Het is een hardnekkig quasi-feit dat geregeld terugkomt in de reacties op internet. Veel mensen beweren dat je niet verzekerd bent op de Duitse Autobahn als je daar met hoge snelheid rijdt. Boven een bepaalde snelheid zou je bij een ongeluk zelf voor de kosten moeten opdraaien. Tijd om eens definitief uit te zoeken of je niet verzekerd bent op de Autobahn bij hoge snelheid en hoe het zit met de aansprakelijkheid als je een ongeluk krijgt.

Er geldt een adviessnelheid op de Duitse snelweg

Wat niet veel mensen weten, is dat er altijd een adviessnelheid is op de Duitse snelweg. Waar geen maximumsnelheid is opgegeven, geldt een adviessnelheid van 130 km/u. Je mag dus harder rijden en je krijgt daar geen boete voor, maar officieel adviseert de Duitse overheid gewoon 130 km/u te rijden. Volgens het rechtssysteem in Duitsland neemt de kans op een ongeval toe wanneer de adviessnelheid overschreden wordt. De overheid kwijt zich op deze manier van eventuele aansprakelijkheid bij ongelukken door het wegdek bij hoog tempo.

Ben je niet verzekerd op de Autobahn bij hoge snelheid?

‘Dat je niet verzekerd zou zijn als je een ongeval veroorzaakt in Duitsland wanneer je de adviessnelheid op de snelweg van 130 km/u negeert, is niet juist‘, vertelt een woordvoerder van rechtsbijstandsorganisatie DAS aan TopGear. ‘Wel kan je mede-aansprakelijkheid worden aangerekend als je de adviessnelheid negeert. Hoe groot de fout van de andere weggebruiker vaak ook is. Bij 160 km/u zijn er uitspraken bekend waar de “inhaler” 20 tot 30 procent mede-aansprakelijkheid wordt aangerekend.’

Je bent niet altijd aansprakelijk bij hoge snelheid

‘Het is overigens ook afhankelijk van het geval. Zo zal degene die van rijstrook wisselt met een zeer trage gang in vergelijking met het overige verkeer, bijvoorbeeld als hij een caravan trekt of vrachtwagen, volledig aansprakelijk zijn, zo niet dan wel voor het leeuwendeel, zelfs al haalt de “inhaler” in met een snelheid van tussen de 130 en 160 km/u. Belangrijk criterium is of het ongeval vermijdbaar was geweest als je je aan de adviessnelheid had gehouden. Geringe snelheidsovertredingen zijn daarbij verwaarloosbaar.’ Het deel waarvoor jij aansprakelijk wordt gesteld, kun je volgens DAS niet bij de verzekeraar claimen.

Samengevat: het klopt dat je deels aansprakelijk gesteld kunt worden als je met hoge snelheid op de Duitse snelweg rijdt. Dat je helemaal niet verzekerd bent, klopt dus niet. Het advies blijft om altijd je gezonde verstand te gebruiken. Wil je een keer goed hard rijden, kies dan een rustig stuk snelweg en een rustig moment met goede weersomstandigheden. En hou er altijd rekening mee dat mensen soms jouw tempo niet goed inschatten. Komt iemand naar links, ga dan niet knipperen, maar ga gewoon op de rem.

Reacties

  • Chris heeft op 26 juli 2024 geschreven:

    Rijlessen zijn het begin en moeten betaalbaar blijven. Na het rijexamen doe je eigenlijk pas ervaring op en moet je gewoon je gezonde verstand gebruiken en jouw rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden.

    Reageer
  • Chris heeft op 26 juli 2024 geschreven:

    De autorijlessen zouden dan onbetaalbaar worden, Met hoge snelheid op de autobahn gaat geen enkele rijinstructeur doen met een leerling, tenzij die misschien meer dan 100 rijlessen heeft gehad en in NL mag je niet eens snel tijden op de autoweg.

    Reageer
  • Joost heeft op 16 maart 2021 geschreven:

    Leuk stuk, wel apart dat er gezegd wordt dat de mythe dat je niet verzekerd zou zijn niet klop, maar dat er ook staat dat je het deel waarvoor je schuldig bent NIET kunt verhalen op de verzekeraar…. je bent dus effectief niet verzekerd🤐

    • Chris heeft op 26 juli 2024 geschreven:

      Je kunt niet goed lezen. Je bent wel verzekerd, maar als je roekeloos gedrag vertoont kun je daarvoor een boete krijgen. Zo werkt het in NL ook.

      Reageer
    Reageer
  • Ed Agter heeft op 29 december 2020 geschreven:

    Hoe kan het dan dat ik toch een bekeuring heb gehad bij Recklinghausen omdat ik sneller reed dan de ädvies” snelheid van 130 km.? Het was een gewone autobahn waar niet aan gewerkt werd.

    • Jacco heeft op 21 maart 2021 geschreven:

      Ze hebben in duitsland ook op veel stukken van die matrixborden, als het rustig is staan ze uit. Is het drukker dan springt ie op 130, 120, 100. Staan soms ook flitspalen met variabele snelheid bij. Zal dat dan even controleren of t het geval is.

      Reageer
    Reageer
  • Ed Corbeau heeft op 29 december 2020 geschreven:

    Wanneer gaat men nu eens de rij- opleiding aanpassen aan de huidige verkeersintensiteit en veel meer praktijk situaties laten oefenen zoals inhalen op binnenwegen, rijden in regenomstandigheden, bij donker op autobaan rijden, maken van noodstop, vlot leren rijden zodat anderen zich niet hoeven ergeren, autobaan rijden met hoge snelheid, van rijstrook wisselen op autobaan om maar wat te noemen. Echt droevig gesteld. Rij beperkingen en verboden zijn simtoombestrijding en leveren geen kwaliteit aan de rijvaardigheden! Maskeren wel de onkundige bestuurder!

    • Van Belle Jean Marc heeft op 24 juli 2024 geschreven:

      Dat hoeft de rijschool niet te leren, want die leren mensen autorijden. Wat jij noemt, kun je niet verwachten van alle chauffeurs. Meer en meer mensen kunnen immers wel autorijden maar zullen nooit sportief en sensorisch sterk genoeg zijn om te rijden zoals jij en ik (na drie miljoen kilometers overigens met alle soorten voertuigen). Goede chauffeurs tolereren ‘eenvoudigere chauffeurs’ die zich beperken tot zich verplaatsen zonder kennis van de specialletjes (alle beginnende chauffeurs inbegrepen). Als je dat verwacht, overschat je de werkelijkheid en ben je.. voor mij een slechte chauffeur. Leven en laten leven! +je

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear