De Tesla Roadster heeft volgens de specificaties 10.000 Nm. De GMC Hummer heeft 15.500 Nm en als je een elektromotor in je Porsche laat leggen, dan heb je plots 3.900 Nm. Met zulke absurde aantallen zou je denken dat je na elk stoplicht je banden kan vervangen, omdat je ze per ongeluk opgerookt hebt. De realiteit is anders: het opgegeven koppel bij een elektrische auto is vaak iets misleidend.
We willen overigens niet zeggen dat elektromotoren slappe dingen zijn. Nee, een EV heeft heus wel een hoop koppel, en ook nog eens vanaf nul toeren. De claims van duizenden Newtonmeters, die zijn wat overdreven. Dit komt waarschijnlijk omdat de marketingafdeling zich tegen de specificaties aan heeft zitten bemoeien.
Hij kijkt wat boos; last van een ochtendHummer | Foto: © GMC
Koppel van elektrische aan de wielen is anders dan aan de motor
Het koppel dat je in de brochure van een brandstofauto leest, is vaak de trekkracht van de motor zelf. Vaak ook koppel ‘aan de krukas’ genoemd. Zodra het vermogen door de versnellingsbak en het differentieel gaan, verandert het koppel door de tandwielen. Kijk maar naar de versnellingen op je fiets: je kunt makkelijker omhoog trappen (meer koppel), maar je gaat wel langzamer.
In het geval van de Tesla Roadster en de GMC Hummer wordt er gesproken over het koppel bij de wielen. Omdat elektromotoren veel meer toeren maken dan een benzinemotor, kan de auto permanent in een soort lage versnelling staan. Als het een fietser was, zou de elektromotor altijd heel snel trappen. Het koppel bij de elektromotor zou een heel ander beeld geven.
Hoeveel Nm hebben benzineauto’s aan de wielen?
YouTube-kanaal Engineering Explained maakte er een paar jaar geleden een goede video over. Hij legt uit dat een Dodge Demon volgens dezelfde berekeningen zo’n 14.000 Nm heeft in z’n eerste versnelling. Aan de wielen, want aan de motor is het ruim 1.000 Nm. Als je appels met appels vergelijkt, kun je er dus een betere voorstelling bij maken.
En nog belangrijker: de Demon kan een wheelie | Foto: © Dodge
Website CNET krijgt te horen van BMW dat een elektrisch prototype met 10.000 Nm aan de wielen ruim 1.100 Nm aan de elektromotoren heeft. Je kunt het overigens niet standaard ‘ongeveer door tien delen’, want het koppel aan de wielen is afhankelijk van de overbrenging en het toerental van de elektromotor. Nogmaals: EV’s hebben veel koppel, maar ook weer niet zó veel.
Wat zeggen de kentekengegevens?
Overigens zijn er nog geen productie-exemplaren van de nieuwe Tesla Roadster en bij de Plaid-modellen is er geen koppel opgegeven. Ook niet in de kentekengegevens. De Hummer EV heeft (voor zover wij weten) geen Europese typegoedkeuring, dus we kunnen ook niet inzien hoeveel koppel de enorme SUV op kenteken zou hebben. Een Lucid Air heeft bijvoorbeeld 1.390 Nm op het kenteken.
Erik heeft op 1 april 2023 geschreven:
Dus wacht ff het koppel van een ev is misleidend?
Maar die van een ICE die je alleen tussen de 5000 en 5150 toeren hebt op een zondag met mooi weer op een testbank geheel theoretisch is een stuk minder misleidend?
Niets zo misleidend als de artikelen van topgear. 🙂