
Er zal niemand zijn die een Porsche 911 koopt als gezinsauto, maar voor sommige kopers zal de achterbank van de 911 best doorslaggevend kunnen zijn. Het maakt de auto net even praktischer dan een Aston Martin Vantage of een Jaguar F-Type. Bijvoorbeeld als je kleine kinderen hebt en die soms even snel moet ophalen van de dagopvang – we noemen maar wat. Maar waarom schrapt Porsche dan ineens het achterbankje van de vernieuwde Porsche 911?
Geen zorgen. De achterbank in de Porsche 911 verdwijnt niet helemaal, want het is nu een gratis optie geworden. Het concrete verschil met voorheen is dus dat je nu ook instappers gaat zien zonder achterbank. Vroeger had de goedkoopste uitvoering áltijd een achterbank en pas bij de speciale uitvoeringen zoals de GT3 of de Dakar werd de achterbank weggelaten.
De Porsche 911 is lichter
Bij de GT3 ontbreekt de achterbank om gewicht te besparen. Dit is de reden om nu bij alle Elfjes de achterbank weg te laten. ‘Zo bieden we een lichtere auto aan, zonder additionele kosten’, vertelt een woordvoerder aan TopGear Nederland. Voor de typegoedkeuring is de auto ineens 10 kilo lichter, waardoor hij ook 10 kilo lichter is op kenteken.
Porsche vertelt niet wat het exacte voordeel is van de gewichtsbesparing, maar we kunnen ons zo voorstellen dat je in bepaalde landen misschien een belastingvoordeel kunt pakken. In Nederland valt de Porsche 911 Carrera in ieder geval niet ineens in een lagere gewichtscategorie. Dus de wegenbelasting voor deze auto zal hetzelfde zijn na de facelift.
Goedkoper in de verzekering?
Er gaan overigens hardnekkige geruchten rond over de échte reden dat de Porsche 911 geen achterbank zou hebben. Met vier zitplaatsen zou het plots een gezinsauto zijn en daarom goedkoper in de verzekering dan een sportauto met twee stoelen. Alsof verzekeraars de vier stoelen zien en dan ineens vergeten dat je met 450 pk onderweg bent en een cataloguswaarde van twee ton.
Hoe klein de achterbank ook is, in de praktijk komt ie weleens van pas. Als je twee kleine kinderen hebt, kunnen ze nog best wel prima achterin zitten. En anders heb je voor noodgevallen plek voor twee extra personen. De twee achterste zullen de volgende dag naar de chiropractor moeten, maar ze zitten wel veilig en legaal in een gordel.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Waarom de Porsche 911 ineens geen achterbank meer heeft na de facelift”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Van deze superzeldzame 911 worden er maar 1.974 gebouwd

Deze heerlijke Porsche 911 GT3 Touring in Rubystone Red kan van jou zijn

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren

Typisch voorbeeld van krimpflatie bij porsche, je krijgt er steeds minder auto voor jouw geld.