Waarom de Tesla Roadster wél realistisch is

'Kan niet!' riepen jullie bij het zien van de Tesla Roadster. Dit is waarom het wél kan

nieuwe tesla roadster
nieuwe tesla roadster
nieuwe tesla roadster
nieuwe tesla roadster
nieuwe tesla roadster
nieuwe tesla roadster
nieuwe tesla roadster
nieuwe tesla roadster
nieuwe tesla roadster
Tesla Roadster vs Bugatti Chiron en de rest
nieuwe tesla roadster
nieuwe tesla roadster
nieuwe tesla roadster
nieuwe tesla roadster
nieuwe tesla roadster
nieuwe tesla roadster
nieuwe tesla roadster
nieuwe tesla roadster
nieuwe tesla roadster
Tesla Roadster vs Bugatti Chiron en de rest

Veel mensen in dit uithoekje van het internet zijn van mening dat de Tesla Roadster nooit werkelijkheid zal worden. De specificaties zouden niet haalbaar zijn. Maar vergeet niet: tot nu toe is Tesla zijn beloftes altijd nagekomen. Al zijn ze wel altijd stipt te laat. We combineren feiten en wiskunde met een vleugje aannames om aan te tonen dat de Tesla Roadster – en zijn enorme broer, de Tesla Semi – best werkelijkheid kunnen worden.

Tesla maakt de Roadster of Semi nooit, want dat is simpelweg onmogelijk

Er is niet veel aan beide voertuigen dat erg afwijkt van wat we vandaag de dag al kunnen. De vrachtwagen komt pas over twee jaar en de Roadster over drie. Batterijtechniek ontwikkelt zich in een enorm tempo. Ga maar na: de accucapaciteit van de Renault Zoe nam in vier jaar met 85 procent toe. BMW vergrootte de capaciteit van de i3 met 55 procent in drie jaar. Zonder extra gewicht of extra kosten.

Oké, dan is het niet onmogelijk. Maar wel veel te duur

De Tesla Model 3 met de grootste batterij (80 kWh) kost in Amerika 44.000 dollar. De Roadster met 200 kWh moet 250.000 dollar kosten. Volgens onderzoeken kosten batterijen nu ongeveer 200 dollar per kWh om te produceren. Een kwart van wat het zes jaar geleden kostte. In 2020 zou het zelfs 100 dollar per kWh kunnen zijn. De prijs van 250.000 dollar is dus niet eens zo onrealistisch.

Eh, dan zijn ze misschien niet onmogelijk of duur, maar wel heel zwaar

De Tesla Model 3 weegt 1.730 kilo. De 80-kWh batterij neemt 500 kilo voor zijn rekening. Vermoedelijk worden de batterijen iets lichter per kWh tegen de tijd dat de Roadster op de markt komt. Laten we dus zeggen dat het accupakket van de Tesla Roadster iets minder dan een ton weegt. Met wat koolstofvezel moet het totale gewicht onder de 2.000 kilo kunnen blijven.

De Roadster zal dus niet het soort lichtgewicht circuitbeest zijn dat we in Europa zo fijn vinden. Maar niet iedereen zal daarom malen. In Amerika worden ze immers helemaal wild van zware en krachtige creaties als een Dodge Demon. En Tesla blijft natuurlijk Amerikaans. Vergeet ook niet dat het zwaartepunt laag ligt, en dat de auto beschikt over vierwielaandrijving en torque vectoring. Zo slecht zal ie niet rijden.

Nou, dan zijn in ieder geval de prestatiecijfers onhaalbaar!

De claim is 0 naar 100 km/u in 1,9 seconden. De Tesla Model S P100D gaat in iets minder dan 2,5 seconden naar de 100 km/u. En dat is een grote sedan die 2.220 kilo weegt. De Roadster is lichter, heeft bredere banden en meer vermogen. Dus onhaalbaar? Mwah.

De topsnelheid van 400 km/u wordt een grotere uitdaging. Wellicht is het de eerste EV met een versnellingsbak. Of de tandwielstelsels die voor 10.000 Nm aan de wielen zorgen, zijn groot genoeg om zonder versnellingen door te trekken naar de 400 km/u. Geen idee, wij speculeren ook maar wat. Maar we zijn razend benieuwd.

Reacties
  1. battyar zegt op 26 november 2017 om 10:11:

    Waarom is het nodig om in minder dan 2 sec. op te trekken naar 100km/h als je niet sneller mag dan 130km/h en je 3600 sec. nodig hebt om bij te “tanken”. Als je met deze wagen alleen op circuit wil rijden daarentegen….

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws