
Er zal niemand zijn die een Porsche 911 koopt als gezinsauto, maar voor sommige kopers zal de achterbank van de 911 best doorslaggevend kunnen zijn. Het maakt de auto net even praktischer dan een Aston Martin Vantage of een Jaguar F-Type. Bijvoorbeeld als je kleine kinderen hebt en die soms even snel moet ophalen van de dagopvang – we noemen maar wat. Maar waarom schrapt Porsche dan ineens het achterbankje van de vernieuwde Porsche 911?
Geen zorgen. De achterbank in de Porsche 911 verdwijnt niet helemaal, want het is nu een gratis optie geworden. Het concrete verschil met voorheen is dus dat je nu ook instappers gaat zien zonder achterbank. Vroeger had de goedkoopste uitvoering áltijd een achterbank en pas bij de speciale uitvoeringen zoals de GT3 of de Dakar werd de achterbank weggelaten.
De Porsche 911 is lichter
Bij de GT3 ontbreekt de achterbank om gewicht te besparen. Dit is de reden om nu bij alle Elfjes de achterbank weg te laten. ‘Zo bieden we een lichtere auto aan, zonder additionele kosten’, vertelt een woordvoerder aan TopGear Nederland. Voor de typegoedkeuring is de auto ineens 10 kilo lichter, waardoor hij ook 10 kilo lichter is op kenteken.
Porsche vertelt niet wat het exacte voordeel is van de gewichtsbesparing, maar we kunnen ons zo voorstellen dat je in bepaalde landen misschien een belastingvoordeel kunt pakken. In Nederland valt de Porsche 911 Carrera in ieder geval niet ineens in een lagere gewichtscategorie. Dus de wegenbelasting voor deze auto zal hetzelfde zijn na de facelift.
Goedkoper in de verzekering?
Er gaan overigens hardnekkige geruchten rond over de échte reden dat de Porsche 911 geen achterbank zou hebben. Met vier zitplaatsen zou het plots een gezinsauto zijn en daarom goedkoper in de verzekering dan een sportauto met twee stoelen. Alsof verzekeraars de vier stoelen zien en dan ineens vergeten dat je met 450 pk onderweg bent en een cataloguswaarde van twee ton.
Hoe klein de achterbank ook is, in de praktijk komt ie weleens van pas. Als je twee kleine kinderen hebt, kunnen ze nog best wel prima achterin zitten. En anders heb je voor noodgevallen plek voor twee extra personen. De twee achterste zullen de volgende dag naar de chiropractor moeten, maar ze zitten wel veilig en legaal in een gordel.
Eén reactie op “Waarom de Porsche 911 ineens geen achterbank meer heeft na de facelift”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Typisch voorbeeld van krimpflatie bij porsche, je krijgt er steeds minder auto voor jouw geld.