in meer dan alleen de eerste versnelling van hem kunt genieten.
Misschien wel meer dan de Performance-auto van het Jaar 2022
De Cayman GT4 RS kon zomaar eens Porsches GT-afdeling op zijn best zijn. Hij biedt vertrouwenwekkende en ambitieuze prestaties waar je je maar wat graag met hart en ziel door laat meeslepen.
Hij is ook wat er gebeurt als de Porsche-leiding de stropdas even wat losser doet en toestaat dat de Cayman het prestatieniveau van de 911 benadert; en als de GT-afdeling even uit de dwangbuis mag. Het is hoe dan ook het beste verjaardagscadeau dat wie dan ook zich kan wensen.
Meer van TopGear


Een sportwagen kopen is financieel gewoon een verstandige keuze, dit is waarom

Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Porsche 718 Spyder RS review: Een geslaagd einde van een tijdperk?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Porsche 911 GT3 RS vs Cayman GT4 RS: Welke moet je hebben?

Porsche 911 GT3 RS vs Porsche 718 Cayman GT4 RS: Welke is beter?

Speed Week 2022: En de winnaar is …

Speed Week 2022: op roadtrip naar Tsjechië met een M4 CSL, GT4 RS en meer

Het was niet alleen maar afzien. Dit is waarom 2022 een goed autojaar was

Waarom de Honda Civic Type R onze Auto van het Jaar 2022 is

Dit is de auto waar we het meest naar uitkijken in 2023

Waarom de Opel Astra onze Familiehatchback van het Jaar 2022 is

Waarom de Ferrari 296 GTS onze Supercar van het Jaar 2022 is

Waarom Kia wat ons betreft de Fabrikant van het Jaar 2022 is

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)
