
De ontstaansgeschiedenis van de Cayman die zijn reguliere middenmotor opeens vervangen zag worden door het machtige 4,0-liter boxerblok dat normaal gesproken in een GT3 te vinden is, verliep wat anders dan je zou denken.
‘Ik was heel dik met Wolfgang Hatz [de R&D-baas van Porsche]’, vertelde Andreas Preuninger, hoofd van Porsches GT-afdeling. ‘Op een dag zei hij: “Hé, kom op, laten we een GT3-motor pakken en die in een GT4 stoppen.”’
De Performance-auto van het Jaar 2022 is een cadeautje, letterlijk
Dat klonk echter wat simpeler dan het was: het zou een forse hoop ingewikkelde chirurgie vergen om het nieuwe hart te laten passen, en omdat ze wisten dat het een rotklus was, liet de GT-afdeling het er maar bij. Tot enige tijd later Hatz’ verjaardag eraan zat te komen en Preuninger geen cadeau voor hem had.
Hij realiseerde zich dat een iTunes-bon niet echt in de smaak zou vallen, en toen ging er opeens een lampje branden. ‘We zeiden, oké, we gaan een verrassing voor hem maken. We maken een prototype met een GT3-motor in een 981 Cayman, want dat wilden we eigenlijk toch al een keer doen.’
En dat werd de eerste mule voor de GT4 RS. Toen ze hem voor Wolfgangs verjaardag in zijn garage parkeerden, wisten ze dat ze iets bijzonders hadden. En gelukkig was de Raad van Bestuur van Porsche dat met ze eens.
De Porsche 718 Cayman GT4 RS is geweldig
En je begrijpt waarom, want de auto die het uiteindelijk werd, de 718 Cayman GT4 RS, is een sportauto die alle hokjes aanvinkt voor mensen zoals wij, die rijden niet zozeer zien als een manier om van A naar B te komen, maar als evenement, een passie.
De snerpende, snauwende en toerengretige motor is een triomf van verbranding, versterkt door de geniale koolstofvezel luchtinlaten op de plekken waar eerst de achterruiten zaten – en die iedereen in de cabine deel maken van het inlaatproces.
De besturing is van een complete verrukkelijkheid, de remmen zijn krachtig en zijn looks zijn agressief, maar ook weer niet excentriek. Hij is bruikbaar en gefocust, maar niet in hetzelfde spectrum als de GT3 RS of de GT3; waarmee we bedoelen dat je op de openbare weg ook in meer dan alleen de eerste versnelling van hem kunt genieten.
Misschien wel meer dan de Performance-auto van het Jaar 2022
De Cayman GT4 RS kon zomaar eens Porsches GT-afdeling op zijn best zijn. Hij biedt vertrouwenwekkende en ambitieuze prestaties waar je je maar wat graag met hart en ziel door laat meeslepen.
Hij is ook wat er gebeurt als de Porsche-leiding de stropdas even wat losser doet en toestaat dat de Cayman het prestatieniveau van de 911 benadert; en als de GT-afdeling even uit de dwangbuis mag. Het is hoe dan ook het beste verjaardagscadeau dat wie dan ook zich kan wensen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Een sportwagen kopen is financieel gewoon een verstandige keuze, dit is waarom

Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Porsche 718 Spyder RS review: Een geslaagd einde van een tijdperk?

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Porsche 911 GT3 RS vs Cayman GT4 RS: Welke moet je hebben?

Porsche 911 GT3 RS vs Porsche 718 Cayman GT4 RS: Welke is beter?

Speed Week 2022: En de winnaar is …

Speed Week 2022: op roadtrip naar Tsjechië met een M4 CSL, GT4 RS en meer

Het was niet alleen maar afzien. Dit is waarom 2022 een goed autojaar was

Waarom de Honda Civic Type R onze Auto van het Jaar 2022 is

Dit is de auto waar we het meest naar uitkijken in 2023

Waarom de Opel Astra onze Familiehatchback van het Jaar 2022 is

Waarom de Ferrari 296 GTS onze Supercar van het Jaar 2022 is

Waarom Kia wat ons betreft de Fabrikant van het Jaar 2022 is

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s
