De geschiedenis van de Autobahn begint in 1913 met een opdracht van keizer Wilhelm II. Hij laat de AVUS bouwen, wat staat voor Automobil-Verkehrs- und Übungs-Straße. We vermoeden dat dat Frans is, of Italiaans. Dit lange stuk asfalt is in 1921 klaar en wordt dan voornamelijk als test- en racebaan gebruikt.
De eerste Duitse snelweg heeft een maximumsnelheid
De eerste echte voorloper van de Autobahn komt in 1932 tussen Köln en Bonn. Grappig genoeg wordt er dan gelijk wel een maximumsnelheid van 120 km/u ingevoerd, maar de meeste auto’s in die tijd halen dat toch niet. Door de jaren heen komen er meer en meer snelwegen bij, maar ook meer auto’s.
Volgens Auto Zeitung schaffen ze in Duitsland voor het eerst in 1934 de maximumsnelheid af zodat het verkeer goed kan doorrijden, maar dit zorgt toch wel voor een hoop ongevallen. Daarom voeren ze in 1939 toch weer een maximumsnelheid in van 80 km/u voor personenauto’s op de snelweg.
Vrij reizen voor de vrije burger
Volgens het Duitse Welt trekken ze in 1952 alle maximumsnelheden weer in onder het motto ‘vrij reizen voor vrije burgers’. Ook in een aantal steden mag je zo hard rijden als je wilt. Het aantal verkeersdoden schiet dan omhoog. Pas eind jaren vijftig komt er een snelheidslimiet binnen de steden. En pas in 1972 wordt op landwegen een maximumsnelheid van 100 km/u ingevoerd.
In 1973 en 1974 stelt de Duitse overheid als antwoord op de oliecrisis kort een maximumsnelheid in van 100 km/u, maar deze verdwijnt net zo snel weer. Een vaste snelheidslimiet voor op de snelwegen komt er nooit. Wel voert Duitsland in 1974 een adviessnelheid in van 130 km/u voor de Autobahn. Veel mensen denken dat je niet verzekerd bent boven deze snelheid, maar dat klopt niet.
Waarom nu nog geen maximumsnelheid op de Autobahn?
Maar waarom er dan nooit een maximumsnelheid op de snelweg in Duitsland is gekomen? Het gebrek aan snelheidsborden is ergens ook wel een puntje van nationale trots. Iedereen die begint over het invoeren van nieuwe regeltjes, kan op veel weerstand rekenen vanuit de politiek.
Ook is de Duitse Autobahn, ondanks de snelheid, relatief veilig. Er gebeuren niet heel veel meer ongelukken in Duitsland dan hier in Nederland. Het schijnt daarbij dat de oppermachtige Duitse auto-industrie ook liever niet heeft dat de overheid een Tempolimit invoert.
Komt er ooit nog een maximumsnelheid op de Autobahn?
Er wordt al heel lang gelobbyd voor het invoeren van een maximumsnelheid op de Duitse snelweg. Even leek het erop dat de energiecrisis en de hoge brandstofprijzen de doorslag konden geven, maar het lijkt er nu juist weer op dat de hoge brandstofprijzen de reden zijn dat de onbegrensde Autobahn nog eventjes blijft bestaan.
Waarom mogen we in Nederland niet zo hard als we willen?
In Nederland is er lang geen maximumsnelheid geweest op de snelwegen. In de jaren zeventig merkten de wetgever en instanties op dat er erg veel verkeersdoden vielen – in verhouding meer dan nu. Daarom kwam er in 1973 voor het eerst een maximumsnelheid op de snelwegen. Voor de veiligheid, dus. Vanaf dat moment mocht je niet harder rijden dan 100 km/u.
In 1988 ging de maximumsnelheid op sommige plaatsen omhoog naar 120 km/u. In 2011 werd er rustig geëxperimenteerd met 130 km/u en vanaf 2012 was dat zelfs de nieuwe standaard op de snelweg. Kun je je nu niet meer voorstellen, toch? Inmiddels rijden we overdag allemaal 100 km/u in Nederland. In de avond mag je voorlopig op sommige plekken nog 120 of 130 km/u rijden.
Paul Verrijdt heeft op 3 april 2024 geschreven:
Ik rij zeer veel in Duitsland. En ik vindt goed dat je, eigen limiet kan kiezen. Ik rij dan ook verantwoordelijk. En geef iedereen plaats. En rij als er plaats is en niet druk is ook snel. Want als je van Berlijn komt ben je lang onderweg. Waar wat ik een hekel aan heb is dat er meestal Nederlander als ze hun pinker op zetten om hun voorligger in te halen. Dan denken zij dat ze direct mogen voorbij stekken. Dan moet ik diep in de remmen om een ongeval te vermijden. En ik begrijp ze soms als je in Nederland alleen maar 100 per uur mag rijden ben je dat gewoon daar komen de auto’s niet zo snel.
Hans heeft op 8 februari 2023 geschreven:
De titel is een vraag maar die wordt vervolgens nergens beantwoord, slecht stukje dit
Gertjan heeft op 7 februari 2023 geschreven:
In het begin staat een rare fout:
De geschiedenis van de Autobahn begint in 1913 met een opdracht van keizer Wilhelm II. Hij laat de AVUS bouwen, wat staat voor Automobil-Verkehrs- und Übungs-Straße. We vermoeden dat dat Frans is, of Italiaans.
Dat is gewoon Duits hoor……
Chris heeft op 7 februari 2023 geschreven:
In Duitsland vallen relatief net zoveel verkeersdoden als in NL, de maximumsnelheid op de snelweg heeft blijkbaar dus geen invloed, afschaffen dus (behalve bij verkeersknooppunten en vlak bij woonwijken).
John heeft op 7 februari 2023 geschreven:
Net zoveel verkeersdoden als in Nederland. Hmmm
Als je een beetje kan rekenen en Duitsland 8x zo groot is en met 85 miljoen inwoners zijn, en wij met 18 miljoen, dat is bijna 5x zoveel inwoners dus in verhouding zijner in Nederland dus 5x zoveel verkeersdoden.
johan heeft op 7 februari 2023 geschreven:
omdat Duitsland respect heeft voor de trotse bmw en mercedes rijders (;
het land is een auto land .en houd zich aan waar juist de autobaan voor gemaakt is (;
gas gas gas (; knallen ! heerlijk .
en hier in Nederland hebben wij 1 doel !
dat is dat wij blijven leven in een zeur maatschappij ! met hersenloze karikaturen aan de macht (;
daarom .en ons land is ook te klein voor de 200 regel .160 vind ik redelijk veilig .
Canin-Eye heeft op 6 februari 2023 geschreven:
Die 100/80 limiet werd niet in 1973 ingevoerd, maar op 6 februari 1974. Officieel voor de veiligheid, maar de oliecrisis heeft de invoering wel degelijk bespoedigd.
Rob heeft op 6 februari 2023 geschreven:
In Duitsland zal er ook een lobby zijn van de auto industrie om de maximum snelheid niet te limiteren.
Er worden n.l veel snelle auto’s gebouwd b.v. Porsche en Audi.