Met de huidige brandstofprijzen is het erg aantrekkelijk om de goedkoopste peut in je auto te gooien. En als E10 echt zo terminaal was voor elke auto, dan zouden pomphouders het heus niet aanbieden. Hopen we. Als jouw auto geschikt is voor de brandstof met maximaal 10 procent ethanol (het kan iets minder zijn), kun je dat gerust tanken . Maar er zijn gevallen waarin je soms beter Euro 98 (E5) kunt tanken in plaats van Euro 95 (E10), ook als je auto voor beide brandstoffen geschikt is.

Belangrijk om te weten is dat E5 meestal niet 5 procent ethanol bevat, zoals de naam doet vermoeden, maar in het geheel géén ethanol. De toevoeging E5 betekent ‘maximaal 5 procent’. Check even de website van je favoriete brandstofketen om erachter te komen wat zij met hun Euro 98 doen. De brandstofsystemen van sommige auto’s bevatten rubbers en kunststoffen die niet tegen ethanol kunnen, dus die moeten wel Euro 98 tanken. Dit zijn vaak oudere auto’s.

Je rijdt weinig

‘Bio-ethanol is “hygroscopisch”, wat wil zeggen dat deze stof de eigenschap heeft om vocht op te nemen uit de omgeving, bijvoorbeeld uit vochtige lucht’, zo meldt de RAI Vereniging. ‘Een te hoog watergehalte in de brandstof kan er voor zorgen dat de alcohol met het water neerslaat en zich als een water-alcoholmengsel op de bodem van de tank nestelt. Dit mengsel is corrosief voor metalen.’ Als je E10 tankt en weinig rijdt, kan dat slecht zijn voor je tank en/of brandstofsysteem.

Je rijdt vaak, maar korte stukken

Volgens AMT wordt er bij de verbranding van elke liter brandstof ongeveer ook dezelfde hoeveelheid waterdamp gevormd. Het grootste deel hiervan gaat door de uitlaat naar buiten, maar een deel komt via de zuigerveren in de olie. Normaal geen probleem, want de olie wordt warm en het vocht gaat via de carterventilatie weer naar buiten. Maar als je motor niet volledig op temperatuur komt, kan het vocht sludge veroorzaken in de motor.

E5-benzine loopt zuiniger dan E10

Ethanol heeft een kleinere energiedichtheid dan benzine. Het is dus zo dat je met 50 liter E10 minder ver kunt rijden dan met 50 liter brandstof zonder ethanol. Daartegenover staat dat E10 goedkoper is. Eigenlijk zou je beide brandstoffen een tijdje moeten rijden (onder gelijke omstandigheden) om te kijken hoeveel elke brandstof per liter kost bij jouw auto. Als Euro 98 net zo duur is per kilometer, kun je net zo goed die nemen.

Zie je auto als een grasmaaier

Nee, dit is geen grapje over Honda’s. Over het algemeen zouden we voor grasmaaiers, buitenboordmotoren en andere kleine motoren adviseren om Euro 98 te pakken. Deze apparaten willen nog weleens lang in de schuur blijven staan (waarbij het overigens altijd slim is om de tank te legen) en ze zijn zeker niet allemaal geschikt voor ethanol. Gewoon het zekere voor het onzekere nemen.

Even je auto trakteren

We geven gelijk toe: wetenschappelijk kunnen we dit punt niet onderbouwen. Maar als autoliefhebber heb je nu eenmaal een bepaalde afwijking en daar moet je soms gewoon aan toegeven. Zelfs als je doorgaans E10 tankt, kan het soms goed aanvoelen om een tankje 98 tussendoor te doen. Sommige bestuurders zijn van mening dat je zo nu en dan 98 moet tanken om de motor ‘schoon te blazen’, maar zie het vooral als een welverdiende traktatie voor je auto.

