Het is een hardnekkig quasi-feit dat geregeld terugkomt in de reacties op internet. Veel mensen beweren dat je niet verzekerd bent op de Duitse Autobahn als je daar met hoge snelheid rijdt. Boven een bepaalde snelheid zou je bij een ongeluk zelf voor de kosten moeten opdraaien. Tijd om eens definitief uit te zoeken of je niet verzekerd bent op de Autobahn bij hoge snelheid en hoe het zit met de aansprakelijkheid als je een ongeluk krijgt.

Er geldt een adviessnelheid op de Duitse snelweg

Wat niet veel mensen weten, is dat er altijd een adviessnelheid is op de Duitse snelweg. Waar geen maximumsnelheid is opgegeven, geldt een adviessnelheid van 130 km/u. Je mag dus harder rijden en je krijgt daar geen boete voor, maar officieel adviseert de Duitse overheid gewoon 130 km/u te rijden. Volgens het rechtssysteem in Duitsland neemt de kans op een ongeval toe wanneer de adviessnelheid overschreden wordt. De overheid kwijt zich op deze manier van eventuele aansprakelijkheid bij ongelukken door het wegdek bij hoog tempo.

Ben je niet verzekerd op de Autobahn bij hoge snelheid?

‘Dat je niet verzekerd zou zijn als je een ongeval veroorzaakt in Duitsland wanneer je de adviessnelheid op de snelweg van 130 km/u negeert, is niet juist‘, vertelt een woordvoerder van rechtsbijstandsorganisatie DAS aan TopGear. ‘Wel kan je mede-aansprakelijkheid worden aangerekend als je de adviessnelheid negeert. Hoe groot de fout van de andere weggebruiker vaak ook is. Bij 160 km/u zijn er uitspraken bekend waar de “inhaler” 20 tot 30 procent mede-aansprakelijkheid wordt aangerekend.’

Je bent niet altijd aansprakelijk bij hoge snelheid

‘Het is overigens ook afhankelijk van het geval. Zo zal degene die van rijstrook wisselt met een zeer trage gang in vergelijking met het overige verkeer, bijvoorbeeld als hij een caravan trekt of vrachtwagen, volledig aansprakelijk zijn, zo niet dan wel voor het leeuwendeel, zelfs al haalt de “inhaler” in met een snelheid van tussen de 130 en 160 km/u. Belangrijk criterium is of het ongeval vermijdbaar was geweest als je je aan de adviessnelheid had gehouden. Geringe snelheidsovertredingen zijn daarbij verwaarloosbaar.’ Het deel waarvoor jij aansprakelijk wordt gesteld, kun je volgens DAS niet bij de verzekeraar claimen.

Samengevat: het klopt dat je deels aansprakelijk gesteld kunt worden als je met hoge snelheid op de Duitse snelweg rijdt. Dat je helemaal niet verzekerd bent, klopt dus niet. Het advies blijft om altijd je gezonde verstand te gebruiken. Wil je een keer goed hard rijden, kies dan een rustig stuk snelweg en een rustig moment met goede weersomstandigheden. En hou er altijd rekening mee dat mensen soms jouw tempo niet goed inschatten. Komt iemand naar links, ga dan niet knipperen, maar ga gewoon op de rem.

Reacties

  • Joost heeft op 16 maart 2021 geschreven:

    Leuk stuk, wel apart dat er gezegd wordt dat de mythe dat je niet verzekerd zou zijn niet klop, maar dat er ook staat dat je het deel waarvoor je schuldig bent NIET kunt verhalen op de verzekeraar…. je bent dus effectief niet verzekerd🤐

    Reageer
  • Ed Agter heeft op 29 december 2020 geschreven:

    Hoe kan het dan dat ik toch een bekeuring heb gehad bij Recklinghausen omdat ik sneller reed dan de ädvies” snelheid van 130 km.? Het was een gewone autobahn waar niet aan gewerkt werd.

    • Jacco heeft op 21 maart 2021 geschreven:

      Ze hebben in duitsland ook op veel stukken van die matrixborden, als het rustig is staan ze uit. Is het drukker dan springt ie op 130, 120, 100. Staan soms ook flitspalen met variabele snelheid bij. Zal dat dan even controleren of t het geval is.

      Reageer
    Reageer
  • Ed Corbeau heeft op 29 december 2020 geschreven:

    Wanneer gaat men nu eens de rij- opleiding aanpassen aan de huidige verkeersintensiteit en veel meer praktijk situaties laten oefenen zoals inhalen op binnenwegen, rijden in regenomstandigheden, bij donker op autobaan rijden, maken van noodstop, vlot leren rijden zodat anderen zich niet hoeven ergeren, autobaan rijden met hoge snelheid, van rijstrook wisselen op autobaan om maar wat te noemen. Echt droevig gesteld. Rij beperkingen en verboden zijn simtoombestrijding en leveren geen kwaliteit aan de rijvaardigheden! Maskeren wel de onkundige bestuurder!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear