We hebben het idee dat de trend aan het afnemen is, maar soms zie je ze nog rijden: auto’s met gele koplampen. Daarmee bedoelen we niet uitgeleefde koekblikken waarvan de koplampen zijn verweerd, maar echt lampen die geel licht uitstralen. Of auto’s met gele mist- of koplamplenzen. Maar waarom hebben sommige auto’s gele koplampen? Is er een voordeel, of is het meer een modekeuze? En waar is het begonnen?
In Frankrijk waren gele koplampen verplicht
Begin vorige eeuw kwamen er meer en meer auto’s op de wegen en de behoefte aan regels groeide. Overheidsinstellingen deden verschillende onderzoeken naar bijvoorbeeld de kleur van de kentekenplaten, maar ook naar de kleur van koplampen. In Frankrijk concludeerden de wetmakers dat geel licht minder verblindend was en dat het zicht in de mist beter was. In de jaren dertig werden gele koplampen daar verplicht. En niet zomaar geel; het geel van deze koplampen heet officieel ‘selectief geel’.
Omdat Europa steeds meer een eenheid werd met gelijkmatige regelgeving, werd de verplichting voor gele koplampen in 1993 in Frankrijk afgeschaft, uiteraard met het nodige protest. Waar de gele koplampen nog wel een flinke tijd verplicht waren, was in de lagere klassen van de 24 Uur van Le Mans. Op deze manier konden zowel het publiek als andere coureurs zien uit welke klasse een naderende auto kwam, maar het was uiteraard ook een knipoog naar het verleden.
Waarom hebben sommige auto’s nú nog gele koplampen?
Daar is niet echt een goede reden meer voor. Eigenaren van Citroëns en Peugeots willen nog weleens als knipoog naar het verleden gele lampjes in hun koplampen monteren. BMW past het nu toe in de dagrijverlichting van de BMW M5 CS (en bij de M8 GTE) en vroeger waren gele lenzen een optie op de E36 3-serie. En omdat raceauto’s op Le Mans met de gele units reden, vinden sommigen het gewoon cool om hun koplampen geel te maken. Het ziet er lekker ‘racy’ uit. Sommige mensen beargumenteren dat gele lichten helpen tegen nachtblindheid, maar daarvoor kun je beter een gele nachtbril dragen.
Deejay heeft op 2 mei 2022 geschreven:
De oorzaak ligt inderdaad bij de Franse defensie. Met name aan de Frans- Duitse grens voelden de Fransen in de dertiger jaren de noodzaak om gemakkelijk Franse voertuigen van vreemde voertuigen te kunnen onderscheiden, en dat kon middels afwijkende gele koplampen.
Bert Bekamp heeft op 1 februari 2022 geschreven:
Gele lichten was verplicht in Frankrijk met een heel eenvoudige en slimme reden . Door de oorlog. Zo kon de eigen luchtmag zien dat het geen vijandige tanks of andere voertuigen waren en zo niet door de eigen luchtmacht werd beschoten .
Vincent heeft op 30 januari 2022 geschreven:
In de sneeuw zie je ook meer diepte door gele koplampen.
juan geerligs heeft op 16 februari 2021 geschreven:
1000x beter die gele lampen ook veel prettige voor mensen zoals ik op de fiets. misschien moeten ze dat ook voor fietsers invoeren
johan heeft op 16 februari 2021 geschreven:
gele lampen beter dan die tegenwoordige kerst boom led verlichting
Gerke heeft op 16 februari 2021 geschreven:
Ik vind een tegenligger met gele lampen prettiger dan die felle witte lampen
Cas heeft op 15 februari 2021 geschreven:
Zag al meerdere malen een tesla met gele lampen rijden, lijkt een optie in het “ pakket” te zijn?