Reacties

  • Rob heeft op 23 juli 2024 geschreven:

    Vraag, met mijn Citroën c4 grand picasso, zou ik E10 moeten tanken. Maar in Italië hebben ze geen E 10 maar E 5. Graag advies.

    • Willem heeft op 22 augustus 2024 geschreven:

      Dan is het simpel ,gewoon E5 tanken daar.
      Dat is voor de auto prima dus geen probleem verder.

      Reageer
    Reageer
  • T8T heeft op 30 mei 2024 geschreven:

    Een andere auto een andere ervaring.
    Ik kom net uit een Honda diesel waar ik een Lindemann antismoke injector additief had toegepast, en merk meteen dat mijn Honda met de lievelingsbrandstof van Jeremy veel minder energie per liter heeft.
    Het verschil tussen diesel en E10 is op z’n zachts gezegd bizar.
    Nu wil ik weleens een poosje euro98 gaan gebruiken, om te kijken of je hiermee wel de diesel eigenschappen met betrekking tot zuinigheid en energiedichtheid per liter brandstof kan benaderen.
    Mijn Honda rijdt wel als een trein op E10, maar een tank is zó leeg.
    De diesel Honda die ik had trok als een bulldozer, nipte als een kameel. Bizar de kracht van die auto met een actieradius van een enkeltje Haarlem – Barcelona.
    Maar goed, benzine rijden is ook erg leuk, en vooral het ruikt lekker bij het tanken.

    Om met het TG grapje te eindigen, ik hoef mijn auto niet aan te trekken met een koord.

    Reageer
  • john heeft op 10 maart 2023 geschreven:

    In Frankrijk zie je steeds vaker 95E5, een mooie ontwikkeling, zeker in het licht van recente constateringen dat het zelfs beter is voor het milieu dan E10

    Reageer
  • Hans heeft op 9 maart 2023 geschreven:

    Ik tank in Duitsland Super 95 E5 voor gemiddeld 1,74 Euro/liter. Ieder 3e beurt tank ik dan Super+ 98 E5, gemiddelde prijs is zo’n 1, 88 Euro /liter.
    Het E10 product sla ik over i.v.m inwendige vervuiling van motor en sludgevorming.

    Reageer
  • Hybrid heeft op 25 september 2022 geschreven:

    Heb nieuwe Opel Astra plug-in-hybride uit sept.2022. Er mag zowel E5 als E10 in staat op het tankklepje. Omdat ik de meeste kilometers elektrisch rij, en soms kleine stukjes op benzine, tank ik E5. Met een tank benzine van 42 liter kan ik ongeveer 3 maanden doen, dus dan maar de betere E5 tanken.

    Reageer
  • Mike heeft op 8 juli 2022 geschreven:

    Erg goed artikel!

    Mijn auto loopt op Euro 98 (E5) ongeveer 10% zuiniger dan op Euro 95 (E10), dus voor het prijsverschil kun je gewoon beter Euro 98 (E5) tanken.

    Geloof mij niet, maar probeer het zelf maar eens uit!

    De automotor loopt ook mooier en soepeler, en heeft meer vermogen als je Euro 98 (E5) gebruikt.

    Bij Euro 98 (E5) is meer bio-ethanol bijgemengd bij de benzine, en is aantoonbaar een directe concurrent voor onze voedselvoorziening, dat moet je niet willen tanken.

    Eigenlijk zou alleen alkylaatbenzine op de Nederlandse markt moeten worden verkocht, in dicht bevolkt Nederland.

    Alkylaatbenzine bevat minder schadelijke stoffen, zoals benzeen en tolueen dan een normale benzine, levert meer vermogen en je motor blijft van binnen erg schoon. Verder is het beter voor volksgezondheid!

    Google maar eens op alkylaatbenzine.

    • Willem heeft op 22 augustus 2024 geschreven:

      Meer vermogen op E5 kan zeker maar alleen als het motor management systeem het herkent.
      Als dat niet het geval is dan zal je het verschil ook niet merken.
      Mijn oude Kia Cerato herkende het niet maar de Ceed die ik nu heb wel, merk je meteen.

