
De ontstaansgeschiedenis van de Cayman die zijn reguliere middenmotor opeens vervangen zag worden door het machtige 4,0-liter boxerblok dat normaal gesproken in een GT3 te vinden is, verliep wat anders dan je zou denken.
‘Ik was heel dik met Wolfgang Hatz [de R&D-baas van Porsche]’, vertelde Andreas Preuninger, hoofd van Porsches GT-afdeling. ‘Op een dag zei hij: “Hé, kom op, laten we een GT3-motor pakken en die in een GT4 stoppen.”’
De Performance-auto van het Jaar 2022 is een cadeautje, letterlijk
Dat klonk echter wat simpeler dan het was: het zou een forse hoop ingewikkelde chirurgie vergen om het nieuwe hart te laten passen, en omdat ze wisten dat het een rotklus was, liet de GT-afdeling het er maar bij. Tot enige tijd later Hatz’ verjaardag eraan zat te komen en Preuninger geen cadeau voor hem had.
Hij realiseerde zich dat een iTunes-bon niet echt in de smaak zou vallen, en toen ging er opeens een lampje branden. ‘We zeiden, oké, we gaan een verrassing voor hem maken. We maken een prototype met een GT3-motor in een 981 Cayman, want dat wilden we eigenlijk toch al een keer doen.’
En dat werd de eerste mule voor de GT4 RS. Toen ze hem voor Wolfgangs verjaardag in zijn garage parkeerden, wisten ze dat ze iets bijzonders hadden. En gelukkig was de Raad van Bestuur van Porsche dat met ze eens.
De Porsche 718 Cayman GT4 RS is geweldig
En je begrijpt waarom, want de auto die het uiteindelijk werd, de 718 Cayman GT4 RS, is een sportauto die alle hokjes aanvinkt voor mensen zoals wij, die rijden niet zozeer zien als een manier om van A naar B te komen, maar als evenement, een passie.
De snerpende, snauwende en toerengretige motor is een triomf van verbranding, versterkt door de geniale koolstofvezel luchtinlaten op de plekken waar eerst de achterruiten zaten – en die iedereen in de cabine deel maken van het inlaatproces.
De besturing is van een complete verrukkelijkheid, de remmen zijn krachtig en zijn looks zijn agressief, maar ook weer niet excentriek. Hij is bruikbaar en gefocust, maar niet in hetzelfde spectrum als de GT3 RS of de GT3; waarmee we bedoelen dat je op de openbare weg ook in meer dan alleen de eerste versnelling van hem kunt genieten.
Misschien wel meer dan de Performance-auto van het Jaar 2022
De Cayman GT4 RS kon zomaar eens Porsches GT-afdeling op zijn best zijn. Hij biedt vertrouwenwekkende en ambitieuze prestaties waar je je maar wat graag met hart en ziel door laat meeslepen.
Hij is ook wat er gebeurt als de Porsche-leiding de stropdas even wat losser doet en toestaat dat de Cayman het prestatieniveau van de 911 benadert; en als de GT-afdeling even uit de dwangbuis mag. Het is hoe dan ook het beste verjaardagscadeau dat wie dan ook zich kan wensen.
Meer van TopGear


Een sportwagen kopen is financieel gewoon een verstandige keuze, dit is waarom

Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Wat moet je laatste pure benzineauto zijn? BMW M2 vs Porsche 718 Cayman vs Audi RS 3

Porsche 718 Spyder RS review: Een geslaagd einde van een tijdperk?

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Porsche 911 GT3 RS vs Cayman GT4 RS: Welke moet je hebben?

Porsche 911 GT3 RS vs Porsche 718 Cayman GT4 RS: Welke is beter?

Speed Week 2022: En de winnaar is …

Speed Week 2022: op roadtrip naar Tsjechië met een M4 CSL, GT4 RS en meer

Het was niet alleen maar afzien. Dit is waarom 2022 een goed autojaar was

Waarom de Honda Civic Type R onze Auto van het Jaar 2022 is

Dit is de auto waar we het meest naar uitkijken in 2023

Waarom de Opel Astra onze Familiehatchback van het Jaar 2022 is

Waarom de Ferrari 296 GTS onze Supercar van het Jaar 2022 is

Waarom Kia wat ons betreft de Fabrikant van het Jaar 2022 is

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Hoe lang mag je links blijven plakken voordat het onnodig linksrijden is?
