
De McMurtry Spéirling – die vorig jaar het heuvelklimrecord brak tijdens het Goodwood Festival of Speed – is klaar voor productie in de vorm van de nog snellere Spéirling Pure. Prijskaartje? Omgerekend ongeveer 1,1 miljoen euro. Hoog tijd om daar wat meer informatie over op te halen. TopGear voelt daarom Max Chilton aan de tand.
Chilton is na zijn korte F1-carrière ontwikkelingscoureur geworden bij McMurtry. Hij is voor altijd vereeuwigd in de geschiedenisboeken van Goodwood door met de Spéirling in 39,08 seconden de klim af te leggen. Daarmee was Chilton bijna een seconde sneller dan het vorige record, dat op naam stond van Romain Dumas in de Volkswagen ID R.
Wat maakt de McMurtry Spéirling Pure zo snel?
De nieuwe Spéirling Pure krijgt alle trucjes die McMurtry op de recordauto van Chilton zette. Dit betekent twee elektromotoren die 1.015 pk naar de achterwielen sturen. Dankzij een 60-kWh batterij moet je tien rondjes Silverstone aan één stuk volle bak kunnen rijden. Een totale lengte van 58,9 kilometer dus. De batterij weer naar 100 procent laden, kan vervolgens in 20 minuten.
De topsnelheid ligt op 305 km/u en in de bochten kun je krachten tot 3G te verduren krijgen dankzij een gepatenteerd systeem dat ‘downforce op aanvraag’ biedt. McMurtry wil rond de honderd exemplaren van de Spéirling Pure bouwen, waarvan de eerste auto’s in 2025 geleverd moeten worden. Maar wie zit er eigenlijk achter dit bedrijf? En wat zijn de verschillen tussen de recordauto en de Pure? Daar kom je in deze video achter.
Meer van TopGear


VIDEO: De knotsgekke McMurtry Spéirling gaat GT3-auto’s voorbij alsof ze stilstaan

Deze piepkleine (en knotsgekke) EV moet meer dan 1 miljoen euro kosten

Waarom de Goodwood-klim van de McMurtry Spéirling ons Moment van het Jaar 2022 is

De McMurtry Speirling breekt het heuvelklimrecord op Goodwood Festival of Speed

De snelste auto ter wereld kost slechts 1 miljoen en is sneller dan een F1-auto

VIDEO: McMurtry Spéirling sloopt het ronderecord in Hockenheim

VIDEO: De knotsgekke McMurtry Spéirling gaat GT3-auto’s voorbij alsof ze stilstaan

Deze piepkleine (en knotsgekke) EV moet meer dan 1 miljoen euro kosten

Waarom de Goodwood-klim van de McMurtry Spéirling ons Moment van het Jaar 2022 is

De McMurtry Speirling breekt het heuvelklimrecord op Goodwood Festival of Speed

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Het gaat nog drukker worden op de Nederlandse wegen, en je kunt wel raden waarom

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is