      Reageer
    Reageer
  • Rein heeft op 2 juni 2022 geschreven:

    Rij in de VS al bijna 30 jaar op E10. Nooit problemen.
    Ik heb een truck en die kan zelfs op E85 rijden.
    Alleen voor kleine motoren zoals quads enzo gebruik ik ethanol vrije benzine.
    Heb zelfs een sneeuwschuif truck die steeds bijna een jaar lang stil staat met ethanol in de benzine. Nooit problemen.
    Is allemaal zwaar overdreven.

    Reageer
  • Jelle heeft op 4 mei 2022 geschreven:

    hoe zit dat eigenlijk met 102 (de zogenaamde oldtimer/race benzine?

    Reageer
  • Humilus heeft op 28 april 2022 geschreven:

    Ik rij in een Honda Civic uit 2007, gemiddeld zo’n 400 km in de week woon werkverkeer. Ik tank vrijwel altijd bij de grote gele schelp
    en ben eens in de gaten gaan houden hoeveel km ik meer rij nadat ik een paar keer de duurdere super versie getankt had.
    Blijkt dat ik er met gemak 70 km meer uit een tank haal.
    Ben per saldo dus goedkoper uit met een verbruik van nu bijna 1 op 14,en dan heb ik toch echt serieus het gevoel dat het motortje nog beter loopt dan wat ik er al van gewend was.

    Reageer
  • Ome Leo heeft op 28 april 2022 geschreven:

    Ford Focus station 2004, 1e week eigenaar, gelijk brandstofsysteem gereinigd (toevoeging in de tank), 98 gaan tanken.
    Mij wordt 6 mnd later vaak gevraagd
    ‘ome leo, waar heeft u’ m laten tunen?
    I rest my case…

    Reageer
  • Boosterrolla heeft op 28 april 2022 geschreven:

    E10 is door de toegevoegde ethanol meer hygroscopisch, daarnaast is de energetische waarde minder.

    Veel Japanse auto’s lopen het beste op E5, dus regelmatig gooi ik dat erin.
    Maar ook zo nu en dan E10…..

    Reageer
  • Little Red Rooster heeft op 27 april 2022 geschreven:

    Ik tank vaker in Duitsland, daar hebben ze Euro 95 zowel als E5 als ook E10. Het prijsverschil is minimaal. Ik begrijp niet Waarom dit in Nederland niet ook zo gehandhaafd wordt.
    Bij mij in de directe omgeving is geen ene pomp waar je E5 kunt tanken, hebben ze gewoon niet.

    • Tummes heeft op 26 juli 2023 geschreven:

      Wel een beetje raar dat jullie bij de E10 schrijven dat er 10% ethanol is bijgevoegd en dat je schrijft dat bij E5 helemaal niets toegevoegd kan zijn. Ik heb me laten vertellen dat in E10 maximaal 10% mag zijn bijgevoegd, dus minder mag ook. Als er dus maar bv 2% wordt bijgevoegd voldoet men aan de eis en wordt het milieuvoordeel gedecimeerd. Misschien toch beter om die 120 miljoen honger lijdende mensen te eten te geven.

      Reageer
    Reageer
  • Mark heeft op 27 april 2022 geschreven:

    Ik heb een peugeot 205 uit 1991 en tank of moet tanken E5 ( euro98 ) . Ik tank een halve tank kost mij ongeveer €55,- en doe daar ander halve week mee. Tja, mijn auto heeft geen injectie maar caburateur dus dat zuipt wat meer als moet starten met een handshoke. Is mijn hobby auto , maar ook voor woon en werk. Rijd elke week 300km.

    Reageer
  • Terry heeft op 27 april 2022 geschreven:

    Ik heb twee auto’s die alleen E5 mogen. Gelukkig weet ik een tankstation waar die net zoveel kost als E10 bij Shell. Ik kan me wel vinden in het gevoel je auto te verwennen. Zo heb ik wel van die 102 getankt in Duitsland onderweg naar Denemarken en dacht: goed bezig. 🤣

    Reageer
  • Adriaan Proost heeft op 27 april 2022 geschreven:

    Mijn auto, een Citroën uit 1997, krijgt alleen maar E10. Al zolang ik hem heb. En dat is al eventjes……sinds 2001…. Geen enkel probleem. Heeft mij al honderden Euro’s opgeleverd èn, ook niet onbelangrijk, een tevreden auto!

    Reageer
  • TK heeft op 27 april 2022 geschreven:

    Als het kan altijd in Duitsland tanken. Daar hebben ze gewoon Euro95 met E5 en ook goedkoper dan Nederland.

    Reageer
  • Lasgo heeft op 27 april 2022 geschreven:

    Ik vind het maar onzin. Ik heb 2 auto’s en met beiden heb ik vorig jaar (op aanraden van een garagehouder) een half jaar lang euro98 getankt. Ten eerste merkte ik qua rijgedrag totaal geen verschil, terwijl ik toch iemand ben die stevig doorrijden, echt geen 100 op de snelweg. En ten tweede zou rijden op euro98 een stuk zuiniger zijn. NOU, ik weet het niet, maar de DS van mij rijdt zuiniger op euro95 dan op euro98. En ik heb dit dus niet alleen afgelezen op de boordcomputer, maar ook zelf bijgehouden met aantal gereden kilometers en getankte hoeveelheid brandstof. Dus wat dat aangaat vind ik het maar grote onzin! En als dit nu bij 1 auto zo was, maar ik heb het bij beiden auto’s getest in de praktijk. Dus euro98 is absoluut NIET zuiniger, maar in de praktijk wel zo’n 10 tot 12 cent duurder dan de euro95. Dus, tel uit je winst.

    • Knijpertje heeft op 22 juni 2024 geschreven:

      Erg vreemd dat u juist het omgekeerde beweerd te ervaren…. Zou kunnen en ik wil u graag geloven.
      Ik ga het ook eens testen…. Misschien hoeven we dan niet meer de brandstofboeren te mesten.

      • Willem heeft op 22 augustus 2024 geschreven:

        Als het motormanagement systeem niet herkent dat er andere brandstog met hoger octaan getal inzit dan
        zult u inderdaad geen verschil merken behalve in de portemonnee, E5 is immers duurder.
        Dat de auto`s meer verbruiken met E5 is wel vreemd.
        Als mms het herkent zou u echt zuiniger moeten rijden al is het niet zo groot als men ons wil doen geloven: max 2% verschil.
        Als het mms het niet herkent dan zou het niets moeten uitmaken en bent u alleen meer geld kwijt aan de duurdere E5.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Zeeuwse heeft op 27 april 2022 geschreven:

    Tank alleen maar E5, Peugeot 2008. Ik hoef maar eens per maand te tanken, dus die paar euro maakt dan niet uit.

    Reageer
  • Spier heeft op 27 april 2022 geschreven:

    Ik mis nog de auto’s met LPG: die starten alleen op benzine, dus ook gewoon E5 tanken!

    • Testpilot heeft op 22 juni 2024 geschreven:

      Absoluut !

      • Arnhem heeft op 12 november 2024 geschreven:

        Doe ik nooit. Altijd 98 en nooit geen problemen.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Max heeft op 27 april 2022 geschreven:

    Ook mijn dealer adviseert E5 te tanken.
    Heb wel eens gehoord dat om ethanol met benzine te mengen er aceton gebruikt wordt. Ook deze stof is niet echt ‘vriendelijk’ voor de motor e.d.
    Hou mijn hart vast wanneer men dit ook in kerosine (vliegtuigbrandstof) gaat toepassen.

    Reageer
  • Mae Tinu heeft op 26 april 2022 geschreven:

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear