
Gemera, dat klinkt ergens heel bekend. Ah, is het niet zo’n vreemd beest uit de Griekse mythologie? Zo’n leeuw met een slang als staart of een geitenkop uit z’n rug? Nee, dat is een Chimaera, het schepsel waar TVR ooit een auto naar vernoemde. We hebben het hier over de Koenigsegg Gemera, de nieuwe mega-GT van het Zweedse merk, waarmee je met nog drie mensen met 1.730 pk op vakantie kunt. Uiteraard zit er een goed verhaal achter de naam, net als bij de Jesko. Er kwam geen langdurig onderzoek van een marketingafdeling bij kijken, dat is zeker.
Christian von Koenigsegg was aan het eten met zijn ouders, vader Jesko en moeder Brita. Het was zijn moeder die de naam voor de nieuwe vierzitter bedacht. ‘Normaal proberen we iets Zweeds te doen. “Ge” betekent geven in het Zweeds en “Mera” betekent meer’, zegt Christian tegen TopGear. Koenigsegg Gemera betekent dus ‘meer geven’. Een passende naam voor een vierzitter met drie elektromotoren, één benzinemotor, acht bekerhouders, 1.730 pk en 3.500 Nm. En zo is één auto vernoemd naar zijn vader, en dankt er een zijn naam aan zijn moeder.
Nog wat bijzondere details: de 2.0 driecilinder (van slechts 70 kilo en met 600 pk!) ligt achter in de auto, maar drijft de voorwielen aan. Omdat elke klep in de motor los bediend wordt, in plaats van met een vaste nokkenas, kon Koenigsegg het geluid heel minutieus bijstellen. Christian belooft dat de titanium uitlaat van Akrapovič proper en groots zal klinken, niet als een laffe driecilinder. De totale actieradius van de benzinemotor met de drie elektromotoren bedraagt tot wel 1.000 kilometer.
Wat betekent Gemera?
Meer van TopGear


Je kunt de Koenigsegg Gemera nu ook bestellen met de V8 uit een Jesko (2.300 pk!)

Eindelijk het geluid van de Koenigsegg Gemera

Koenigsegg wil vulkaanbrandstof

Koenigsegg Gemera en het kippenei hebben veel gemeen

Freevalve: de driecilinder van Koenigsegg uitgelegd

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
