Man pompt 125.000 euro in VW Golf I GTI

Het moest de ultieme GTI worden

Foto('s): Derek SprattVolkswagen Golf 1 GTI 1983
Foto('s): Derek SprattVolkswagen Golf 1 GTI 1983
Foto('s): Derek SprattVolkswagen Golf 1 GTI 1983
Foto('s): Derek SprattVolkswagen Golf 1 GTI 1983
Foto('s): Derek SprattVolkswagen Golf 1 GTI 1983
Foto('s): Derek SprattVolkswagen Golf 1 GTI 1983
Volkswagen Golf 1 GTI 1983
Volkswagen Golf 1 GTI 1983
Volkswagen Golf 1 GTI 1983
Volkswagen Golf 1 GTI 1983
Volkswagen Golf 1 GTI 1983
Volkswagen Golf 1 GTI 1983

De Volkswagen Rabbit, die ken je. Ook als je denkt dat je ‘m niet kent. Volgens het voor autoliefhebbers haast evangelische Haynes klonk ‘Golf’ te prijzig voor de jonge doelgroep en ging Volkswagen in Amerika met de eerste generatie Golf voor de naam ‘Rabbit’. Die naam zou beter passen bij een auto die snel en wendbaar is. De Rabbit kreeg later ook gezelschap van de Fox, een goedkope sedan. Die naam werd hier later weer gedrukt op de opvolger van de Volkswagen Lupo en tevens de grootste flop van Volkswagen in Nederland.

In Noord-Amerika moesten ze wat langer wachten op de Golf GTI, die in Nederland al in 1976 kwam. Maar toen hij in 1983 eindelijk verscheen, had hij wel meteen de 1,8-liter motor met meer koppel. De Amerikaanse Golf herken je aan de vierkante koplampen, zoals deze Rabbit GTI uit 1983. Derek Spratt kocht in de jaren tachtig als een van de eerste Canadezen een GTI, nadat elk autotijdschrift lyrisch was over de hete hatch. Na een paar jaar verkocht hij zijn Golf GTI, maar in 2011 begon het toch weer te kriebelen, dus zocht hij opnieuw een exemplaar uit hetzelfde bouwjaar.

Volkswagen Golf 1 GTI 1983Foto('s): Derek Spratt
Derek Spratt in de jaren tachtig

Zijn doel was om een veelzijdige en smetteloze GTI te bouwen, met behoud van het originele karakter. Hij schat zelf in dat hij 12.000 uur en ruim 125.000 euro in zijn kleine hete hatchback stak. Zo bewandelde hij bijvoorbeeld niet de makkelijkste route voor meer vermogen en koos hij ervoor om de 2,1-liter motor atmosferisch te houden. De turboloze motor produceert nu meer dan 240 pk. Hij bouwde elektrische ramen, verwarmde stoelen, een startknop en een digitaal dashboard in de auto. De 0-100-tijd is minder dan 5 seconden en met een stoot lachgas komt er nog eens 100 pk bij.

Het eerste wat hij deed na het bouwen van de auto, was met zijn 85-jarige vader een roadtrip doen. Ook reed hij met zijn 34-jarige zoon over Highway 1, zoals hij dat vroeger deed in zijn eerste GTI. Hij zal ongetwijfeld een Porsche Boxster of twee eruit gesprint hebben, want dat was een van zijn doelen. Toen hij vond dat hij er genoeg in gereden had, verkocht hij de verbouwde GTI aan een stel in Vancouver voor een fractie van het geïnvesteerde geld. Zonde? Derek vindt van niet: ‘Als je auto’s modificeert voor het geld, dan moet je een nieuwe hobby zoeken.’

Derek droomt al over zijn volgende project: het elektrificeren van een VW Kever uit 1961. ‘De techniek achter het ombouwen van een klassieker tot een elektrische auto vind ik erg interessant’, zegt Derek. Hieronder zie je een uitgebreid verslag van alles wat er in en op zijn oude Rabbit GTI zit.

Derek Spratt over zijn GTI

Reacties
  1. Fewawie zegt op 29 februari 2020 om 20:43:

    Sorry hoor, 125k voor wat hedendaagse snufjes? Wat een onzin, ik geloof er niks van. Er wordt gezegd dat hij de boel zo OEM mogelijk heeft gehouden. Waar is het geld in godsnaam naartoe gegaan dan..? Btw, zelfs als het waar is ben je een ware idioot. Liefhebber of niet, 125k is occassion Ferrari/ lamborghini geld.

  2. rob zegt op 29 februari 2020 om 13:05:

    125.000 euro weggegooid geld, voor dat geld had hij een gebruikte Ferrari kunnen kopen ipv die lelijke schoenendoos

    • Peter zegt op 29 februari 2020 om 18:06:

      Liefde voor auto’s

  3. TG zegt op 28 februari 2020 om 17:28:

    Als je op delen drukt krijg je de link van de video Cerdt?
    Hierbij speciaal voor jou de link:
    https://youtu.be/e84opR4w0Jc

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws