In Nederland is cruisecontrol sinds dit jaar onmisbaarder dan ooit. Gemerkt of ongemerkt overschrijd je al snel de nieuwe maximumsnelheid van 100 km/u. Maar hoe zit het als je in Duitsland over de Autobahn stuift? Hoe hard kun je dan rijden terwijl je je rechtervoet laat rusten? Wat is de maximumsnelheid van cruisecontrol?

Logica dicteert dat een auto niet sneller kan rijden op cruisecontrol dan de topsnelheid van de auto. De cruisecontrol is geen magische lifehack waarmee je je Toyota Aygo ineens 250 laat rijden. Als jouw koekblik 140 km/u haalt, dan haalt ie dat op de cruisecontrol ook wel.

Maar hoe zit het met auto’s die sneller kunnen dan drie keer de maximumsnelheid in Nederland? We probeerden het met een Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid in Duitsland. De krachtigste Cayenne ooit gemaakt moet een snelheid kunnen halen van 295 km/u, maar we kunnen vertellen dat dat nog wat conservatief is ingestoken.

Wat is nou de hoogste snelheid op cruisecontrol?

De snelheid van de cruisecontrol bij deze Porsche verschijnt in beeld, dus het is eenvoudig te zien wat de maximumsnelheid is van de cruisecontrol. Harder dan 210 km/u wil de Cayenne niet op de tempomaat. Bij andere merken zal deze snelheid om aansprakelijkheidsredenen niet veel hoger liggen.

We weten toevallig dat de Ford Mustang weigert harder te gaan dan 200 km/u op cruisecontrol. Volvo meldde aan het begin van dit jaar dat hun adaptieve cruisecontrol werkt tot een snelheid van 200 km/u. Bij de nieuwste modellen is dat uiteraard niet meer van toepassing, want alle Volvo’s zijn nu begrensd op 180 km/u.

Kleine lifehack

Oké, dus je wilt wel een kleine lifehack van ons. Die hebben we voor je, aan de andere kant van het snelheidsspectrum. De meeste cruisecontrolsystemen gaan pas werken boven de 30 km/u. Als je om wat voor reden dan ook onder deze snelheid je tempomaat wilt activeren, schakel dan even door naar een hogere versnelling. Als je 25 km/u in zijn derde versnelling rijdt, wil hij het bij sommige auto’s wel doen.

Reacties

  • Van Stoffelen heeft op 27 juli 2020 geschreven:

    Echt een kwaliteitsartikel dit. We doen een test met één auto en typen er een berichtje omheen ‘dat het met andere auto’s wel ongeveer hetzelfde zal zijn’. En dat noemt zich een autoblad. Beste Top Gear journalisten, ik heb een verrassing voor jullie: het is bij ieder merk en soms zelfs ieder model anders. Tesla’s CC krijg je niet boven de 150 kmh, Audi en BMW hebben tempomaten (gehad) die het bij 250 kmh nog doen.

    Reageer
  • Dave heeft op 27 juli 2020 geschreven:

    Onze Zoë is keihard begrensd op 140.
    De cruisecontrol kan ik echter zonder probleem doortikken naar 200.
    Na afremmen doet de auto dapper zijn best om weer terug naar 200 te gaan, totdat de begrenzer instapt…

    Reageer
  • Henri heeft op 26 juli 2020 geschreven:

    Wat een goed idee van Volvo om maximaal 180 te rijden. Zouden ze verplichten moeten op alle auto’s

    • Laurence heeft op 27 juli 2020 geschreven:

      Laten we ff een 180 km/h begrenzer op Lamborgini’s en Koenigsegg’s zetten, dacht het niet piet

      Reageer
    • Ugur heeft op 27 juli 2020 geschreven:

      Met een bmw E60 5.35D heb ik met de cruise wel 220 gereden op de duitse snelweg. raar dat de cayenne dat niet kan

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)