De hoeveelheden voedsel die Amerikanen tot zich kunnen nemen – we weten het allemaal en toch blijft het verbazen. We kunnen niet schatten wat het zo’n beetje weegt, maar we denken dat je een gemiddeld Europees provinciestadje zou kunnen voeden met de worstjes, steaks, ribs en kip die John Hennessey zojuist op tafel heeft laten zetten.
We zitten in Hinze’s BBQ, een restaurant in Sealey, Texas. Een prima plek dus om de geweldig gastvrije en enthousiaste John Hennessey eens het vuur aan de schenen te leggen. Want wanneer gaat de Hennessey Venom F5 eindelijk een snelheidsrecord breken?
TG: Je kondigde de F5 al aan in 2014. Zijn de doelen van het project gaandeweg veranderd?
JH: Nee… en ja. Nee, omdat het originele plan was om de snelste auto ter wereld te maken, en dat zijn we nog altijd van plan. Ja, omdat we toch de koers licht gewijzigd hebben en de beslissing namen om de Spyder te maken, omdat er zoveel belangstelling voor was. En misschien komen er nog wel andere varianten aan.
TG: Wanneer zullen we de F5 snelheden van om en nabij die 300 mph zien halen?
JH: Volgens mij liet Bugatti de Chiron in 2015 zien, kwam in 2016 met een klantenauto en brak die 300-mph grens pas in september 2019. Dus van de eerste auto’s naar topsnelheid duurde drie jaar. Wij hebben nog maar net onze eerste auto afgeleverd, maar we gaan bij het testen al steeds harder.
TG: Ben je blij met de F5?
JH: Hell yeah! Ik heb hem gebouwd om de snelste te zijn, maar ook spannend en een tikje griezelig. Ik heb een hoop snelle auto’s gehad en gereden, ik rij dagelijks in een Tesla Model S Plaid en heb een Porsche Turbo S. Allebei verschrikkelijk snelle auto’s, maar ik raak eraan gewend. Aan de F5 zal ik nooit wennen. Het is een P-51 Mustang met een Merlin-motor, maar dan voor de openbare weg.
TG: Je bent heel open over het feit dat met de gewone Hennessey-modificaties aan pick-ups en auto’s het geld voor de F5 verdiend moet worden. Maar de klanten voor die twee zijn totaal verschillend, toch?
JH: Miljardairs tevredenstellen is een uitdaging, maar het is heel bevredigend als het lukt. Je gaat er anders van nadenken. Daarom ben ik ook dol op dingen als de Treasure Chest [de schatkist, red.]. Die is speciaal gemaakt en komt met een gefreesd aluminium juwelenkistje, de sleutel van de Hennessey Venom F5 met Inconel van de Space Shuttle Endeavour, en een 5k kostende autohoes van merino-wol.
TG: Hoe staat het met Deep Space (de elektrische zeswielige hyper-GT met stoelen in diamantopstelling en dik 2.000 pk)? Op dit moment zie ik het alleen nog voor me als een opstelling van vier kantoorstoelen met een auto-omtrek eromheen getapet.
JH: Je moet ergens beginnen. De zes wielen en diamant-opstelling waren mijn idee. Nathan Malinick (de designbaas bij Hennessey) bouwt daar gewoon omheen. Ik loop al met het idee elektrisch te gaan sinds de Model S uitkwam.
Nu doen Rivian en Ford het ook, dus wat gaat ons bijzonder maken? Deep Space was het antwoord. Langere wiel-basis, grotere batterij, drie assen en veel tractie. Rolls-Royce is een inspiratiebron voor Deep Space, we willen dat ie zowel snel als buitengewoon luxueus wordt.
Reacties