
Gemera, dat klinkt ergens heel bekend. Ah, is het niet zo’n vreemd beest uit de Griekse mythologie? Zo’n leeuw met een slang als staart of een geitenkop uit z’n rug? Nee, dat is een Chimaera, het schepsel waar TVR ooit een auto naar vernoemde. We hebben het hier over de Koenigsegg Gemera, de nieuwe mega-GT van het Zweedse merk, waarmee je met nog drie mensen met 1.730 pk op vakantie kunt. Uiteraard zit er een goed verhaal achter de naam, net als bij de Jesko. Er kwam geen langdurig onderzoek van een marketingafdeling bij kijken, dat is zeker.
Christian von Koenigsegg was aan het eten met zijn ouders, vader Jesko en moeder Brita. Het was zijn moeder die de naam voor de nieuwe vierzitter bedacht. ‘Normaal proberen we iets Zweeds te doen. “Ge” betekent geven in het Zweeds en “Mera” betekent meer’, zegt Christian tegen TopGear. Koenigsegg Gemera betekent dus ‘meer geven’. Een passende naam voor een vierzitter met drie elektromotoren, één benzinemotor, acht bekerhouders, 1.730 pk en 3.500 Nm. En zo is één auto vernoemd naar zijn vader, en dankt er een zijn naam aan zijn moeder.
Nog wat bijzondere details: de 2.0 driecilinder (van slechts 70 kilo en met 600 pk!) ligt achter in de auto, maar drijft de voorwielen aan. Omdat elke klep in de motor los bediend wordt, in plaats van met een vaste nokkenas, kon Koenigsegg het geluid heel minutieus bijstellen. Christian belooft dat de titanium uitlaat van Akrapovič proper en groots zal klinken, niet als een laffe driecilinder. De totale actieradius van de benzinemotor met de drie elektromotoren bedraagt tot wel 1.000 kilometer.
Wat betekent Gemera?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Je kunt de Koenigsegg Gemera nu ook bestellen met de V8 uit een Jesko (2.300 pk!)

Eindelijk het geluid van de Koenigsegg Gemera

Koenigsegg wil vulkaanbrandstof

Koenigsegg Gemera en het kippenei hebben veel gemeen

Freevalve: de driecilinder van Koenigsegg uitgelegd

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?
