
We zijn dol op Duitse auto’s, daar niet van, maar er zijn ook andere nationaliteiten. Duitse fabrikanten hebben er een handje van te claimen dat ze zo’n beetje álleshebben uitgevonden. Zoals toen Mercedes met de M-klasse kwam. Ze noemden hem de eerste luxe terreinwagen. Range Rover? Jeep Wagoneer? Die werden kennelijk in één klap uit de geschiedenis gewist. BMW noemde de X6 de eerste coupé-SUV ter wereld. Gingen ze toch even voorbij aan de SsangYong Actyon uit 2005, die dan misschien wel bagger was, maar wel de primeur had, voor zover wij weten.
VW hoeft ook niet te blijven opscheppen dat de Golf GTI de eerste hot hatch was. Ze kunnen rustig een stap terug doen en erop wijzen dat er anderen zijn die die claim mogen neerleggen. ‘Hij wordt beschouwd als het origineel in zijn klasse’, kraait een boekje dat werd uitgebracht bij de 50e verjaardag van sportieve Golfjes. Oké: daar zijn wij ook schuldig aan. Als een kras in een plaat: ‘de Golf GTI was de eerste hot hatch’.
De GTI ziet iedereen als de stamvader

Hij blijft natuurlijk in de collectieve herinnering hangen omdat VW altijd trouw is gebleven aan het concept, en met elke nieuwe generatie Golf weer met een nieuwe GTI kwam. Zijn rivalen hebben die vasthoudendheid nooit kunnen opbrengen. Die sloten slechts af en toe eens aan bij de hot hatch-club, afhankelijk van interne stromingen bij het merk en wispelturig kopersgedrag. Dus ja, de Golf blijft top of mind, en we zien hem als de stamvader.
Alleen was ie dat niet. Enkele weken voordat de Golf GTI werd geïntroduceerd, begon Renault met de verkopen van de 5 Alpine. Hij had geen injectie, maar was wel ‘heter’ dan standaard, en hij had strepen. Overigens pakte de Golf wel een andere mijlpaal: hij verscheen op een autoshow, die van Frankfurt in 1972, voordat de Renault dat deed.
En wat dacht je van de Simca 1100?

Maar we kunnen nog verder teruggaan dan het opgepepte Vijfje. De Simca 1100 is nu een vergeten auto van een vergeten merk, maar in de vroege jaren ’70 verkocht hij als een malle. En er verscheen in 1974 een versie met dubbele carburateurs, de Ti, die ook een alleszins redelijke claim kan neerleggen de eerste hot hatch te zijn geweest. Ga je nog verder graven, dan zou je kunnen uitkomen bij de Autobianchi A112 Abarth uit 1971.
En dat zijn alleen nog maar de auto’s die echt hatchbacks zijn en voorwielaandrijving hebben; de tweedeurs Mini Cooper of de achterwielaangedreven BMW 2002 Touring mogen niet eens meedoen. Maar goed: de geschiedenis wordt geschreven door de winnaars.
Lees ook: Man pompt 125.000 euro in VW Golf I GTI

NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
13 reacties op “Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Dit was de snelle Golf die betrokken was bij inbraak Drents Museum (en het is geen GTI)

De nieuwste (en goedkopere) VW Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Op AliExpress koop je nu voor een prikkie een gloednieuwe GTI-motor (en dat schijnt nog best oké te zijn)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Volkswagen laat eerste beelden van nieuwe Golf GTI Clubsport zien

Koop jij deze bijzondere VW Golf GTI met de motor áchterin voor een prikkie?

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Er komen weer sportieve Renaults, náást de bekende Alpine-modellen

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Renault 5 Alpine had al een 5 – bak. VW Gti niet
Wat dachten jullie van inocenti de Tomaso
Ach, de ‘Reitenwagen’ van Daimler-Benz (1885) wordt algemeen ook als de eerste auto met verbrandingsmotor gezien…terwijl die toch ècht van Lenoir is (1882)…
Wij Nederlanders zijn, als het op auto’s aankomt, erg Duits-geöriënteerd.
Helaas ligt de “Deutsche Grundlichkeit” alweer tijden achter ons, en worden we links en rechts door Aziatische merken voorbijgegaan.
Wat een Duitsland bashing de laatste tijd hier. Het lijkt wel alsof mensen een bepaalde agenda pushen…
In realiteit zijn de Duitse auto’s gewoon de maatstaf, zowel voor ICE als EV. Alleen de Japanners hebben gelijkwaardig niveau. De Chinezen lopen lichtjaren achter.
De eerste is de Morris /Austin Cooper en Cooper S
Renault 5 Alpine had al een 5 – bak. VW Gti niet
Dat valt idd nogal op. Mensen die roepen dat Duitsland achterloopt hebben 1000% zeker niet een Duitser en in zo’n pingpongbak gereden want dan zou je dat nooit zeggen.
De duitsers menen altijd dat ze het zijn
Altijd op elk type andere techniek en uitprobeersels….en als het erop aan komt, is het niks…en ik vind ze saai.
Ik rij al 20 jaar Cadillac….dat rijd sls een koning! Met weing onderhoudkosten.
Ik ken mensen die hebben een plantenbak van audi en vw, bmw met dure reparaties .
Ben zelf schadehersteller…de kwaliteit is niet zoals het hoort te zijn
Hoe dan ook….toen was geluk nog heel gewoon.
Wat te denken van de NSU 1000 TT. Die was er al in 1967!
Maar dat was nu niet bepaald een hatchback.
Geen hatchback, maar wel een klein licht autootje met een sterke motor, dus qua concept toch wel een beetje hetzelfde.
Dus Volkswagen heeft het concept van de Simca 1100 gekopieerd, daarna de TI gestolen en alleen de G uitgevonden,
Beter goed gejat dan,….
Jammer dat samen met Pigozzi ook de ziel van Simca is gehemeld.