Er zal niemand zijn die een Porsche 911 koopt als gezinsauto, maar voor sommige kopers zal de achterbank van de 911 best doorslaggevend kunnen zijn. Het maakt de auto net even praktischer dan een Aston Martin Vantage of een Jaguar F-Type. Bijvoorbeeld als je kleine kinderen hebt en die soms even snel moet ophalen van de dagopvang – we noemen maar wat. Maar waarom schrapt Porsche dan ineens het achterbankje van de vernieuwde Porsche 911?

Geen zorgen. De achterbank in de Porsche 911 verdwijnt niet helemaal, want het is nu een gratis optie geworden. Het concrete verschil met voorheen is dus dat je nu ook instappers gaat zien zonder achterbank. Vroeger had de goedkoopste uitvoering áltijd een achterbank en pas bij de speciale uitvoeringen zoals de GT3 of de Dakar werd de achterbank weggelaten.

De Porsche 911 is lichter

Bij de GT3 ontbreekt de achterbank om gewicht te besparen. Dit is de reden om nu bij alle Elfjes de achterbank weg te laten. ‘Zo bieden we een lichtere auto aan, zonder additionele kosten’, vertelt een woordvoerder aan TopGear Nederland. Voor de typegoedkeuring is de auto ineens 10 kilo lichter, waardoor hij ook 10 kilo lichter is op kenteken.

Porsche vertelt niet wat het exacte voordeel is van de gewichtsbesparing, maar we kunnen ons zo voorstellen dat je in bepaalde landen misschien een belastingvoordeel kunt pakken. In Nederland valt de Porsche 911 Carrera in ieder geval niet ineens in een lagere gewichtscategorie. Dus de wegenbelasting voor deze auto zal hetzelfde zijn na de facelift.

Goedkoper in de verzekering?

Er gaan overigens hardnekkige geruchten rond over de échte reden dat de Porsche 911 geen achterbank zou hebben. Met vier zitplaatsen zou het plots een gezinsauto zijn en daarom goedkoper in de verzekering dan een sportauto met twee stoelen. Alsof verzekeraars de vier stoelen zien en dan ineens vergeten dat je met 450 pk onderweg bent en een cataloguswaarde van twee ton.

Hoe klein de achterbank ook is, in de praktijk komt ie weleens van pas. Als je twee kleine kinderen hebt, kunnen ze nog best wel prima achterin zitten. En anders heb je voor noodgevallen plek voor twee extra personen. De twee achterste zullen de volgende dag naar de chiropractor moeten, maar ze zitten wel veilig en legaal in een gordel.

Reacties

  • Jaap heeft op 5 juli 2024 geschreven:

    Typisch voorbeeld van krimpflatie bij porsche, je krijgt er steeds minder auto voor jouw geld.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)