Kuchende puppy’s, gestreste oma’s en overspannen schadeherstellers daargelaten klinkt zo hard mogen rijden als je zelf wilt als muziek in de oren. Gewoon doen waar je zin in hebt, zonder consequenties. Maar wist je dat er vroeger geen maximumsnelheid in Nederland op de snelweg gold? En dan hebben we het niet over de tijd dat je je voeten door de bodem van je auto moest steken om het allemaal zelf te jabba-dabba-doen. Nee, de eerste Porsche 911 bestond toen al en er waren al auto’s die de 240 km/u aantikten.

In de jaren zeventig merkten wetmakers en instanties dat er toch wel erg veel verkeersdoden vielen. In verhouding meer dan nu. Daarom kwam er in 1973 voor het eerst een maximumsnelheid op de snelwegen. Vanaf moment mocht je niet harder rijden dan 100 km/u. Inderdaad, zoals we het nu ook hebben. In 1988 ging de maximumsnelheid op sommige plaatsen omhoog naar 120 km/u. In 2011 werd er rustig geëxperimenteerd met 130 km/u en vanaf 2012 was dat zelfs de nieuwe standaard op de snelweg.

Nu weer 100 km/u

Zoals je goed weet, mogen we in Nederland overdag nergens meer harder rijden dan 100 km/u. Alleen tussen 19:00 en 06:00 uur mag je op bepaalde plaatsen 120 of 130 km/u rijden. Deze maatregel is er om de stikstof terug te dringen. Geen maximumsnelheid in Nederland, dat gaan we waarschijnlijk nooit meer zien. In Duitsland mag je op veel plaatsen nog wel zo hard rijden als je auto kan. De vraag is natuurlijk hoe lang dat nog duurt, want er zijn een hoop partijen tegen het gebrek aan maximumsnelheid op de Autobahn.

Reacties

  • Art heeft op 19 februari 2021 geschreven:

    Zonder limiet met (veel) auto’s die 300+ halen? Omdat elk gehucht minimaal 2 op-en afritten van de snelweg wil hebben en veel invoegers vinden dat met 50 km/h de snelweg optuffen snel genoeg is, lijkt me dat onmogelijk. Zelfs als het toegestaan zou zijn. En een koeievanger op een Chiron is geen gezicht

    Reageer
  • Hans heeft op 19 februari 2021 geschreven:

    Ik snap dat een auto site als top Gear niet wil horen dat snelheidsbeperking en vooral de autogordel heel veel verkeersdoden scheelt. Maar om het nu verhoudingsgewijs te komen is echt onzin. Meer dan 4000 verkeersdoden per jaar was toen normaal. Dat is verhoudingsgewijs bijna 10 keer zoveel.

    Reageer
  • Joost heeft op 19 februari 2021 geschreven:

    Oh ja, heerlijk , in 15 minuten vanaf grens den Haag naar Amsterdam in een CX GTI. Dat was genieten.

    Reageer
  • Henk heeft op 19 februari 2021 geschreven:

    Ik heb in 1972 in 5 kwartier tijd, vanuit het centrum Rotterdam naar het centrum van Brunssum gereden. De auto, die ik toen reed, was een Ford Cortina Lotus uit 1968. Is nu niet meer mogelijk.

    Reageer
  • Filspa heeft op 19 februari 2021 geschreven:

    Was er ook in de bebouwde kom en op binnenwegen geen maximum ?

    Reageer
  • St heeft op 19 februari 2021 geschreven:

    Volgens mij is de eerste grote oliecrisis van 1973 de reden. Brandstof sparen. Daarom ineens 100. Later is het nooit meer helemaal verdwenen, wel versoepeld.

    • john heeft op 19 februari 2021 geschreven:

      Nee, in 1984 heb ik nog probleemloos over de 200km/u gereden. Ik dacht dat in ’85 de snelheidslimiet is ingevoerd. Maar zo hadden we vroeger ook de minimum snelheid van 70km/u op de snelweg.

      • Leo heeft op 19 februari 2021 geschreven:

        De snelheidslimiet is ingevoerd ten tijde van de oliecrisis in 1973, zeker niet pas in 1984.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear