
Er zal niemand zijn die een Porsche 911 koopt als gezinsauto, maar voor sommige kopers zal de achterbank van de 911 best doorslaggevend kunnen zijn. Het maakt de auto net even praktischer dan een Aston Martin Vantage of een Jaguar F-Type. Bijvoorbeeld als je kleine kinderen hebt en die soms even snel moet ophalen van de dagopvang – we noemen maar wat. Maar waarom schrapt Porsche dan ineens het achterbankje van de vernieuwde Porsche 911?
Geen zorgen. De achterbank in de Porsche 911 verdwijnt niet helemaal, want het is nu een gratis optie geworden. Het concrete verschil met voorheen is dus dat je nu ook instappers gaat zien zonder achterbank. Vroeger had de goedkoopste uitvoering áltijd een achterbank en pas bij de speciale uitvoeringen zoals de GT3 of de Dakar werd de achterbank weggelaten.
De Porsche 911 is lichter
Bij de GT3 ontbreekt de achterbank om gewicht te besparen. Dit is de reden om nu bij alle Elfjes de achterbank weg te laten. ‘Zo bieden we een lichtere auto aan, zonder additionele kosten’, vertelt een woordvoerder aan TopGear Nederland. Voor de typegoedkeuring is de auto ineens 10 kilo lichter, waardoor hij ook 10 kilo lichter is op kenteken.
Porsche vertelt niet wat het exacte voordeel is van de gewichtsbesparing, maar we kunnen ons zo voorstellen dat je in bepaalde landen misschien een belastingvoordeel kunt pakken. In Nederland valt de Porsche 911 Carrera in ieder geval niet ineens in een lagere gewichtscategorie. Dus de wegenbelasting voor deze auto zal hetzelfde zijn na de facelift.
Goedkoper in de verzekering?
Er gaan overigens hardnekkige geruchten rond over de échte reden dat de Porsche 911 geen achterbank zou hebben. Met vier zitplaatsen zou het plots een gezinsauto zijn en daarom goedkoper in de verzekering dan een sportauto met twee stoelen. Alsof verzekeraars de vier stoelen zien en dan ineens vergeten dat je met 450 pk onderweg bent en een cataloguswaarde van twee ton.
Hoe klein de achterbank ook is, in de praktijk komt ie weleens van pas. Als je twee kleine kinderen hebt, kunnen ze nog best wel prima achterin zitten. En anders heb je voor noodgevallen plek voor twee extra personen. De twee achterste zullen de volgende dag naar de chiropractor moeten, maar ze zitten wel veilig en legaal in een gordel.
Eén reactie op “Waarom de Porsche 911 ineens geen achterbank meer heeft na de facelift”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Typisch voorbeeld van krimpflatie bij porsche, je krijgt er steeds minder auto voor jouw geld.