Nou, die hele opwarming van de aarde, dat is misschien zo’n slecht idee nog niet. Tenminste, als het verbruik van je benzine- of dieselauto het belangrijkste op de wereld was. Want niet alleen elektrische auto’s komen bij koud weer minder ver zonder een tussenstop. Brandstofauto’s lopen écht onzuiniger als het buiten koud is.
De afgelopen weken zakten de buitentemperaturen flink, dus het kan goed zijn dat je gemerkt hebt dat je minder ver komt op één tank. Maar waarom is een auto onzuiniger in de winter? Volgens het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) kan het brandstofverbruik met 12 tot 28 procent toenemen als de temperatuur buiten zakt van 24 naar 7 graden. Er is niet één enkele reden aan te wijzen waarom je auto onzuiniger is in de winter.
Koude motor
Sowieso lopen koude motoren minder efficiënt dan motoren die lekker op temperatuur zijn. En hoe kouder de motor, des te langer hij erover doet om op volledige bedrijfstemperatuur te komen. Een van de redenen waarom een auto in de kou onzuiniger is, is dat hij na de start langer rijk loopt. Dat houdt in dat er in het inlaattraject meer brandstof per hoeveelheid lucht wordt aangeleverd.
Je hebt je grootvader weleens gehoord over de choke (of sjóók, zoals hij het noemde) van oudere auto’s. De choke laat de motor rijker lopen en is nodig om hem in koude toestand niet af te laten slaan. Moderne motoren regelen dit automatisch. Vanzelfsprekend maakt het rijkere mengel de motor minder zuinig.
Ook is het zo dat koudere olie dikker is en de motor moet dus meer moeite moet doen om de olie rond te pompen. Uiteindelijk zal alles wat een auto moeite kost nadelig zijn voor je verbruik, als je in ieder geval geen hybride rijdt.
Ook door luchtweerstand is je auto onzuiniger in de winter
Volgens de Canadese overheid is de dichtheid van koude winterlucht tot wel 11 procent groter. Dit zorgt voor een hogere luchtweerstand. Alleen dit al zou 1,3 procent schelen in het verbruik. Bovendien waait het in de winter vaak harder. Als je wind tegen hebt, neemt het verbruik ook toe. Je kunt zelfs last hebben van meer rolweerstand door troep op het wegdek. Denk aan sneeuw, modder en bladeren.
Winterbenzine
Nee hoor, dit is geen fabeltje. Er is echt zoiets als winter- en zomerbenzine. Volgens de Nederlandse wet moeten pompstations verplicht van 1 mei tot en met 30 september benzine van ‘zomerkwaliteit’ leveren. In de winter wordt er butaan toegevoegd aan de benzine. Dit zorgt voor een kleinere energiedichtheid en is dan ook een van de redenen (er zijn er nogal wat) waarom brandstofauto’s in de winter minder zuinig lopen.
Lees ook: Dit moet je weten over winter- en zomerbenzine
Meer systemen in de auto
Zelfs in de winter kan het zin hebben om aan het begin van de rit de airco aan te zetten om de ruiten te ontwasemen. Je zult het systeem misschien minder vaak gebruiken dan in de zomer, maar ook andere zaken dragen bij aan een hogere brandstofrekening.
Zo heb vaker de achterruitverwarming aan, de ruitenwissers staan meer te zwaaien en je zult vaker het warme-wc-bril-gevoel willen ervaren door de stoelverwarming te activeren. Die dingen zullen niet voor astronomische verschillen zorgen, maar alle beetjes tellen op.
Koudere lucht is wel efficiënter
Als de motor op temperatuur is en je zet alle systemen uit, dan kan het goed zijn dat de auto juist zuiniger of krachtiger loopt. Koudere lucht bevat meer zuurstof (de dichtheid wordt hoger, om precies te zijn). Per teug adem die de motor neemt, zit er dus meer zuurstof om te verbranden. Liefhebbers noemen herfstige dagen ook wel ‘turboweer’ omdat turbomotoren extra lekker lopen op de koele lucht.
Perry heeft op 15 december 2021 geschreven:
Je tankt de benzine en die komt met +15graden uit de pomp je benzinetank in…vervolgens krimpt de benzine omdat het buiten kouder is dus ben je daardoor al wat liters kwijt zonder dat je gereden heb……gewoon simpel natuurkunde
Nina heeft op 15 december 2021 geschreven:
Je verliest geen brandstof als het krimpt de dichtheid veranderd gewoon, Perry. En het zullen ook geen liters zijn.
Gewoon simpel natuurkunde
Jerome heeft op 13 december 2021 geschreven:
Aan de andere kant kriigt de motor ook koelere lucht om in te ademen en word er net als bij een compressor ook meer zuurstof in gespoten voor een betere verbranding. Korte stukjes rijden zijn funest. Rij zo snel mogelijk weg na het starten zodat de motor zo snel mogelijk kan op warmen. En niet de motor aanzetten en rustig de ramen staan krabben. Zet je ventilatie roosters dicht voor je de auto uitgaat. En zijn er nog wel meer.
Nico heeft op 13 december 2021 geschreven:
Er is ook minder lang daglicht en die moet je compenseren door de verlichting van de auto.
Maxzor heeft op 13 december 2021 geschreven:
12 tot 28% !! Klinkt net als een electrische auto 😉