Niet alle auto’s hebben als voornaamste doel om zo efficiënt mogelijk van A naar B te komen. Als dat zo zou zijn, dan bouwde Lamborghini personenbusjes met driecilinders. Om die reden denken we dat er best een plekje is in de duurzame toekomst voor waterstofmotoren. Het produceren van waterstof is niet de efficiëntste manier om met energie om te gaan en het verbranden van het spul zorgt al helemaal niet voor het beste rendement – maar mooie techniek is het wel.
Daarom zijn we blij met dit nieuwtje. Volgens het Japanse Bestcar werkt Mazda nog steeds aan een wankelmotor op waterstof. De meeste automerken die zich toeleggen op waterstof, kiezen voor een brandstofcel. Hierbij wordt waterstof omgezet in elektriciteit en daarmee wordt een elektromotor aangedreven. De wankelmotor gebruikt de waterstof op dezelfde manier als benzine. Exacte details van een eventuele toepassing zijn schaars. De nieuwe motor zou binnen drie jaar onthuld moeten worden.
Waarom een wankelmotor op waterstof goed werkt
Waterstof gedraagt zich onvoorspelbaar, waardoor het spul lastig te gebruiken is in een conventionele verbrandingsmotor. Zogenaamde ‘heat spots’ (warme plekken) in de motor zorgen ervoor dat waterstof ontbrandt op ongewenste momenten. Een wankelmotor heeft door zijn bijzondere constructie geen ‘heat spots’. Hierdoor zou de wankelmotor heel geschikt zijn om op waterstof te draaien. Volgens de bronnen van Bestcar zou Mazda een elektrische turbo op de wankelmotor zetten.
Niet de eerste keer
In 2004 reed Mazda al met waterstof-wankelmotoren in Japan. Je kon er daar zelfs eentje leasen. De omgebouwde RX-8’jes konden op zowel waterstof als benzine rijden. Later bouwden ze de techniek ook in de Mazda 5. De eerste wankelmotor op waterstof van Mazda stamt al uit 1991. Er waren in de jaren negentig zelfs Mazda MX-5’jes met waterstof-wankelmotoren. Naast brandstofcelauto’s werkt bijvoorbeeld Toyota ook aan een raceauto die waterstof laat ontbranden.
Lees ook: De nadelen van waterstofauto’s
Mazda wil op dit moment nog niets loslaten over de nieuwe wankelmotor. De nieuwe wankelmotor kan als aggregaat (of range extender) gebruikt worden bij elektrische auto’s, maar uiteraard ook als losse aandrijfbron. In een ideale wereld komt het merk toch nog met de wonderschone Mazda RX-9 – en dan het liefst met een wankelmotor, achterwielaandrijving en een handbak. Al is dat financieel gezien waarschijnlijk geen haalbare propositie. Hieronder krijg je een voorproefje van hoe zo’n wankelmotor klinkt.
5 pots driver heeft op 19 augustus 2021 geschreven:
Moet ik hier kunnen horen hoe de wankelmotor klinkt??
Ik hoor alleen banden geruis en grind…
Ga dan op glad asfalt een heuvel op en geef gas
(in plaats van af) om de motor te laten horen…
Dom filmpje.
Eldebe heeft op 19 augustus 2021 geschreven:
Volgens mij heeft ING. Wankel tot de wankelmotor ontwikkeld voor het gebruik van waterstof. Later is de motor aangepast voor het verbranden van andere brandstoffen oa benzine. Dit was geen succes.
Consigliere heeft op 19 augustus 2021 geschreven:
Ik geloof sowieso heilig in waterstof. Electrisch is tijdelijk. Mooie auto.
Jason heeft op 21 augustus 2021 geschreven:
Hoe wordt waterstof gemaakt dan?
Kost veel meer energie dan gelijk op electrisch.
WokkelOkkel heeft op 23 augustus 2021 geschreven:
De energie efficiëntie zegt niet alles. Als het praktischer of economisch gunstiger is, kan het nog steeds de keuze worden. Denk aan Video-2000 vs. Betamax vs. VHS.