
De ontstaansgeschiedenis van de Cayman die zijn reguliere middenmotor opeens vervangen zag worden door het machtige 4,0-liter boxerblok dat normaal gesproken in een GT3 te vinden is, verliep wat anders dan je zou denken.
‘Ik was heel dik met Wolfgang Hatz [de R&D-baas van Porsche]’, vertelde Andreas Preuninger, hoofd van Porsches GT-afdeling. ‘Op een dag zei hij: “Hé, kom op, laten we een GT3-motor pakken en die in een GT4 stoppen.”’
De Performance-auto van het Jaar 2022 is een cadeautje, letterlijk
Dat klonk echter wat simpeler dan het was: het zou een forse hoop ingewikkelde chirurgie vergen om het nieuwe hart te laten passen, en omdat ze wisten dat het een rotklus was, liet de GT-afdeling het er maar bij. Tot enige tijd later Hatz’ verjaardag eraan zat te komen en Preuninger geen cadeau voor hem had.
Hij realiseerde zich dat een iTunes-bon niet echt in de smaak zou vallen, en toen ging er opeens een lampje branden. ‘We zeiden, oké, we gaan een verrassing voor hem maken. We maken een prototype met een GT3-motor in een 981 Cayman, want dat wilden we eigenlijk toch al een keer doen.’
En dat werd de eerste mule voor de GT4 RS. Toen ze hem voor Wolfgangs verjaardag in zijn garage parkeerden, wisten ze dat ze iets bijzonders hadden. En gelukkig was de Raad van Bestuur van Porsche dat met ze eens.
De Porsche 718 Cayman GT4 RS is geweldig
En je begrijpt waarom, want de auto die het uiteindelijk werd, de 718 Cayman GT4 RS, is een sportauto die alle hokjes aanvinkt voor mensen zoals wij, die rijden niet zozeer zien als een manier om van A naar B te komen, maar als evenement, een passie.
De snerpende, snauwende en toerengretige motor is een triomf van verbranding, versterkt door de geniale koolstofvezel luchtinlaten op de plekken waar eerst de achterruiten zaten – en die iedereen in de cabine deel maken van het inlaatproces.
De besturing is van een complete verrukkelijkheid, de remmen zijn krachtig en zijn looks zijn agressief, maar ook weer niet excentriek. Hij is bruikbaar en gefocust, maar niet in hetzelfde spectrum als de GT3 RS of de GT3; waarmee we bedoelen dat je op de openbare weg ook in meer dan alleen de eerste versnelling van hem kunt genieten.
Misschien wel meer dan de Performance-auto van het Jaar 2022
De Cayman GT4 RS kon zomaar eens Porsches GT-afdeling op zijn best zijn. Hij biedt vertrouwenwekkende en ambitieuze prestaties waar je je maar wat graag met hart en ziel door laat meeslepen.
Hij is ook wat er gebeurt als de Porsche-leiding de stropdas even wat losser doet en toestaat dat de Cayman het prestatieniveau van de 911 benadert; en als de GT-afdeling even uit de dwangbuis mag. Het is hoe dan ook het beste verjaardagscadeau dat wie dan ook zich kan wensen.
Meer van TopGear


Een sportwagen kopen is financieel gewoon een verstandige keuze, dit is waarom

Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Porsche 718 Spyder RS review: Een geslaagd einde van een tijdperk?

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Porsche 911 GT3 RS vs Cayman GT4 RS: Welke moet je hebben?

Porsche 911 GT3 RS vs Porsche 718 Cayman GT4 RS: Welke is beter?

Speed Week 2022: En de winnaar is …

Speed Week 2022: op roadtrip naar Tsjechië met een M4 CSL, GT4 RS en meer

Het was niet alleen maar afzien. Dit is waarom 2022 een goed autojaar was

Waarom de Honda Civic Type R onze Auto van het Jaar 2022 is

Dit is de auto waar we het meest naar uitkijken in 2023

Waarom de Opel Astra onze Familiehatchback van het Jaar 2022 is

Waarom de Ferrari 296 GTS onze Supercar van het Jaar 2022 is

Waarom Kia wat ons betreft de Fabrikant van het Jaar 2022 is

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit is geen flitspaal of verkeerscamera, maar wat is deze verdachte paal dan wel?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen
