Wanneer worden elektrische auto's betaalbaar?

Net zo duur als benzineauto's

Seres 3
Foto('s): Seres

De definitie van ‘betaalbaar’ is voor iedereen anders. Je neefje van vijf moet aan een ijsje waarschijnlijk 25 procent van zijn volledige netto inkomen spenderen, terwijl jij het minder voelt. Waar iedereen het over eens is, is dat elektrische auto’s duurder zijn dan vergelijkbare benzineauto’s. BloombergNEF, de onderzoekstak van het gelijknamige nieuwsbedrijf, deed onderzoek naar wanneer elektrische auto’s betaalbaar worden.

Wanneer worden elektrische auto’s goedkoper dan benzineauto’s?

Volgens BNEF is 2026 het omslagpunt. Dan zijn elektrische auto’s in de middenklasse net zo duur om te produceren als benzine- en dieseltegenhangers. Kleine auto’s worden in 2027 net zo betaalbaar. De prijs vóór belastingen voor een middenklasser is dan gemiddeld 19.000 euro. In 2030 kost deze middenklasser nog maar 16.300 euro, terwijl benzine- en dieselauto’s even duur zouden blijven.

Geen benzineauto’s meer

De prijskoersen sluiten aan bij veel van de gemaakte plannen. Er zijn automerken, zoals Ford, die in Europa vanaf 2030 alleen nog maar elektrische personenauto’s willen verkopen. Ook Land Rover verwacht geen benzinespul meer te slijten in 2030. In Engeland willen ze de nieuwverkoop van auto’s met brandstofmotor dan ook verbieden vanaf 2030. In Europa moeten automerken ook steeds meer elektrische auto’s verkopen om aan de strenger wordende uitstooteisen te voldoen.

Sommige elektrische auto’s zijn al betaalbaar

Voor minder dan 20.000 euro koop je nu al een Dacia Spring, de goedkoopste elektrische auto van Nederland. Voor dat bedrag hoef je geen overdaad aan luxe of een extreme actieradius te verwachten. De auto’s die in 2026 onder de 20.000 euro duiken, zullen ongetwijfeld een stuk praktischer inzetbaar zijn voor de meeste mensen. De lage prijs van Dacia geeft wel aan dat we al serieus onderweg zijn naar een betaalbare elektrische auto die jouw benzineauto volledig kan vervangen. Of hoop je eerder op synthetische brandstoffen of waterstof?

Reacties
  1. Chris zegt op 19 mei 2021 om 23:55:

    Ze zijn betaalbaar als je voldoende geld hebt. Dat is toch logisch.

  2. Laadpaal zegt op 18 mei 2021 om 09:03:

    De bestaande plekken zijn denk ik niet geschikt voor elektrisch laden. De meeste mensen wonen in een rijtjeswoning en daar is gewoon te weinig ruimte op iedere parkeer plek voor een laadpaal. Of ze moeten hem op de muur bevestigen oid. Dat steekt te veel uit denk ik op de stoep. Laat ze dit eerst maar eens oplossen ipv met allerlei nieuwe modellen auto´s komen. Jan Modaal moet er ook van kunnen profiteren.

  3. H. Moree zegt op 18 mei 2021 om 01:20:

    Nou… welkom in de randstad… als je in een flat woont of maisonettewoning en gebruik moet maken van de openbare parkeerplekken dan kan je je auto niet eens opkaden. Daarna vind ik het van de gekke dat je een idioot grote hoeveelheid stroom in een koekblik moet pompen (vele malen meer dan het jaargebruik van een gemiddeld gezin) wat je binnen een paar 100 km wegrijdt… wind en zon gaan dat niet oplossen want daar is onze infrastructuur niet op gebouwd… waterstof is een betere oplossing (ook voor de 3e wereldlanden waar nu nog steeds op onhumane wijze de grondstoffen voor de accus gedolven worden)

  4. Rogier zegt op 17 mei 2021 om 21:30:

    Het is nu uiteraard relatief duurder om een elektrische auto te maken. Er wordt nu nog relatief veel geld in R&D gestopt, modellen verversen vaak (BMW/Audi benzine/diesel modellen worden soms 8 jaar geproduceerd) terwijl elektra-auto-runs bijna altijd vrij snel upgraden qua technologie/uiterlijk alleen Tesla heeft relatief lang een productierun). Daarnaast, accu’s zijn nog relatief duur, productievolumes relatief laag. Het is uiteraard een kwestie van tijd voordat het omslag punt komt dat het rendabeler wordt.

    Het is voor veel mensen nog een beetje de kat uit de boom kijken en wachten tot de aanschafprijs goedkoper wordt. Ook voor mij. Snelladen was 10 jaar geleden 11kw, toen 22kw, toen 50, 100, 150, 175kw.. ‘snelladen’ is relatief. Dat het de toekomst is, daar twijfelen denk ik weinig mensen aan.

  5. Nico zegt op 17 mei 2021 om 18:34:

    Als het bijtanken net zo snel gaat als bij diesel of benzine komen we in de buurt.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken