De McMurtry Spéirling – die vorig jaar het heuvelklimrecord brak tijdens het Goodwood Festival of Speed – is klaar voor productie in de vorm van de nog snellere Spéirling Pure. Prijskaartje? Omgerekend ongeveer 1,1 miljoen euro. Hoog tijd om daar wat meer informatie over op te halen. TopGear voelt daarom Max Chilton aan de tand.
Chilton is na zijn korte F1-carrière ontwikkelingscoureur geworden bij McMurtry. Hij is voor altijd vereeuwigd in de geschiedenisboeken van Goodwood door met de Spéirling in 39,08 seconden de klim af te leggen. Daarmee was Chilton bijna een seconde sneller dan het vorige record, dat op naam stond van Romain Dumas in de Volkswagen ID R.
Wat maakt de McMurtry Spéirling Pure zo snel?
De nieuwe Spéirling Pure krijgt alle trucjes die McMurtry op de recordauto van Chilton zette. Dit betekent twee elektromotoren die 1.015 pk naar de achterwielen sturen. Dankzij een 60-kWh batterij moet je tien rondjes Silverstone aan één stuk volle bak kunnen rijden. Een totale lengte van 58,9 kilometer dus. De batterij weer naar 100 procent laden, kan vervolgens in 20 minuten.
De topsnelheid ligt op 305 km/u en in de bochten kun je krachten tot 3G te verduren krijgen dankzij een gepatenteerd systeem dat ‘downforce op aanvraag’ biedt. McMurtry wil rond de honderd exemplaren van de Spéirling Pure bouwen, waarvan de eerste auto’s in 2025 geleverd moeten worden. Maar wie zit er eigenlijk achter dit bedrijf? En wat zijn de verschillen tussen de recordauto en de Pure? Daar kom je in deze video achter.
Reacties