We zijn dol op Duitse auto’s, daar niet van, maar er zijn ook andere nationaliteiten. Duitse fabrikanten hebben er een handje van te claimen dat ze zo’n beetje álleshebben uitgevonden. Zoals toen Mercedes met de M-klasse kwam. Ze noemden hem de eerste luxe terreinwagen. Range Rover? Jeep Wagoneer? Die werden kennelijk in één klap uit de geschiedenis gewist. BMW noemde de X6 de eerste coupé-SUV ter wereld. Gingen ze toch even voorbij aan de SsangYong Actyon uit 2005, die dan misschien wel bagger was, maar wel de primeur had, voor zover wij weten.

VW hoeft ook niet te blijven opscheppen dat de Golf GTI de eerste hot hatch was. Ze kunnen rustig een stap terug doen en erop wijzen dat er anderen zijn die die claim mogen neerleggen. ‘Hij wordt beschouwd als het origineel in zijn klasse’, kraait een boekje dat werd uitgebracht bij de 50e verjaardag van sportieve Golfjes. Oké: daar zijn wij ook schuldig aan. Als een kras in een plaat: ‘de Golf GTI was de eerste hot hatch’.

De GTI ziet iedereen als de stamvader

Hij blijft natuurlijk in de collectieve herinnering hangen omdat VW altijd trouw is gebleven aan het concept, en met elke nieuwe generatie Golf weer met een nieuwe GTI kwam. Zijn rivalen hebben die vasthoudendheid nooit kunnen opbrengen. Die sloten slechts af en toe eens aan bij de hot hatch-club, afhankelijk van interne stromingen bij het merk en wispelturig kopersgedrag. Dus ja, de Golf blijft top of mind, en we zien hem als de stamvader.

Alleen was ie dat niet. Enkele weken voordat de Golf GTI werd geïntroduceerd, begon Renault met de verkopen van de 5 Alpine. Hij had geen injectie, maar was wel ‘heter’ dan standaard, en hij had strepen. Overigens pakte de Golf wel een andere mijlpaal: hij verscheen op een autoshow, die van Frankfurt in 1972, voordat de Renault dat deed.

En wat dacht je van de Simca 1100?

Maar we kunnen nog verder teruggaan dan het opgepepte Vijfje. De Simca 1100 is nu een vergeten auto van een vergeten merk, maar in de vroege jaren ’70 verkocht hij als een malle. En er verscheen in 1974 een versie met dubbele carburateurs, de Ti, die ook een alleszins redelijke claim kan neerleggen de eerste hot hatch te zijn geweest. Ga je nog verder graven, dan zou je kunnen uitkomen bij de Autobianchi A112 Abarth uit 1971.

En dat zijn alleen nog maar de auto’s die echt hatchbacks zijn en voorwielaandrijving hebben; de tweedeurs Mini Cooper of de achterwielaangedreven BMW 2002 Touring mogen niet eens meedoen. Maar goed: de geschiedenis wordt geschreven door de winnaars.

13 reacties op “Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?”

  1. Ach, de ‘Reitenwagen’ van Daimler-Benz (1885) wordt algemeen ook als de eerste auto met verbrandingsmotor gezien…terwijl die toch ècht van Lenoir is (1882)…
    Wij Nederlanders zijn, als het op auto’s aankomt, erg Duits-geöriënteerd.
    Helaas ligt de “Deutsche Grundlichkeit” alweer tijden achter ons, en worden we links en rechts door Aziatische merken voorbijgegaan.

    • Wat een Duitsland bashing de laatste tijd hier. Het lijkt wel alsof mensen een bepaalde agenda pushen…

      In realiteit zijn de Duitse auto’s gewoon de maatstaf, zowel voor ICE als EV. Alleen de Japanners hebben gelijkwaardig niveau. De Chinezen lopen lichtjaren achter.

      • Dat valt idd nogal op. Mensen die roepen dat Duitsland achterloopt hebben 1000% zeker niet een Duitser en in zo’n pingpongbak gereden want dan zou je dat nooit zeggen.

        • De duitsers menen altijd dat ze het zijn
          Altijd op elk type andere techniek en uitprobeersels….en als het erop aan komt, is het niks…en ik vind ze saai.
          Ik rij al 20 jaar Cadillac….dat rijd sls een koning! Met weing onderhoudkosten.
          Ik ken mensen die hebben een plantenbak van audi en vw, bmw met dure reparaties .
          Ben zelf schadehersteller…de kwaliteit is niet zoals het hoort te zijn

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *