Er zullen dagen zijn dat je dit soort bedragen niet in je kontzak hebt zitten. Ook zijn er vergelijkingen te maken waarin deze auto juist extreem duur is; naast een Tesla Model S Plaid bijvoorbeeld. Het merk van Musk verpest al enige jaren alle vergelijkingen. Maar toch durven we te beweren dat 170.000 euro voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd geen slechte deal is als je tóch naar een supercar aan het kijken was.
De V8 van de Corvette ZR1 produceert een vermogen van 1.078 pk en een koppel van 1.123 Nm. En we bedoelen ook echt de V8: deze monsterlijke Corvette krijgt geen ondersteuning van elektromotoren of andere toevoegingen. Er is overigens wel een hybride versie: dat is de Corvette E-Ray met 655 pk. Deze is nog een stukje goedkoper; hij kost ongeveer een ton.
Wat kosten de tegenhangers?
De concurrenten kosten een stuk meer. Zo kost in de VS een Porsche 911 GT3 omgerekend ongeveer 215.825 euro, een McLaren 750S ongeveer 315.000 euro, en als je een paar opties toevoegt aan een Ferrari 296 GTB kom je al snel boven de 388.000 euro uit. Wil je de cabrioversie van de Corvete ZR1, dan ben je ongeveer 10.000 euro extra kwijt.
Wil je je ZR1 met het carbonfiber aeropakket (met onder meer een grotere achtervleugel, voorspoiler en een vlakke onderkant), dan kost dat omgerekend ongeveer 8.200 euro extra. Het ‘ZTK’-prestatiepakket komt daar nog eens omgerekend 1.500 euro bovenop. Dit zijn dus allemaal Amerikaanse prijzen, zonder onze BPM en BTW. Hier kun je de auto niet bestellen.
Twee uitvoeringen voor het interieur
Daarnaast kun je kiezen uit twee interieuruitvoeringen: ‘1LZ’ en ‘3LZ’. Ga je voor de topuitvoering (3LZ), met onder andere een Bose-audiosysteem met 14 luidsprekers, een 12-inch infotainmentscherm en veel Nappa-leer, dan kom je voor de coupé uit op omgerekend ongeveer 180.000 euro voor de coupé en 190.000 euro voor de cabriolet met softtop.
De motor heet LT7 en is in essentie de 5,5-liter LT6 V8 met vlakke krukas en bovenliggende nokkenassen die je ook in de Corvette Z06 vindt, maar dan met meer dan een paar aanpassingen. Twee turbo’s bijvoorbeeld – elk 76 millimeter in doorsnee – maar ook nieuwe koppen met grotere verbrandingskamers, geoptimaliseerde kleppentiming en een nieuw inlaatsysteem. Dit alles is goed voor een vermogen van 1.078 pk en een koppel van 1.123 Nm.
Lees meer: Shelby Super Snake is een bloedsnelle F-150
Maar dit is een ZR1, dus het gaat zeker niet alleen om rechte stukken. Bij die topsnelheid levert hij ‘meer dan 544 kilo’ aan downforce als je het ZTK-aeropakket bestelt (zoals op de gele auto op de foto’s). Je krijgt dan een enorme achtervleugel, een Gurney-lip, een nogal Europees-illegaal ogende voorspoiler en de nodige aanpassingen aan de onderzijde. Plus stijvere veren en Michelin Pilot Sport Cup 2 R-banden op je 20- en 21-inch wielen.
Reacties