
Kijk nou, een nieuwe Nissan Micra. En gelukkig is het weer een kleine betaalbare auto. Relatief betaalbaar dan, want goedkope auto’s bestaan niet meer. En ja, deze auto is volledig elektrisch. De Nissan Micra wordt door zijn makers omschreven als ‘brutaal’ en hij zou wat karakter terug moeten brengen in het segment van kleine auto’s. Dat mag ook wel, want het imago van de Micra is momenteel niet al te best.
In Nederland ging Nissan diep in de vorige eeuw een deal aan met het GAK, het toenmalige UWV. Die instelling verstrekte nogal eens auto’s aan ouderen die krap bij kas zaten of daar anderszins voor in aanmerking kwamen. Nissan blij, want het ging om niet minder dan 1.200 auto’s per jaar. Pas toen jaren later bleek dat niemand anders een Micra wilde rijden, omdat het ‘een bejaardenauto’ was, temperde de vreugde.
Wat het merk ook deed (een op zich leuke, want betaalbare rallyklasse organiseren bijvoorbeeld), de Micra was en bleef een Omroep Max-mobiel. De enigen die erin reden, waren bejaarden of, heel af en toe, een licht beschaamde starter die hem overduidelijk geërfd had. Met de generatie die in 2017 verscheen, werd het imago al wat opgepoetst. Deze Micra moet het imago al helemaal doen vergeten.
Technisch is dit een Renault 5
De Renault 5 is ook een karaktervol gebakje in hetzelfde segment. Sterker nog, deze Micra is gebouwd op hetzelfde platform. Nissan en Renault zitten namelijk in dezelfde alliantie. Net als de Renault 5 krijgt hij de keuze uit een 40-kWh- of 52-kWh accu. Voor die laatste mikt Nissan op een actieradius van net geen 400 kilometer.
Lees ook: Dit is nu de grootste ouwe-lullenbak van Nederland
Hij heeft misschien hetzelfde hoekige silhouet als de R5, maar Nissan heeft duidelijk eigen designelementen in het nieuwe gezicht van de Micra gestopt. Volgens het merk blijft de auto ook ‘trouw aan het DNA van zijn voorgangers’ door ‘eenvoud’, al is nog niet duidelijk wat dat in de praktijk betekent. We hebben letterlijk alleen nog maar dit plaatje.

Deze Micra en de nieuwe derde generatie Leaf maken deel uit van een wereldwijd modeloffensief waarmee Nissan zich weer op de kaart wil zetten. Het zal je niet ontgaan zijn dat het niet heel erg goed gaat met Nissan. Een slimme strategie op zo’n moment is om niet voor een hoop geld je eigen auto’s te ontwikkelen, maar een platform lenen van een concerngenootje. Mitsubishi is hier ook erg goed in.
Wanneer komt de nieuwe Nissan Micra?
Het plan om er financieel wat frisser voor te staan omvat onder andere een nieuwe generatie hybride-aandrijving – onder de naam ‘e-power’ – opgefriste benzinemodellen (voor verschillende markten wereldwijd), de introductie van een nieuwe minivan en Kei-car voor Japan, een heropleving van Infiniti in de VS, en zelfs een opvallende nieuwe Juke voor Europa. De nieuwe Micra staat nog vóór het einde van het jaar bij de dealer, dus lang hoeven we niet te wachten.
Zijn oudere mensen lullen?
Moet je zo reclame maken?
Van mijn grootouders had ik destijds twee micra’s geërfd. Prima autos die nog lang zijn meegegaan. En dat is wellicht de grootste ondernemers fout geweest die het succes van de Micra niet te goede kwam. Als je geld wilt verdienen maak je een auto die net buiten de garantie stukken krijgt, zodat het voordeliger is een nieuwe auto aan te schaffen.
Kom op zeg, het lijkt zo simpelcmaar blijkbaar is het dat niet. Voorbeeldje: als ik nu een mooie 5 serie e39 koop en daar nog 15 jaar mee rijdt, heb ik minder co2 uitgestoten dan een nieuw autootje dat na 15 jaar op is en op de sloop beland.
Evert,
Een kleine elektrische auto is geen milieudelict vergeleken bij een 2200kg wegende Tesla en al helemaal niet vergeleken bij een benzinemotor.
Die fantastische optie ’tweedehands oprijden tot het naadje’ is er straks ook niet meer. Bovendien, soms willen mensen een nieuwe auto.
Je reactie is kolderiek.
Maak in excel 2 grafieken met de co2 uitstoot van de door mij genoemde voorbeelden en kom dan hier terug.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de benodigde materialen voor nieuwbouw.
Laat jezelf baseren op feiten en niet op gevoel aub
Je vooringenomenheid en gebrek aan kennis zijn beide schrijnend. Meer valt er niet over te zeggen.
En daar wat geld insteken om te onderhouden zodat die niet naar de sloop hoeft. In zo een geval is hergebruik de meest duurzame optie
@@evert
Niet zo dan? Na een jaar of 15 rijp voor de sloop en dan hebben ze amper hun fabrikatieuitstoot eruit. Kan je beter een tweedehands ploffer halen dan ben je duurzamer bezig
Niet zulke domme dingen zeggen Evert. Je zet alleen maar jezelf voor schut.
Grappig die kleine elektrische autootjes, maar heuse milieudelicten
Er staat dan ook “de grootste ouwe lullenbak van Nederland”. Niet van Japan, dus 🙂
Nou micra een ouwe lullenbak? De heb je mijn Nissan micra k12 niet gezien om air en semislicks.
Micras zijn echt geen ouwe lukken bakken alleen ze zijn zo simpel gehouden in Europa, maar als in Japan kijkt naar de micra ik bedoel march kijkt zijn het hele kleurrijke autos met heel veel opties en met heel veel verschillende uitvoeringen van de k10, k11,k12 en de k13 de k14 is gewoon een kut renault. En beste top gear je kijk niet naar een micra je schrijft niet over micra maar gewoon een kots lelijke renault 5 met een Nissan logo. Hoop dat jullie ooit een dag een stukje kunnen schrijven over de micra/march dat het niet zulke lullenbak zijn dat jullie dachten😁.
Mvg,
The Crazy Cameleon