
Er zal niemand zijn die een Porsche 911 koopt als gezinsauto, maar voor sommige kopers zal de achterbank van de 911 best doorslaggevend kunnen zijn. Het maakt de auto net even praktischer dan een Aston Martin Vantage of een Jaguar F-Type. Bijvoorbeeld als je kleine kinderen hebt en die soms even snel moet ophalen van de dagopvang – we noemen maar wat. Maar waarom schrapt Porsche dan ineens het achterbankje van de vernieuwde Porsche 911?
Geen zorgen. De achterbank in de Porsche 911 verdwijnt niet helemaal, want het is nu een gratis optie geworden. Het concrete verschil met voorheen is dus dat je nu ook instappers gaat zien zonder achterbank. Vroeger had de goedkoopste uitvoering áltijd een achterbank en pas bij de speciale uitvoeringen zoals de GT3 of de Dakar werd de achterbank weggelaten.
De Porsche 911 is lichter
Bij de GT3 ontbreekt de achterbank om gewicht te besparen. Dit is de reden om nu bij alle Elfjes de achterbank weg te laten. ‘Zo bieden we een lichtere auto aan, zonder additionele kosten’, vertelt een woordvoerder aan TopGear Nederland. Voor de typegoedkeuring is de auto ineens 10 kilo lichter, waardoor hij ook 10 kilo lichter is op kenteken.
Porsche vertelt niet wat het exacte voordeel is van de gewichtsbesparing, maar we kunnen ons zo voorstellen dat je in bepaalde landen misschien een belastingvoordeel kunt pakken. In Nederland valt de Porsche 911 Carrera in ieder geval niet ineens in een lagere gewichtscategorie. Dus de wegenbelasting voor deze auto zal hetzelfde zijn na de facelift.
Goedkoper in de verzekering?
Er gaan overigens hardnekkige geruchten rond over de échte reden dat de Porsche 911 geen achterbank zou hebben. Met vier zitplaatsen zou het plots een gezinsauto zijn en daarom goedkoper in de verzekering dan een sportauto met twee stoelen. Alsof verzekeraars de vier stoelen zien en dan ineens vergeten dat je met 450 pk onderweg bent en een cataloguswaarde van twee ton.
Hoe klein de achterbank ook is, in de praktijk komt ie weleens van pas. Als je twee kleine kinderen hebt, kunnen ze nog best wel prima achterin zitten. En anders heb je voor noodgevallen plek voor twee extra personen. De twee achterste zullen de volgende dag naar de chiropractor moeten, maar ze zitten wel veilig en legaal in een gordel.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Waarom de Porsche 911 ineens geen achterbank meer heeft na de facelift”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Van deze superzeldzame 911 worden er maar 1.974 gebouwd

Deze heerlijke Porsche 911 GT3 Touring in Rubystone Red kan van jou zijn

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan hele dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan hele dikke S-Klasse

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Dubieuze deepfakevideo van Lewis Hamilton gaat het internet over – check hem hier

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Typisch voorbeeld van krimpflatie bij porsche, je krijgt er steeds minder auto voor jouw geld.